EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

Vrijdag 21 januari 2005

PLEIDOOI EVO: 'RIJK MOET INVESTEREN IN SCHONER VERKEER'

Nederland dreigt definitief op slot te gaan. Niet alleen de aanleg van spitsstroken, maar ook van bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte en grote woningbouw- en bedrijvenlocaties staan op de helling door de enge interpretatie van de Raad van State van het Besluit Luchtkwaliteit. Reden waarom het kabinet vandaag (21 januari) het Nationaal Plan Luchtkwaliteit heeft behandeld, dat volgende week aan de Tweede Kamer wordt verstuurd. Net als de Nederlandse overheid pleit EVO ervoor dat Nederland zich sterk blijf maken voor uitstel van de norm en dat de overheid maatregelen neemt om het verkeer schoner te maken.

De Raad van State behandelt maandag 24 januari a.s. het beroep over de aanleg van de spitsstrook bij de A27 (Utrecht - Eemnes). Dit biedt de Raad van State de kans om zich uit te spreken voor de interpretatie die het ministerie van VROM geeft aan het Besluit Luchtkwaliteit. Dat maakt doorgang van de noodzakelijke uitbreiding van bestaande infrastructuur in ieder geval weer mogelijk. De Raad vindt dat de norm de luchtkwaliteit in heel Nederland betreft, terwijl Staatssecretaris van Geel (VROM) stelt dat het alleen gaat om gevoelige bestemmingen zoals scholen, woningen en sportterreinen.

Om aan de norm te voldoen en zo ook de noodzakelijke nieuwe infrastructuur en woning- en bedrijfsterreinen te kunnen ontwikkelen, moet er méér gebeuren. Nederland zal zich moeten blijven inzetten voor uitstel van de Europese norm. Zolang dat niet duidelijk is, zijn ook bronmaatregelen noodzakelijk. De overheid moet aanschaf van schonere motoren stimuleren maar ook de inzet van roetfilters, extra NOx- katalysatoren en een sloopregeling voor oude (vracht-)auto's. Dit is een algemeen belang en vraagt dan ook om financiële middelen vanuit meerdere ministeries.