Gemeente Stein
Tegemoetkoming extra afvalkosten
24-01-2005
De door het college van burgemeester en wethouders op 18 november 2003
vastgestelde beleidsregel inzake tegemoetkoming in extra afvalkosten
als gevolg van incontinentie of een stoma gemeente Stein 2004 wordt
voor 2005 ongewijzigd gecontinueerd. Deze tegemoetkomingsregeling
wordt in dit artikel nader toegelicht.
Algemeen
De belasting die per kilogram én per lediging wordt geheven, wordt via
halfjaarnota´s in rekening gebracht. Deze nota´s worden ná afloop van
ieder halfjaar toegezonden. Voor de goede orde wordt hierbij opgemerkt
dat het vast (basis)tarief ad 126,84 per woning op jaarbasis met de
overige belasting(en) via de gecombineerde aanslag gemeentelijke
belastingen voor het jaar 2005 in rekening wordt gebracht.
Ondergrens (drempel)
Ingaande 2003 is in de incontinentieregeling een ondergrens (drempel)
ingebouwd, waarvoor geen korting op het te betalen notabedrag mogelijk
is. Dit in verband met het feit dat naast
incontinentie-/stomamateriaal ook nog ander afval (huishoudelijk
afval) wordt aangeboden.
Evenals voor 2004 gelden voor 2005 de navolgende drempelbedragen per
halfjaar:
- voor eenpersoonshuishouden 10,00 (= 59 kg of 9 ledigingen);
- voor tweepersoonshuishoudens 20,00 (= 118 kg of 18 ledigingen);
- voor meerpersoonshuishoudens (drie of meer gezinsleden) 28,50 (=
167,5 kg of
26 ledigingen).
De tegemoetkoming op het te betalen notabedrag gaat derhalve pas
gelden als boven-genoemd drempelbedrag wordt overschreden.
Regeling
Inwoners van de gemeente Stein die aantonen dat zij om medische
redenen langdurig gebruik maken van incontinentie- of stomamaterialen
maken aanspraak op een tegemoet-koming in de extra afvalkosten tot een
bedrag van maximaal 36,30 per halfjaar per persoon per huishouden.
Er geldt een drempel waarvoor geen tegemoetkoming mogelijk is. Voor
eenpersoons-huishoudens is dat 10,00 per halfjaar, voor
tweepersoonshuishoudens 20,00 per halfjaar en voor
meerpersoonshuishoudens 28,50 per halfjaar op het te betalen
notabedrag.
Bij mutaties (aanvang/beëindiging) in de loop van het heffingstijdvak
worden de genoemde bedragen herleid tot maandbedragen. Het tarief voor
een eventuele éxtra container/emmer wordt vrijgesteld. Voor de
bepaling van het huishoudtype (een-, twee- of meerpersoons) geldt als
peildatum de eerste dag van het heffingstijdvak (1 januari en 1 juli).
Het aanvraagformulier
Om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen, dienen
belanghebbenden jaarlijks een aanvraagformulier in te vullen én
hierbij een actuele medische verklaring ( van apotheek, leverancier,
huisarts, behandelend specialist of Ziekenfonds) te overleggen,
geldend voor het lopende belastingjaar. Gemakshalve is op de
achterzijde van het aanvraagformulier een model van een medische
verklaring opgenomen, dat hiervoor kan worden gebruikt.
Geregistreerde belanghebbenden
De mensen die voor het belastingjaar 2004 een aanvraag hebben
ingediend en hierover een toekenningsbesluit hebben ontvangen, staan
in de belastingadministratie geregistreerd en zijn dus bij de gemeente
bekend. Deze mensen worden (eind januari) door de gemeente apart
aangeschreven onder bijvoeging van het aanvraagformulier voor het
belastingjaar 2005.
Door indiening hiervan én overlegging van een actuele medische
verklaring wordt voldaan aan de incontinentieregeling van de gemeente
Stein. Als uiterste indieningstermijn geldt
1 maart 2005.
Nieuwe belanghebbenden
De mensen die voor de eerste keer een beroep doen op de
incontinentieregeling moeten zelf een formulier aanvragen. Het
aanvraagformulier is vanaf heden verkrijgbaar bij de Afdeling
Belastingen (loket 2) in het gemeentehuis of wordt op verzoek
toegezonden.
CZ-verzekerden
Voor CZ-verzekerden is met ingang van 1 januari 2004 MediReva te
Maastricht verantwoordelijk voor de levering van incontinentie- en
stomamaterialen in de regio. Voorheen gebeurde dit door de
plaatselijke apothekers. Op grond van deze wijziging heeft MediReva
toegezegd dat aan de verzekerden op telefonisch verzoek een verklaring
over structureel gebruik van deze materialen op medisch voorschrift
(de voormalige apothekersverklaring) wordt toegezonden. MediReva te
Maastricht is telefonisch bereikbaar onder nummer 043-4572343.
Voor nadere informatie over de incontinentieregeling kunt u contact
opnemen met de Afdeling Belastingen, telefoon (046) 4359335.