Daihatsu introduceert de compleet nieuwe Sirion 2
(24-1-2005)
Tegelijk met de AutoRAI introduceert Daihatsu in Nederland de Sirion
2: een moderne nieuwkomer die veel stof zal doen opwaaien in de
compacte klasse. Hij biedt daarin immers van alles het beste.
De Sirion 2 is sierlijk van vorm en tevens een tikkeltje ondeugend.
Hij deelt bovendien niets met zijn voorganger, want werkelijk alles
werd anders. Dit geldt niet in de laatste plaats voor de prijzen, want
die gingen fors omlaag.
In tegenstelling tot veel andere nieuwkomers op de automarkt is de
Daihatsu Sirion 2 een compleet nieuwe auto, volledig ontwikkeld vanaf
een nieuw platform. Hij vormt dus niet zomaar een frisse gestalte op
een bestaand onderstel, maar is echt een auto die vanaf het fundament
nieuw is opgebouwd. Het concept werd door Daihatsu ontwikkeld in
samenwerking met Toyota waardoor het beste van beide merken in deze
auto is verenigd. Iets dat voor de hand lag omdat Daihatsu sinds 1998
deel uitmaakt van het Toyota concern.
Op de Japanse markt verkopen zowel Daihatsu als Toyota het model onder
eigen naam. De ingenieurs van beide Japanse merken hebben zich bij de
ontwikkeling vooral door Europese consumenteneisen laten leiden, en
dat is goed te merken. Niet alleen de frisse vorm met dik uitgeklopte
spatborden speelt daarin een rol. Ook de binnenruimte is bijvoorbeeld
baanbrekend. Met de plaats die hij voor vijf volwassenen biedt is de
Sirion 2 zelfs de ruimste auto in zijn klasse. De rugleuning van de
achterbank kan bovendien in twee standen gezet worden, waardoor ook
lange achterpassagiers altijd een goede zitpositie vinden. Ook het
neerklapsysteem van de achterbank is uniek. De zitting kan namelijk
letterlijk in een handomdraai naar voren worden geklapt, waardoor de
rugleuningen, zonder dat de hoofdsteunen hoeven te worden afgenomen,
vervolgens helemaal vlak kunnen komen te liggen. Dat levert een zee
aan ruimte op. Een andere slimmigheid is de mogelijkheid de
achterbankzittingen simpelweg naar voren te schuiven waardoor b.v.
boodschappentassen of welke voorwerpen dan ook niet meer tussen de
achterbank en de voorstoelen kunnen vallen. Met neergeklapte bank
bedraagt de binnenruimte 630 liter. Inderdaad: compact van buiten,
maar ruim van binnen.
Motoren
De bekende Daihatsu technologie heeft eveneens geresulteerd in
benzinemotoren die maatstaven zetten op gebied van duurzaamheid,
zuinigheid en niet te vergeten ons milieu. Er is keuze uit een 69 pk
(51 kW) sterke 1.0 liter twaalfklepper en een 1.3 liter zestienklepper
met 87 pk (64 kW). De 1.0 liter onderscheidt zich onder meer door zân
minimale CO2-uitstoot (118 g/km) en een gemiddeld brandstofverbruik
van slechts 5 liter per 100 kilometer (1:20 - richtlijn 80/1268/EEC) â
schoner en zuiniger dan elke andere auto in zijn klasse. De
opmerkelijk stille 1.3 liter 16V valt op door zijn opmerkelijke
prestaties. Gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak komt
hij namelijk gemakkelijk aan een topsnelheid van 170 km/h. Ook nu
weer: zonder een druppel brandstof te verkwisten. Met een gemiddeld
verbruik van 5,8 liter per 100 km (1:17,2 - richtlijn 80/1268/EEC) is
deze pittige motor namelijk allesbehalve een stevige drinker. De
DVVT-techniek â computergestuurde dynamische variabele kleptiming â
waarmee beide motoren zijn uitgerust speelt daarin overigens een
belangrijke rol. Met behulp van deze techniek bepaalt het
motormanagement systeem namelijk zelf een optimale doorstroom van
brandstofmengsel en uitlaatgassen.
