NATIONAAL FONDS OUDERENHULP


Ouderen voelen zich veiliger door SeniorLink

Bunnik - Uit een telefonische enquête van het Nationaal Fonds Ouderenhulp blijkt dat ongeveer 80 % van de gebruikers van SeniorLink zich veiliger voelt. SeniorLink is het alarmeringssysteem tegen oplichters dat het Nationaal Fonds Ouderenhulp sinds juni 2004 liet uittesten door 100 ouderen in Apeldoorn, Arnhem en Amersfoort. De deelnemers aan de proef beoordeelden SeniorLink gemiddeld met een 8,1.

SeniorLink gaat ook eenzaamheid onder de gebruikers tegen, omdat ouderen het praatkastje gebruikten voor een babbeltje of bij ziekte. Om SeniorLink voor een groot publiek toegankelijk te maken, is het Nationaal Fonds Ouderenhulp met verschillende partijen in gesprek om een kwalitatief even hoogstaand maar goedkoper product te vinden. Daarnaast wordt onderzocht of minder draagkrachtigen recht hebben op AWBZ of vergoedingen van zorgverzekeraars.

SeniorLink bestaat uit een intercom naast de voordeur, waarbij de oudere en de centrale elkaar kunnen bellen om bij twijfel de persoon bij de voordeur na te trekken of de politie in te seinen. Om het alarmeringssysteem optimaal te laten werken, werden er afspraken gemaakt met de nutsbedrijven, waaronder NUON en de politie.

Onderzoek in Nederland en Engeland wijst uit dat ouderen steeds vaker slachtoffer worden van oplichting en bedreiging. Omdat de aangiftebereidheid van ouderen erg laag is, schetsen de bestaande cijfers in Nederland geen goed beeld over dit groeiende en onderbelichte probleem. Ouderen doen weinig aangifte omdat ze zich schamen en weinig vertrouwen hebben dat de politie daadwerkelijk iets met de aangifte doet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie coördinator Elke van Wageningen: 030-6566041, 06-42582774 of e.vanwageningen@ouderenhulp.nl

24 jan 05 13:44