FloraHolland, v/h Bloemenveiling Holland


Januari

---

Geslaagde Tulpenbijeenkomst op Vestiging Venlo

VENLO (24 jan. 2005) -Onlangs werd op FloraHolland vestiging Venlo een bijeenkomst gehouden voor aanvoerders en kopers van tulpen. Tijdens deze druk bezochte bijeenkomst werden de aanwezige kopers en telers geïnformeerd over de marktontwikkelingen van tulpen.

Marktaandeel
Fred Wever (productmanager tulpen) gaf een duidelijke uiteenzetting van de landelijke ontwikkelingen, en de marktontwikkelingen op de vestigingen van Floraholland. Het marktaandeel tulpen is afgelopen jaar gestegen naar 50,7 % en hiermee is FloraHolland marktleider in de tulpen. Ook van het meer-vestigingenbeleid van Floraholland is afgelopen seizoen steeds meer gebruik gemaakt en worden er over en weer steeds meer tulpen verhandeld. Tevens zal Floraholland de activiteiten rondom tulpen verder uitbreiden. Wat betreft promotie komt de derde editie van de tulpenwaaier weer uit en zal er 160.000 extra worden uitgetrokken voor bloembollenpromotie, ook qua kwaliteit zullen er weer de nodige acties komen, voorbeelden hiervan zijn: uitbloeiproeven en voorbehandelingen.
Toptulp
Sander Warmerdam (tulpenbroeier uit Someren) gaf een korte uiteenzetting over Toptulp. Een samenwerking tussen 5 tulpenbroeiers uit Limburg en Brabant die hun krachten gebundeld hebben om samen de retailmarkt op vestiging Venlo verder uit te diepen. Regelmaat
Ingrid Vlemmings (assortimentsmanager tulpen vestiging Venlo) ging daarna dieper in op de ontwikkelingen bij de vestiging Venlo en de doelstellingen voor het komend seizoen. Over het algemeen kon men terugkijken op een seizoen dat marktconform was aan het landelijke niveau en de aanvoer steeg met 11 % t.o.v. vorig jaar. Qua prijsvorming lag vestiging Venlo ook gelijk aan landelijk, waarbij de voornaamste cultivars gelijk of zelfs iets beter betaald werden. De belangrijkste doelstelling voor komend seizoen is meer regelmaat in de aanvoer aan te brengen. Elke maand wordt berekend welke aanvoerder met de meeste regelmaat aan de klok is geweest en deze zal op een feestelijke manier in het zonnetje worden gezet. Daarnaast zal aan het einde van het seizoen de aanvoerder met de meeste regelmaat een leuke attentie overhandigd krijgen!
Retail, hoe belangrijk is dit voor u
Na de pauze was het thema 'Retail, hoe belangrijk is dit voor u'. Voor dit thema waren er twee gastsprekers uitgenodigd. Ronald Grootscholten, senior adviseur van Florpartners ging in op praktijkervaringen met telersverenigingen en clustervorming binnen de sierteeltsector.
Hij zette in zijn presentatie de voor- en nadelen van het leveren aan de diverse segmenten naast elkaar. Tevens werden de voordelen van clustervorming toegelicht met enkele succesvolle voorbeelden uit groente- en bloemensector. Duidelijk is dat door het bundelen van krachten telers beter voet aan land krijgen binnen de retailbusiness.

Fred van der Hoeven, manager business development van het Bemiddelingsbureau van Floraholland ging in op de verkoop van tulpen via het supermarktkanaal en de kansen en bedreigingen hierin. Zijn presentatie werd opgefleurd door een aantal plaatjes waarop bloemen door de retail gepresenteerd worden op goede en foute manieren. Conclusie van zijn verhaal was dat het voor iedereen zelf te bepalen is of het een kans of bedreiging is. Zo lang men maar keuzes maakt en zich niet gek laat maken door te switchen tussen klokverkoop of verkoop via bemiddeling.

Al met al kon er gesproken worden over een geslaagde bijeenkomst


---