Voor een krachtige, dynamische en mobiele economie
20/01/2005
Besluiten van congres over vervoer en logistiek
Ruim 300 specialisten kwamen op maandag 17 januari naar Brussels Expo
voor een studiedag Rail meets Road II, georganiseerd door het VBO, de
NMBS-groep en Febiac, in het kader van het salon Truck & Transport
2005. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt verleende zijn steun aan
het evenement. Het is de tweede editie van de studiedag Rail meets
Road. Ditmaal hebben de organisatoren gefocust op het goederenvervoer
en de middelen om de logistieke strategie van ons land te verbeteren.
Beter inspelen op de mondialisering
Rail meets Road II heeft aangetoond dat ons beleid inzake
infrastructuurontwikkeling op middellange en lange termijn onvoldoende
inspeelt op het proces van mondialisering en globalisering van de
handel.
De vooruitzichten voor de komende twintig jaar duiden op een toename
van de handel met meer dan 50%; dat zal tegen 2020 onder andere een
containerverkeer van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam
teweegbrengen dat drie maal hoger ligt dan dat van 2000.
België moet in staat zijn de kansen te grijpen die deze groei biedt om
op die manier de concurrentiepositie van onze economie veilig te
stellen. Daartoe is het absoluut noodzakelijk dat ons land zorgt voor
een performanter vervoersnetwerk. Bovendien moet het zijn troeven op
het gebied van kennis en logistieke diensten behouden.
Prioriteiten inzake transport
De prioriteiten inzake transport zijn uiteraard het verbeteren van de
toegangspoorten tot ons land (zee- en luchthavens). Maar even
onmisbaar is een efficiënt netwerk voor goederentransport van en naar
het hinterland. Als men de tijd die men wint bij het lossen en laden
nadien weer verliest in verkeersopstoppingen of omdat de spoorwegen
momenteel niet overal voldoende capaciteit kan aanbieden, dan verliest
onze economie aan efficiëntie.
Naar een andere benadering van infrastructuurinvesteringen
In deze context moet men afstappen van de traditionele opvatting dat
geld dat besteed wordt aan infrastructuur en aan de ontwikkeling
ervan, een pure last zou zijn voor de overheidsbegroting. Het is
immers zo dat 5% verhoging van de investeringen in de vervoers- en
logistieke sector 13% extra banen oplevert, zonder de return op
investeringen mee te rekenen.
Knowhow en multimodaliteit beter uitspelen
De studiedag heeft ook aangetoond dat België Europees leider is qua
logistiek en distributie. Die positie is evenwel verre van
gegarandeerd voor de toekomst want sterke concurrenten staan te
dringen. Op de studiedag is ook gebleken dat wij ons, dankzij onze op
de logistiek gerichte activiteiten, positief kunnen onderscheiden.
België blinkt op dit vlak namelijk uit omdat het over de noodzakelijke
knowhow beschikt. Deze sector kan echt een van de pijlers van onze
toekomstige economische groei zijn. We moeten vooruitgang boeken bij
het gebruik van onze transportmodi (weg, spoor, waterweg, luchtvaart),
elk op zich en in gecombineerde vorm (de zogeheten multimodaliteit).
Indien we ons hele vervoersnetwerk willen versterken en zorgen voor
een betere mobiliteit als draagvlak voor onze economisch draagvlak van
morgen, dan moeten we dringend de noodzakelijke beslissingen nemen.
Het gaat hier om een fundamentele verantwoordelijkheid voor de
toekomst van onze welvaart en maatschappij.
NMBS