FloraHolland, v/h Bloemenveiling Holland
Januari
---
Geslaagde Tulpenbijeenkomst op Vestiging Venlo
VENLO (24 jan. 2005) -Onlangs werd op FloraHolland vestiging Venlo een
bijeenkomst gehouden voor aanvoerders en kopers van tulpen. Tijdens
deze druk bezochte bijeenkomst werden de aanwezige kopers en telers
geïnformeerd over de marktontwikkelingen van tulpen.
Marktaandeel
Fred Wever (productmanager tulpen) gaf een duidelijke uiteenzetting
van de landelijke ontwikkelingen, en de marktontwikkelingen op de
vestigingen van Floraholland. Het marktaandeel tulpen is afgelopen
jaar gestegen naar 50,7 % en hiermee is FloraHolland marktleider in de
tulpen. Ook van het meer-vestigingenbeleid van Floraholland is
afgelopen seizoen steeds meer gebruik gemaakt en worden er over en
weer steeds meer tulpen verhandeld. Tevens zal Floraholland de
activiteiten rondom tulpen verder uitbreiden. Wat betreft promotie
komt de derde editie van de tulpenwaaier weer uit en zal er 160.000
extra worden uitgetrokken voor bloembollenpromotie, ook qua kwaliteit
zullen er weer de nodige acties komen, voorbeelden hiervan zijn:
uitbloeiproeven en voorbehandelingen.
Toptulp
Sander Warmerdam (tulpenbroeier uit Someren) gaf een korte
uiteenzetting over Toptulp. Een samenwerking tussen 5 tulpenbroeiers
uit Limburg en Brabant die hun krachten gebundeld hebben om samen de
retailmarkt op vestiging Venlo verder uit te diepen.
Regelmaat
Ingrid Vlemmings (assortimentsmanager tulpen vestiging Venlo) ging
daarna dieper in op de ontwikkelingen bij de vestiging Venlo en de
doelstellingen voor het komend seizoen. Over het algemeen kon men
terugkijken op een seizoen dat marktconform was aan het landelijke
niveau en de aanvoer steeg met 11 % t.o.v. vorig jaar. Qua
prijsvorming lag vestiging Venlo ook gelijk aan landelijk, waarbij de
voornaamste cultivars gelijk of zelfs iets beter betaald werden.
De belangrijkste doelstelling voor komend seizoen is meer regelmaat in
de aanvoer aan te brengen. Elke maand wordt berekend welke aanvoerder
met de meeste regelmaat aan de klok is geweest en deze zal op een
feestelijke manier in het zonnetje worden gezet. Daarnaast zal aan het
einde van het seizoen de aanvoerder met de meeste regelmaat een leuke
attentie overhandigd krijgen!
Retail, hoe belangrijk is dit voor u
Na de pauze was het thema 'Retail, hoe belangrijk is dit voor u'. Voor
dit thema waren er twee gastsprekers uitgenodigd.
Ronald Grootscholten, senior adviseur van Florpartners ging in op
praktijkervaringen met telersverenigingen en clustervorming binnen de
sierteeltsector.
Hij zette in zijn presentatie de voor- en nadelen van het leveren aan
de diverse segmenten naast elkaar. Tevens werden de voordelen van
clustervorming toegelicht met enkele succesvolle voorbeelden uit
groente- en bloemensector. Duidelijk is dat door het bundelen van
krachten telers beter voet aan land krijgen binnen de retailbusiness.
Fred van der Hoeven, manager business development van het
Bemiddelingsbureau van Floraholland ging in op de verkoop van tulpen
via het supermarktkanaal en de kansen en bedreigingen hierin. Zijn
presentatie werd opgefleurd door een aantal plaatjes waarop bloemen
door de retail gepresenteerd worden op goede en foute manieren.
Conclusie van zijn verhaal was dat het voor iedereen zelf te bepalen
is of het een kans of bedreiging is. Zo lang men maar keuzes maakt en
zich niet gek laat maken door te switchen tussen klokverkoop of
verkoop via bemiddeling.
Al met al kon er gesproken worden over een geslaagde bijeenkomst
---