Gemeente Rotterdam

Op vrijdag 21 januari bracht het bijna voltallige college van Rotterdam alleen wethouder Van Sluis ontbrak - een werkbezoek aan een aantal scholen in de wijken Prins Alexander en Overschie. Burgemeester en wethouders lieten zich hier informeren over de ontwikkelingen in het bewegingsonderwijs, het belang van (v)mbo-leerlingen voor Rotterdam en de acties van scholen en ouders tegen segregatie in het onderwijs.

Op het Thorbecke Lyceum spreken de bestuurders met directie en leerkrachten over de kansen en moeilijkheden van het (middelbaar) bewegingsonderwijs in Rotterdam. Het Thorbecke heeft een speciale sportopleiding die (top)sport combineert met regulier onderwijs. Waar je talent in hebt, daar moet je je in kunnen ontwikkelen, vindt rector Gerdi Lambers. De opleiding is bijzonder populair bij de leerlingen, die van heinde en verre naar Rotterdam komen. In de uitvoering van haar onderwijsprogramma stuit de rector echter regelmatig op problemen, met name omdat de school op twee totaal verschillende en niet altijd even goed samenwerkende terreinen opereert; sport en onderwijs. Wethouder Geluk (Onderwijs) en Janssens (Sport) beloven direct snel een afspraak met de directie te maken om te zien of daar niet iets aan te doen is.

Techniek
Bij de sector bouw van het ROC Zadkine spreekt het college met directeur Techniek Wijnand Schilperoort. Deze schetst het probleem van afnemende leerlingenaantallen voor de technische opleidingen, waarbij bovendien het niveau waarop leerlingen diploma's halen afneemt. Terwijl er in het bedrijfsleven juist heel veel vraag is naar technische mensen op een wat hoger niveau. Wat doet u er aan de jongeren meer voor techniek te interesseren, vraagt de burgemeester, en misschien belangrijker nog; wat zouden wij moeten doen? Eén van de problemen is dat veel jongelui tegenwoordig amper nog in contact komen met techniek, aldus de directeur. Daarbij komt dat weinig allochtone jongeren - waar Rotterdam er tenslotte heel veel van heeft - techniek interessant vinden. Het heeft bij hen vaak een hele lage status. Alleen motorvoertuigentechniek is bij deze groep wel weer heel populair, maar daar is juist weer minder werk in. Ook taal en communicatie zou van de directeur wel wat extra aandacht mogen krijgen op de opleidingen.

Segregatie
Het college besluit het werkbezoek met een lunch in de basisschool Albert Schweitzer in Overschie. Burgemeester en wethouders schuiven aan tafel met leerkrachten en ouders om in een informele setting te praten over segregatie in het onderwijs. De Albert Schweitzer is een gemêleerde school in een buurt met bijna zeventig procent allochtone bewoners. Toch kiezen ook veel autochtone ouders voor deze school, omdat zij de school kwalitatief goed vinden. De burgemeester looft na afloop het enthousiasme en de betrokkenheid van de ouders.

Signalen
Het maandelijkse werkbezoek van het college is inmiddels een vast item in de agenda van de bestuurders geworden. Burgemeester en wethouders waarderen de bezoeken - die altijd in het teken staan van één van de beleidsprioriteiten - enorm. Het biedt hen de kans voeling met de stad te houden en signalen op te pikken over wat goed gaat en wat niet.

Bron: Bestuursdienst, 24-01-2005

[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Rotterdam s college t_2051958]