AutoRai

Daihatsu introduceert de compleet nieuwe Sirion 2

(24-1-2005)
Tegelijk met de AutoRAI introduceert Daihatsu in Nederland de Sirion 2: een moderne nieuwkomer die veel stof zal doen opwaaien in de compacte klasse. Hij biedt daarin immers van alles het beste.

De Sirion 2 is sierlijk van vorm en tevens een tikkeltje ondeugend. Hij deelt bovendien niets met zijn voorganger, want werkelijk alles werd anders. Dit geldt niet in de laatste plaats voor de prijzen, want die gingen fors omlaag.

In tegenstelling tot veel andere nieuwkomers op de automarkt is de Daihatsu Sirion 2 een compleet nieuwe auto, volledig ontwikkeld vanaf een nieuw platform. Hij vormt dus niet zomaar een frisse gestalte op een bestaand onderstel, maar is echt een auto die vanaf het fundament nieuw is opgebouwd. Het concept werd door Daihatsu ontwikkeld in samenwerking met Toyota waardoor het beste van beide merken in deze auto is verenigd. Iets dat voor de hand lag omdat Daihatsu sinds 1998 deel uitmaakt van het Toyota concern.

Op de Japanse markt verkopen zowel Daihatsu als Toyota het model onder eigen naam. De ingenieurs van beide Japanse merken hebben zich bij de ontwikkeling vooral door Europese consumenteneisen laten leiden, en dat is goed te merken. Niet alleen de frisse vorm met dik uitgeklopte spatborden speelt daarin een rol. Ook de binnenruimte is bijvoorbeeld baanbrekend. Met de plaats die hij voor vijf volwassenen biedt is de Sirion 2 zelfs de ruimste auto in zijn klasse. De rugleuning van de achterbank kan bovendien in twee standen gezet worden, waardoor ook lange achterpassagiers altijd een goede zitpositie vinden. Ook het neerklapsysteem van de achterbank is uniek. De zitting kan namelijk letterlijk in een handomdraai naar voren worden geklapt, waardoor de rugleuningen, zonder dat de hoofdsteunen hoeven te worden afgenomen, vervolgens helemaal vlak kunnen komen te liggen. Dat levert een zee aan ruimte op. Een andere slimmigheid is de mogelijkheid de achterbankzittingen simpelweg naar voren te schuiven waardoor b.v. boodschappentassen of welke voorwerpen dan ook niet meer tussen de achterbank en de voorstoelen kunnen vallen. Met neergeklapte bank bedraagt de binnenruimte 630 liter. Inderdaad: compact van buiten, maar ruim van binnen.

Motoren
De bekende Daihatsu technologie heeft eveneens geresulteerd in benzinemotoren die maatstaven zetten op gebied van duurzaamheid, zuinigheid en niet te vergeten ons milieu. Er is keuze uit een 69 pk (51 kW) sterke 1.0 liter twaalfklepper en een 1.3 liter zestienklepper met 87 pk (64 kW). De 1.0 liter onderscheidt zich onder meer door zân minimale CO2-uitstoot (118 g/km) en een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 5 liter per 100 kilometer (1:20 - richtlijn 80/1268/EEC) â schoner en zuiniger dan elke andere auto in zijn klasse. De opmerkelijk stille 1.3 liter 16V valt op door zijn opmerkelijke prestaties. Gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak komt hij namelijk gemakkelijk aan een topsnelheid van 170 km/h. Ook nu weer: zonder een druppel brandstof te verkwisten. Met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 km (1:17,2 - richtlijn 80/1268/EEC) is deze pittige motor namelijk allesbehalve een stevige drinker. De DVVT-techniek â computergestuurde dynamische variabele kleptiming â waarmee beide motoren zijn uitgerust speelt daarin overigens een belangrijke rol. Met behulp van deze techniek bepaalt het motormanagement systeem namelijk zelf een optimale doorstroom van brandstofmengsel en uitlaatgassen.

Interieur
De Sirion 2 met 1.3 liter-motor herken je van binnen direct aan de ronde toerenteller die pront op het dashboard is gemonteerd (âprestigeâ en âsport pakketâ). De overige tellers zijn â zeer overzichtelijk â recht voor de neus van de bestuurder geplaatst. Voor de bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem en de optionele radio/cd-speler is er een moderne middenconsole in aluminiumkleur. Het sportieve driespaaks stuurwiel is van huis uit gekoppeld aan stuurbekrachtiging en is in hoogte verstelbaar. Hierbij is een aardige bijkomstigheid dat als het stuur in hoogte versteld wordt het instrumentenpaneel mee beweegt zodat altijd een goed zicht op b.v. de snelheidsmeter behouden blijft. De lijst van zaken waarmee deze Daihatsu is uitgerust, is in ieder geval lang. Zo heeft iedere Sirion 2 centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, stuurbekrachtiging en de bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten. De 1.3 liter 16V met Prestige of Sportpakket komt zelfs altijd met airconditioning. Voor iedereen die toch nog iets te wensen heeft, zijn er trouwens diverse opties of accessoires. Een automatische transmissie is eveneens leverbaar. Ook zijn er een aantal optiepakketten samengesteld voor zowel de 1.0, het zogenaamde 'Premium pakke' als voor de 1.3. het 'Prestige- en Sport pakket'. Top of the bill is daarbij het Sportpakket voor de 1.3, waarbij niet alleen het interieur van allerlei opties wordt voorzien, maar het uiterlijk tevens wordt uitgerust met een exclusieve styling kit die ondermeer bestaat uit sideskirts, een sportieve spoilerbumper met geïntegreerde mistlampen, een dakspoiler en lichtmetalen velgen.

Veiligheid
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Daihatsu. Zo is iedere Sirion 2 uitgerust met zij-airbags. Naast de standaard bestuurders- en passagiersairbag natuurlijk. Het Electronic Brakeforce Distribution-systeem (EBD) vult het anti-blokkeer remsysteem (ABS) aan als het aankomt op een optimale verdeling van de remkracht tussen de voor- en de achteras. Er zijn veiligheidsbalken gemonteerd in alle vier de portieren die bij een zijdelingse aanrijding bescherming bieden aan alle inzittenden, en de drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels achterin behoeden de achterpassagiers ook voor nekklachten bij een onverhoopte aanrijding. Ook aan de allerkleinste passagiers is trouwens gedacht: het ISOFIX-systeem zorgt namelijk voor een optimale en meest veilige bevestiging van het kinderzitje achterin. In het onfortuinlijke geval van een eventuele aanrijding wordt de brandstoftoevoer overigens onmiddellijk automatisch stopgezet, gaan de knipperlichten automatisch branden en worden de deuren ontgrendeld. Niet alleen voor de inzittenden is er aan veiligheid gedacht maar ook voor voetgangers in geval van een aanrijding. Speciale schokabsorberende materialen in voorbumper en onder de motorkap moeten daarvoor zorgen. Een veilig gevoel dus, dat nog eens werd bevestigd in een scala aan botsproeven die Daihatsu conform de Euro NCAP normen op het eigen fabrieksterrein uitvoerde en die de auto met minimaal vier sterren zou moeten kwalificeren. Daaruit blijkt dat de Sirion 2 ook op het gebied van veiligheid wel eens nieuwe maatstaven in zijn klasse zou kunnen zetten. Op één ander gebied doet hij dat trouwens sowieso al: zijn prijs. De Sirion 2 is er namelijk al in een heel complete uitvoering vanaf ⬠10.999,-. Ook wat dat betreft is hij een beetje ondeugend.