Mercedes-Benz: Nieuwe technologie voor meer veiligheid
(24-1-2005)
De Europese Commissie heeft zich in het kader van haar
eSafety-programma ten doel gesteld, dat het aantal
verkeersslachtoffers tot 2010 met 50 procent wordt teruggebracht.
Korte-afstandradars kunnen op ongeveer 88 procent van alle
kop-staartbotsingen een positieve invloed uitoefenen. Diverse
automobielfabrikanten en toeleveranciers binnen het
industrieconsortium 'SARA' (Short range Automotive Radar frequency
Allocation) hebben de nieuwe technologie op basis van een 24GHz-sensor
reeds tot een systeem ontwikkeld dat praktisch klaar is voor
serieproductie. Het addertje onder het gras voor de invoering van het
systeem is de frequentieregulering in Europa. De reden: andere
gebruikers van het betreffende frequentiebereik (telecommunicatie door
middel van straalzenders, satellieten voor de verkenning van de aarde,
radio-astronomie etc.) vrezen dat hun diensten belemmerd worden.
Na uitvoerig onderzoek naar de verenigbaarheid van de frequenties
heeft de Amerikaanse reguleringsinstantie de afgifte van
radiofrequenties voor het inzetten van deze technologie in de
Verenigde Staten reeds in de zomer van 2002 vrijgegeven. Ook Europese
onderzoeken bevestigen dat de storingsinvloed van auto's, die zijn
voorzien van een korte-afstandsradar, te verwaarlozen is. En dit geldt
voor een aandeel van tien procent van alle auto's in Europa.
Zicht rondom het voertuig
Bestaande systemen voor passieve veiligheid zoals airbags moeten
binnen een paar milliseconden na het ongeval reageren. De nieuw
ontwikkelde radarsystemen observeren de omgeving rondom het voertuig
en zijn derhalve al vóór een mogelijke botsing actief.
De tijdswinst die op deze manier wordt behaald, kan worden gebruikt om
het betrokken voertuig met behulp van verschillende
beschermingsmechanismen op een crash voor te bereiden respectievelijk
de chauffeur tijdig te waarschuwen. Het doel is, de kracht van de
botsing te reduceren en daardoor de gevolgen van het ongeval tot een
minimum te beperken.
Met behulp van de radartechnologie is een ca. 20 meter brede zicht
rondom het voertuig mogelijk. Hierdoor zijn hindernissen rondom de
gehele auto zichtbaar. Het scala aan mogelijke veiligheidstoepassingen
is al net zo groot. Van waarschuwingsfuncties bij dreigende
kop-staartbotsingen via hulp bij het wisselen van rijbaan tot parkeer-
en 'stop-and-go'-assistenten.
De 24GHz-technologie biedt meer voordelen: de sensor is gebaseerd op
elektronische standaardonderdelen, kan zodoende in grote hoeveelheden
worden geproduceerd en is voordelig. Door zijn groot oplossend
vermogen kan hij meerdere objecten onderscheiden, hun positie bepalen
en vaststellen in welke richting ze zich bewegen. Hieruit kan worden
afgeleid, welke objecten een hindernis voor de auto vormen.
Realisatiemogelijkheid bevindt zich op tweesprong
De technische basis voor het nieuwe veiligheidssysteem is weliswaar in
principe beschikbaar, maar voor de marktintroductie moeten nog aan
twee belangrijke factoren worden voldaan: aan de ene kant moet de
frequentieregulering waarborgen dat tot zeven procent van alle
voertuigen in Europa worden uitgerust met het nieuwe radarsysteem.
Anderzijds is een toereikend tijdpad (tot 2013) nodig. Alleen dan zijn
de economische condities aanwezig om het systeem in te voeren en een
opvolging van de technologie op basis van 79GHz-sensoren te
ontwikkelen. Wanneer dit niet het geval is, wordt de invoering van dit
veiligheidssysteem en daarmee een doorslaggevende bijdrage aan de
verkeersveiligheid op de lange termijn in gevaar gebracht.
Over SARA
SARA is een wereldwijd initiatief van automobielfabrikanten,
systeemleveranciers en producenten van sensoren. Het consortium zet
zich in voor een wereldwijd geldende regulering voor 24GHz breedband
auto-radarsensoren ter verbetering van de verkeersveiligheid.
DaimlerChrysler, de BMW Group, Bosch, Delphi, Siemens en Tyco
Electronics behoren tot de toonaangevende leden van dit gremium.
AutoRai