NATIONAAL FONDS OUDERENHULP
Ouderen voelen zich veiliger door SeniorLink
Bunnik - Uit een telefonische enquête van het Nationaal Fonds
Ouderenhulp blijkt dat ongeveer 80 % van de gebruikers van SeniorLink
zich veiliger voelt. SeniorLink is het alarmeringssysteem tegen
oplichters dat het Nationaal Fonds Ouderenhulp sinds juni 2004 liet
uittesten door 100 ouderen in Apeldoorn, Arnhem en Amersfoort. De
deelnemers aan de proef beoordeelden SeniorLink gemiddeld met een
8,1.
SeniorLink gaat ook eenzaamheid onder de gebruikers tegen, omdat
ouderen het praatkastje gebruikten voor een babbeltje of bij ziekte.
Om SeniorLink voor een groot publiek toegankelijk te maken, is het
Nationaal Fonds Ouderenhulp met verschillende partijen in gesprek om
een kwalitatief even hoogstaand maar goedkoper product te vinden.
Daarnaast wordt onderzocht of minder draagkrachtigen recht hebben op
AWBZ of vergoedingen van zorgverzekeraars.
SeniorLink bestaat uit een intercom naast de voordeur, waarbij de
oudere en de centrale elkaar kunnen bellen om bij twijfel de persoon
bij de voordeur na te trekken of de politie in te seinen. Om het
alarmeringssysteem optimaal te laten werken, werden er afspraken
gemaakt met de nutsbedrijven, waaronder NUON en de politie.
Onderzoek in Nederland en Engeland wijst uit dat ouderen steeds vaker
slachtoffer worden van oplichting en bedreiging. Omdat de
aangiftebereidheid van ouderen erg laag is, schetsen de bestaande
cijfers in Nederland geen goed beeld over dit groeiende en
onderbelichte probleem. Ouderen doen weinig aangifte omdat ze zich
schamen en weinig vertrouwen hebben dat de politie daadwerkelijk iets
met de aangifte doet.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie
coördinator Elke van Wageningen: 030-6566041, 06-42582774 of
e.vanwageningen@ouderenhulp.nl
24 jan 05 13:44