NMBS

Voor een krachtige, dynamische en mobiele economie

20/01/2005

Besluiten van congres over vervoer en logistiek

Ruim 300 specialisten kwamen op maandag 17 januari naar Brussels Expo voor een studiedag Rail meets Road II, georganiseerd door het VBO, de NMBS-groep en Febiac, in het kader van het salon Truck & Transport 2005. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt verleende zijn steun aan het evenement. Het is de tweede editie van de studiedag Rail meets Road. Ditmaal hebben de organisatoren gefocust op het goederenvervoer en de middelen om de logistieke strategie van ons land te verbeteren.

Beter inspelen op de mondialisering

Rail meets Road II heeft aangetoond dat ons beleid inzake infrastructuurontwikkeling op middellange en lange termijn onvoldoende inspeelt op het proces van mondialisering en globalisering van de handel.
De vooruitzichten voor de komende twintig jaar duiden op een toename van de handel met meer dan 50%; dat zal tegen 2020 onder andere een containerverkeer van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam teweegbrengen dat drie maal hoger ligt dan dat van 2000. België moet in staat zijn de kansen te grijpen die deze groei biedt om op die manier de concurrentiepositie van onze economie veilig te stellen. Daartoe is het absoluut noodzakelijk dat ons land zorgt voor een performanter vervoersnetwerk. Bovendien moet het zijn troeven op het gebied van kennis en logistieke diensten behouden.

Prioriteiten inzake transport

De prioriteiten inzake transport zijn uiteraard het verbeteren van de toegangspoorten tot ons land (zee- en luchthavens). Maar even onmisbaar is een efficiënt netwerk voor goederentransport van en naar het hinterland. Als men de tijd die men wint bij het lossen en laden nadien weer verliest in verkeersopstoppingen of omdat de spoorwegen momenteel niet overal voldoende capaciteit kan aanbieden, dan verliest onze economie aan efficiëntie.

Naar een andere benadering van infrastructuurinvesteringen

In deze context moet men afstappen van de traditionele opvatting dat geld dat besteed wordt aan infrastructuur en aan de ontwikkeling ervan, een pure last zou zijn voor de overheidsbegroting. Het is immers zo dat 5% verhoging van de investeringen in de vervoers- en logistieke sector 13% extra banen oplevert, zonder de return op investeringen mee te rekenen.

Knowhow en multimodaliteit beter uitspelen

De studiedag heeft ook aangetoond dat België Europees leider is qua logistiek en distributie. Die positie is evenwel verre van gegarandeerd voor de toekomst want sterke concurrenten staan te dringen. Op de studiedag is ook gebleken dat wij ons, dankzij onze op de logistiek gerichte activiteiten, positief kunnen onderscheiden. België blinkt op dit vlak namelijk uit omdat het over de noodzakelijke knowhow beschikt. Deze sector kan echt een van de pijlers van onze toekomstige economische groei zijn. We moeten vooruitgang boeken bij het gebruik van onze transportmodi (weg, spoor, waterweg, luchtvaart), elk op zich en in gecombineerde vorm (de zogeheten multimodaliteit).

Indien we ons hele vervoersnetwerk willen versterken en zorgen voor een betere mobiliteit als draagvlak voor onze economisch draagvlak van morgen, dan moeten we dringend de noodzakelijke beslissingen nemen. Het gaat hier om een fundamentele verantwoordelijkheid voor de toekomst van onze welvaart en maatschappij.