Interieur
De Sirion 2 met 1.3 liter-motor herken je van binnen direct aan de
ronde toerenteller die pront op het dashboard is gemonteerd
(âprestigeâ en âsport pakketâ). De overige tellers zijn â zeer
overzichtelijk â recht voor de neus van de bestuurder geplaatst. Voor
de bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem en de optionele
radio/cd-speler is er een moderne middenconsole in aluminiumkleur. Het
sportieve driespaaks stuurwiel is van huis uit gekoppeld aan
stuurbekrachtiging en is in hoogte verstelbaar. Hierbij is een aardige
bijkomstigheid dat als het stuur in hoogte versteld wordt het
instrumentenpaneel mee beweegt zodat altijd een goed zicht op b.v. de
snelheidsmeter behouden blijft. De lijst van zaken waarmee deze
Daihatsu is uitgerust, is in ieder geval lang. Zo heeft iedere Sirion
2 centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch
bedienbare ramen voor en achter, stuurbekrachtiging en de bumpers zijn
in de carrosseriekleur gespoten. De 1.3 liter 16V met Prestige of
Sportpakket komt zelfs altijd met airconditioning. Voor iedereen die
toch nog iets te wensen heeft, zijn er trouwens diverse opties of
accessoires. Een automatische transmissie is eveneens leverbaar. Ook
zijn er een aantal optiepakketten samengesteld voor zowel de 1.0, het
zogenaamde 'Premium pakke' als voor de 1.3. het 'Prestige- en Sport
pakket'. Top of the bill is daarbij het Sportpakket voor de 1.3,
waarbij niet alleen het interieur van allerlei opties wordt voorzien,
maar het uiterlijk tevens wordt uitgerust met een exclusieve styling
kit die ondermeer bestaat uit sideskirts, een sportieve spoilerbumper
met geïntegreerde mistlampen, een dakspoiler en lichtmetalen velgen.
Veiligheid
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Daihatsu. Zo is iedere Sirion
2 uitgerust met zij-airbags. Naast de standaard bestuurders- en
passagiersairbag natuurlijk. Het Electronic Brakeforce
Distribution-systeem (EBD) vult het anti-blokkeer remsysteem (ABS) aan
als het aankomt op een optimale verdeling van de remkracht tussen de
voor- en de achteras. Er zijn veiligheidsbalken gemonteerd in alle
vier de portieren die bij een zijdelingse aanrijding bescherming
bieden aan alle inzittenden, en de drie hoofdsteunen en drie
driepuntsgordels achterin behoeden de achterpassagiers ook voor
nekklachten bij een onverhoopte aanrijding. Ook aan de allerkleinste
passagiers is trouwens gedacht: het ISOFIX-systeem zorgt namelijk voor
een optimale en meest veilige bevestiging van het kinderzitje
achterin. In het onfortuinlijke geval van een eventuele aanrijding
wordt de brandstoftoevoer overigens onmiddellijk automatisch
stopgezet, gaan de knipperlichten automatisch branden en worden de
deuren ontgrendeld. Niet alleen voor de inzittenden is er aan
veiligheid gedacht maar ook voor voetgangers in geval van een
aanrijding. Speciale schokabsorberende materialen in voorbumper en
onder de motorkap moeten daarvoor zorgen. Een veilig gevoel dus, dat
nog eens werd bevestigd in een scala aan botsproeven die Daihatsu
conform de Euro NCAP normen op het eigen fabrieksterrein uitvoerde en
die de auto met minimaal vier sterren zou moeten kwalificeren. Daaruit
blijkt dat de Sirion 2 ook op het gebied van veiligheid wel eens
nieuwe maatstaven in zijn klasse zou kunnen zetten. Op één ander
gebied doet hij dat trouwens sowieso al: zijn prijs. De Sirion 2 is er
namelijk al in een heel complete uitvoering vanaf ⬠10.999,-. Ook wat
dat betreft is hij een beetje ondeugend.
AutoRai