Suzuki 2e en 3e in JWRC tijdens Monte Carlo Rally
(24-1-2005)
Tijdens de eerste ronde van het Junior Wereldkampioenschap Rally
(JWRC), de Monte Carlo Rally, heeft Kosti Katajamaki met de Suzuki
Ignis beslag gelegd op een tweede plaats.
Ook de derde podiumplek ging naar Suzuki dankzij een prima resultaat
van Alan Scorcioni. P-G Andersson en Guy Wilks eindigde met hun Suzuki
Ignis op respectievelijk een zesde en zevende plek.
De laatste dag van de asfaltrally was één van de zwaarste, inclusief
twee passages over de beroemde Col de Turini. Opnieuw eiste deze proef
veel slachtoffers onder de kanshebbers en zelfs de meest ervaren
coureurs kregen het zwaar te verduren. Wisselende omstandigheden met
ijs en sneeuw zorgden ervoor dat de grip telkens veranderde en dat
betekende een uitdagende situatie voor de tweewielaangedreven JWRC
autoâs.
De door Suzuki Sport Europe geprepareerde Ignis van Kosti Katajamaki
bleek gedurende de drie dagen een betrouwbare factor, hoewel
Katajamaki tegen het einde van de rally een klein verlies in vermogen
bespeurde. Vanochtend koos hij voor banden die naar later bleek te
zacht waren voor de eerste proeven en tijdens zijn eerste passage op
de ijzige Col de Turini kreeg Katajamaki dan ook een zeer âscarey
momentâ. Net als veel anderen gleed hij weg en belande tegen de
rotswand. Hoewel Kosti de dag in leidende positie begon, besloot hij
dat het belangrijker was een podiumfinish veilig te stellen.
Voorzichtig vervolgde hij zijn weg dan ook naar de finish, met als
doel zijn titelaspiraties voor 2005 een goede start te geven.
De Fin, die wordt begeleid door tweevoudig Wereldkampioen Marcus
Grönholm, verklaarde: âDe omstandigheden op de Turini waren vandaag
erg zwaar. We reden op slicks, maar er lag veel sneeuw en ijs waardoor
sommige delen van het parcours zeer verraderlijk waren. We kregen het
even zwaar toen we op een snelle afdaling spinden en tegen de rotswand
belandden. Vanaf dat moment hebben we het rustig aan gedaan, om er
zeker van te zijn dat we de finish zouden halen. Het is een zware
rally geweest, maar een goede start van het seizoen.â
Alan Scorcioni, die zijn eerste rally reed in een door het Tsjechische
JM-Engineering team geprepareerde Ignis, finishte de Monte Carlo Rally
als derde, zijn beste prestatie ooit. Ook zijn auto bleek een
betrouwbare factor, hoewel de Italiaan vraagtekens zette bij zijn
bandenkeuze in de eerste paar proeven van de rally. Vandaag had
Scorcioni geen last van problemen en reed zijn Ignis snel en veilig
naar de finish.
âDit is echt een droomstart voor mijn carrière bij Suzukiâ,
verklaarde hij na afloop. âDe Ignis is beter dan ik kan verwoorden en
ik had nooit verwacht dat ik bij zoân beroemde rally als deze zoân
resultaat zou halen. De enige problemen waarmee we te kampen hebben
gehad waren enkele foute bandenkeuzes. Maar los daarvan ben ik zeer
content met de auto en onze prestaties.â
P-G Andersson, uitkomend voor het Monster Sport Europe team, eindigde
met zijn Ignis als zesde na een enerverende rally. De Zweed lag vanaf
het begin op kop, tot aandelaatsteproefopzaterdag.Daargleedhij
op wat los grind van de weg en belande tegen de rotsen. Volgens de
nieuwe regelgeving mocht hij vandaag echter weer instappen, met een
tijdstraf van vijf minuten. Toch wist hij een fantastische zesde
plaats te bemachtigen, ondanks een uitstapje naast het parcours op
SS12, toen hij tegen een telefoonpaal botste omdat zijn remmen
weigerden.
âHet is zeker een spannende rally geweest!â, aldus de regerend Junior
World Rally kampioen. âOnder deze omstandigheden is een zesde plaats
bijna een overwinning. Alles verliep perfect tot ons ongeluk tijdens
de laatste proef op zaterdag. Maar ik wil mijn monteurs graag bedanken
voor het geweldige werk dat ze hebben verzet om ons terug in de rally
te krijgen. Alles wat we hier hebben bereikt hebben we aan hen te
danken.â
Voor P-Gâs teamgenoot binnen het Monster Sport Europe team, Guy Wilks,
was het niet anders. De Engelsman lag als gevolg van problemen met de
remmen op een vierde plek in de rally, toen ook hij tijdens de laatste
proef op zaterdag als gevolg van ijs op de weg slipte en tegen een
brug crashte. Ook hier verrichten de monteurs van Suzuki fantastisch
werk aan de auto, waardoor Guy vandaag hernieuwd van start kon gaan.
Om een puntenfinish veilig te stellen deed de Engelsman het vervolgens
rustig aan, met een zevende positie als resultaat.
âDit zijn waarschijnlijk de twee zwaarste punten die ik ooit in mijn
leven heb gescoordâ, vertelde Guy. âWat me op zaterdag overkwam was
zeer onfortuinlijk, maar gelukkig zijn we deze rally niet helemaal met
lege handen geëindigd. De laatste dag verliep vrij zwaar, omdat het
moeilijk is gemotiveerd te blijven wanneer je niet voor een toppositie
aan het vechten bent. Maar het had veel slechter gekund.â
De Tsjech Pavel Valuosek eindigde als achtste in zijn JM-Engineering
Ignis, na een vrij probleemloze rally die alleen werd onderbroken door
een lekke band op de tweede dag. âHet is voor ons een goede rally
geweest en met de lekke band mogen we van geluk spreken dat het pas
aan het eind van een proef gebeurdeâ, aldus de Tsjech. âDe Ignis is
een fantastische auto en ik heb dit weekend een hoop opgestoken voor
de toekomst.â
De jonge Tsjech Martin Prokop finishte in zijn door het Jipocar team
gerunde Ignis als negende.
Suzuki Sport manager Nobuhiro âMonsterâ Tajima: âMijn welgemeende
gelukwensen voor Kosti en Alan, die fantastisch werk hebben verricht
door het seizoen in stijl te starten. Maar de belangrijkste helden
tijdens deze rally zijn toch de monteurs van Monster Sport Europe, die
onder grote druk geweldig werk hebben verricht om P-G en Guy terug in
de rally te krijgen.â
De volgende ronde van het Junior World Rally kampioenschap vindt
plaats in Mexico, van 10 t/m 13 maart. Echter, de Monster Sport Europe
Suzukiâs van P-G en Guy komen al eerder opnieuw in actie, tijdens de
Rally van Zweden, van 10 t/m 13 februari.
AutoRai