24-1-2005
Sociale Zaken helpt in 2004 600 klanten aan een betaalde baan
Goede resultaten door actief uitstroombeleid
Sociale Zaken Tilburg heeft in het afgelopen jaar 600 klanten met een
bijstandsuitkering aan een betaalde baan geholpen. Dit is grotendeels
te danken aan de initiatieven die door de gemeente in de
achterliggende jaren zijn ontwikkeld en door een actieve opstelling
van uitkeringsgerechtigden.
Een bijkomend effect is, dat het totale klantenbestand van Sociale
Zaken Tilburg tot november met 4,5 procent is gedaald tot 5060 (eind
november 2003: 5300 uitkeringen conform de Wet Werk en Bijstand). Dit,
terwijl veel andere grote gemeenten kampen met een fors stijgend
bestand. Nu de gemeenten sinds 2004 100% verantwoordelijk zijn voor de
bijstandsuitgaven is ook dit een belangrijke ontwikkeling.
Sinds 2002 is het voor in totaal 1400 bijstandsgerechtigden gelukt om
betaald werk te vinden. Over dit aantal is met het ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid een overeenkomst gesloten. Door dit
resultaat heeft Tilburg over de gehele periode van 2002 tot 2007 recht
op een rijksbijdrage van circa 9 miljoen.
ID-beleid
De gemeente Tilburg is in de afgelopen twee jaar ook succesvol geweest
in het door laten stromen van ID-werknemers naar regulier werk. In
totaal zijn er in de afgelopen twee jaar ongeveer 200 ID-werknemers
uitgestroomd naar een vaste baan.
In 2005 gaat de gemeente Tilburg door met het bieden van ondersteuning
aan zowel ID-werkgever als ID-werknemer om de uitstroom naar regulier
werk te bevorderen.
Ook is gestart met het creëren van 150 zogenoemde uitstroombanen. Dat
is een vorm van gesubsidieerde arbeid waarbij een klant van Sociale
Zaken zich één tot maximaal 2 jaar kan voorbereiden op het aanvaarden
van een reguliere baan, waarbij onderweg werkervaring opgedaan wordt
en het minimumloon betaald wordt.
Investeringen
Wethouder Mevis: Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om
resultaat te boeken via drie thema's. Ten eerste maken we strakke
afspraken met uitkeringsklanten en bieden we hen een steun in de rug
(Polismodel). Ten tweede werken we meer samen met werkgevers en
creëren met hen tezamen projecten en kansen. Als laatste zijn we
strikter in het toekennen van een uitkering op het moment dat deze
wordt aangevraagd.
Initiatieven
Een van de initiatieven om mensen aan werk te helpen is het project
Maatschappelijk Werkgeverschap. Dat heeft als doel om in twee jaar 200
werkgevers uit de Tilburgse regio ertoe te bewegen in totaal 500
bijstandsklanten een baan aan te bieden. Om de koppeling met de
beschikbaar gestelde vacatures te realiseren is een matchingunit
ingericht bij Sociale Zaken die bemiddelt tussen Sociale Zaken en de
werkgevers inzake potentiële kandidaten.
Tevens is er een project gestart met Randstad om 100 klanten een
kortdurende gesubsidieerde beroepsopleiding te laten volgen, waarna
Randstad samen met de matchingunit de klanten gaat bemiddelen naar een
baan.
De eerdergenoemde bestandsdaling is ook veroorzaakt doordat beter
wordt beoordeeld of mensen recht hebben op een uitkering. Samen met
het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) wordt door de poortwachters van
de gemeente elke nieuwe aanvraag zorgvuldig getoetst. Daardoor komen
alleen die personen in aanmerking voor een bijstandsuitkering die daar
echt recht op hebben. Wanneer de bijstandsuitkering toegekend is,
worden de meest kansrijke klanten door het CWI of door Snelwerk direct
op het spoor naar werk gezet. Het CWI doet dit door haar klanten onder
andere te wijzen op de beschikbare vacatures en de
verantwoordelijkheid om te solliciteren. Bij Snelwerk worden
kandidaten direct op een gecombineerd traject gezet van zes weken
waarin ze zowel werkervaring op doen als voorbereid worden op een
vaste baan.
Gemeente Tilburg