Op vrijdag 21 januari bracht het bijna voltallige college van
Rotterdam alleen wethouder Van Sluis ontbrak - een werkbezoek aan een
aantal scholen in de wijken Prins Alexander en Overschie. Burgemeester
en wethouders lieten zich hier informeren over de ontwikkelingen in
het bewegingsonderwijs, het belang van (v)mbo-leerlingen voor
Rotterdam en de acties van scholen en ouders tegen segregatie in het
onderwijs.
Op het Thorbecke Lyceum spreken de bestuurders met directie en
leerkrachten over de kansen en moeilijkheden van het (middelbaar)
bewegingsonderwijs in Rotterdam. Het Thorbecke heeft een speciale
sportopleiding die (top)sport combineert met regulier onderwijs. Waar
je talent in hebt, daar moet je je in kunnen ontwikkelen, vindt rector
Gerdi Lambers. De opleiding is bijzonder populair bij de leerlingen,
die van heinde en verre naar Rotterdam komen. In de uitvoering van
haar onderwijsprogramma stuit de rector echter regelmatig op
problemen, met name omdat de school op twee totaal verschillende en
niet altijd even goed samenwerkende terreinen opereert; sport en
onderwijs. Wethouder Geluk (Onderwijs) en Janssens (Sport) beloven
direct snel een afspraak met de directie te maken om te zien of daar
niet iets aan te doen is.
Techniek
Bij de sector bouw van het ROC Zadkine spreekt het college met
directeur Techniek Wijnand Schilperoort. Deze schetst het probleem van
afnemende leerlingenaantallen voor de technische opleidingen, waarbij
bovendien het niveau waarop leerlingen diploma's halen afneemt.
Terwijl er in het bedrijfsleven juist heel veel vraag is naar
technische mensen op een wat hoger niveau. Wat doet u er aan de
jongeren meer voor techniek te interesseren, vraagt de burgemeester,
en misschien belangrijker nog; wat zouden wij moeten doen? Eén van de
problemen is dat veel jongelui tegenwoordig amper nog in contact komen
met techniek, aldus de directeur. Daarbij komt dat weinig allochtone
jongeren - waar Rotterdam er tenslotte heel veel van heeft - techniek
interessant vinden. Het heeft bij hen vaak een hele lage status.
Alleen motorvoertuigentechniek is bij deze groep wel weer heel
populair, maar daar is juist weer minder werk in. Ook taal en
communicatie zou van de directeur wel wat extra aandacht mogen krijgen
op de opleidingen.
Segregatie
Het college besluit het werkbezoek met een lunch in de basisschool
Albert Schweitzer in Overschie. Burgemeester en wethouders schuiven
aan tafel met leerkrachten en ouders om in een informele setting te
praten over segregatie in het onderwijs. De Albert Schweitzer is een
gemêleerde school in een buurt met bijna zeventig procent allochtone
bewoners. Toch kiezen ook veel autochtone ouders voor deze school,
omdat zij de school kwalitatief goed vinden. De burgemeester looft na
afloop het enthousiasme en de betrokkenheid van de ouders.
Signalen
Het maandelijkse werkbezoek van het college is inmiddels een vast item
in de agenda van de bestuurders geworden. Burgemeester en wethouders
waarderen de bezoeken - die altijd in het teken staan van één van de
beleidsprioriteiten - enorm. Het biedt hen de kans voeling met de stad
te houden en signalen op te pikken over wat goed gaat en wat niet.
Bron: Bestuursdienst, 24-01-2005
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Rotterdam
s college t_2051958]
Gemeente Rotterdam