Ingezonden persbericht
Persbericht
24 januari 2005
Marketingcampagnes FBTO succesvoller door inzet SPSS PredictiveMarketing"
~ FBTO verbetert rendement op campagnes met 29% ~
FBTO Verzekeringen heeft de resultaten van zijn direct marketing campagnes significant verbeterd door de inzet van SPSS predictive analytics software. SPSS, de wereldwijde leverancier van predictive analytics software, heeft bijgedragen aan een stijging van de winstgevendheid van FBTO s campagnes met maar liefst 29 procent.
FBTO levert diensten aan ruim 500.000 klanten die samen meer dan één miljoen auto-, ziektekosten-, woonhuis- en levensverzekeringspolissen bij FBTO hebben afgesloten.
De verzekeringsmaatschappij had een oplossing nodig die klantgedrag en behoeften kon voorspellen en waarmee het mogelijk was om in te spelen op reacties van klanten op speciale aanbiedingen. Om aan deze vereisten te kunnen voldoen heeft FBTO voor PredictiveMarketing" van SPSS gekozen, vanwege de nauwkeurigheid van de resultaten en het gebruiksgemak van de software.
PredictiveMarketing" maakt het mogelijk om over meerdere campagnes heen de beste campagne voor elke klant te bepalen. De oplossing stelt FBTO tevens in staat om individuele voorkeuren van klanten te bepalen, bijvoorbeeld met betrekking tot de gewenste hoeveelheid klantcontacten en kanaalvoorkeuren. Door voor iedere klant het beste aanbod te selecteren middels campagne-optimalisatie , hebben campagnes 29 procent meer winst gegenereerd tegen dezelfde kosten als eerdere campagnes.
Met de inzet van SPSS predictive analytics voor campagne-management kan FBTO marketingcampagnes ook efficiënter uitvoeren. In vergelijking met FBTO s eerdere aanpak van massamailings, heeft de verzekeraar met de nieuwe, doelgerichtere aanpak de kosten van direct mailings met 35 procent gereduceerd.
Door gebruik te maken van SPSS kan FBTO zijn klanten gerichter benaderen en is het conversiepercentage met ruim 40 procent toegenomen. Dankzij het stroomlijnen van het klantselectieproces kan de verzekeringsmaatschappij nu vijf keer zoveel campagnes uitvoeren zonder dat daar extra personeel voor nodig is.
Met SPSS kunnen onze marketeers de effectiviteit van campagnes voorspellen en de efficiëntie van ons hele campagne-managementproces vergroten, aldus Jeroen Pronk, database marketing manager bij FBTO.
(312 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over FBTO
FBTO is een verzekeringsmaatschappij en onderdeel van de Achmea Groep, één van de grootste financiële dienstverleners in Nederland. FBTO levert diensten aan ruim 500.000 klanten die samen meer dan één miljoen auto-, ziektekosten-, woonhuis- en levensverzekeringspolissen bij FBTO hebben afgesloten.
Meer informatie: www.fbto.nl
Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.
SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).
Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren.
Meer informatie: www.spss.nl
Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking information made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements can be identified by phrases such as "anticipates," "believes," "estimates," "expects," "plans," "intends," "could," "designed," "should be" and other similar expressions which denote expectations of future events rather than statements of fact. These forward-looking statements involve factors that are subject to risks and uncertainties. These risks and uncertainties, which may not be currently ascertainable and many of which are beyond the Company s control, may cause the Company s actual results, performance or achievements to be materially different than the results, performance or achievements expressed in or implied by the forward-looking statements. These risks and uncertainties are described in the Company s filings with the Securities and Exchange Commission ("SEC"). Copies of these filings are available either on the SEC s website at www.sec.gov or from the Company s investor relations department. In light of these risks and uncertainties, the inclusion of forward-looking statements in this press release should not be regarded as a representation by the Company that any future results, performance or achievements will be attained. These forward-looking statements speak only as of the date on which they are made. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.
# # #
SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl
Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications)
Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com
LEWIS Global Public Relations
Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com