Gemeente Tilburg

24-1-2005
Sociale Zaken helpt in 2004 600 klanten aan een betaalde baan Goede resultaten door actief uitstroombeleid

Sociale Zaken Tilburg heeft in het afgelopen jaar 600 klanten met een bijstandsuitkering aan een betaalde baan geholpen. Dit is grotendeels te danken aan de initiatieven die door de gemeente in de achterliggende jaren zijn ontwikkeld en door een actieve opstelling van uitkeringsgerechtigden.

Een bijkomend effect is, dat het totale klantenbestand van Sociale Zaken Tilburg tot november met 4,5 procent is gedaald tot 5060 (eind november 2003: 5300 uitkeringen conform de Wet Werk en Bijstand). Dit, terwijl veel andere grote gemeenten kampen met een fors stijgend bestand. Nu de gemeenten sinds 2004 100% verantwoordelijk zijn voor de bijstandsuitgaven is ook dit een belangrijke ontwikkeling.

Sinds 2002 is het voor in totaal 1400 bijstandsgerechtigden gelukt om betaald werk te vinden. Over dit aantal is met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een overeenkomst gesloten. Door dit resultaat heeft Tilburg over de gehele periode van 2002 tot 2007 recht op een rijksbijdrage van circa 9 miljoen.

ID-beleid
De gemeente Tilburg is in de afgelopen twee jaar ook succesvol geweest in het door laten stromen van ID-werknemers naar regulier werk. In totaal zijn er in de afgelopen twee jaar ongeveer 200 ID-werknemers uitgestroomd naar een vaste baan.
In 2005 gaat de gemeente Tilburg door met het bieden van ondersteuning aan zowel ID-werkgever als ID-werknemer om de uitstroom naar regulier werk te bevorderen.
Ook is gestart met het creëren van 150 zogenoemde uitstroombanen. Dat is een vorm van gesubsidieerde arbeid waarbij een klant van Sociale Zaken zich één tot maximaal 2 jaar kan voorbereiden op het aanvaarden van een reguliere baan, waarbij onderweg werkervaring opgedaan wordt en het minimumloon betaald wordt.

Investeringen
Wethouder Mevis: Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om resultaat te boeken via drie thema's. Ten eerste maken we strakke afspraken met uitkeringsklanten en bieden we hen een steun in de rug (Polismodel). Ten tweede werken we meer samen met werkgevers en creëren met hen tezamen projecten en kansen. Als laatste zijn we strikter in het toekennen van een uitkering op het moment dat deze wordt aangevraagd.

Initiatieven
Een van de initiatieven om mensen aan werk te helpen is het project Maatschappelijk Werkgeverschap. Dat heeft als doel om in twee jaar 200 werkgevers uit de Tilburgse regio ertoe te bewegen in totaal 500 bijstandsklanten een baan aan te bieden. Om de koppeling met de beschikbaar gestelde vacatures te realiseren is een matchingunit ingericht bij Sociale Zaken die bemiddelt tussen Sociale Zaken en de werkgevers inzake potentiële kandidaten.
Tevens is er een project gestart met Randstad om 100 klanten een kortdurende gesubsidieerde beroepsopleiding te laten volgen, waarna Randstad samen met de matchingunit de klanten gaat bemiddelen naar een baan.

De eerdergenoemde bestandsdaling is ook veroorzaakt doordat beter wordt beoordeeld of mensen recht hebben op een uitkering. Samen met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) wordt door de poortwachters van de gemeente elke nieuwe aanvraag zorgvuldig getoetst. Daardoor komen alleen die personen in aanmerking voor een bijstandsuitkering die daar echt recht op hebben. Wanneer de bijstandsuitkering toegekend is, worden de meest kansrijke klanten door het CWI of door Snelwerk direct op het spoor naar werk gezet. Het CWI doet dit door haar klanten onder andere te wijzen op de beschikbare vacatures en de verantwoordelijkheid om te solliciteren. Bij Snelwerk worden kandidaten direct op een gecombineerd traject gezet van zes weken waarin ze zowel werkervaring op doen als voorbereid worden op een vaste baan.