Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (17 - 21 januari 2005) (23/01/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Jan Peumans interpelleerde dinsdag minister Van Brempt over de evaluatie van de verkeerswet op Vlaams niveau. In maart 2004 kondigde de federale minister van mobiliteit een evaluatie van de nieuwe verkeerswet aan. Aangezien de gewesten op tal van vlakken in aanraking komen met deze verkeerswet, is het niet meer dan logisch dat Vlaanderen in deze evaluatie betrokken wordt. Volgens Jan moet Vlaanderen een duidelijke visie op de verkeersreglementering ontwikkelen, enerzijds met het oog op de evaluatie van de bestaande wet, anderzijds met het oog op de toekomstige overheveling van dit bevoegdhedenpakket van het federale naar het Vlaamse niveau. In het Vlaams regeerakkoord werd de overheveling van verkeersveiligheid (met inbegrip van verkeersreglement en het boetefonds) immers klaar en duidelijk naar voor geschoven. Tot hiertoe is er over de evaluatie van de verkeerswet slechts één voorbereidende vergadering geweest waarop de Vlaamse regering uitgenodigd en aanwezig was. Bovendien heeft de federale regering nog geen enkele tekst overgemaakt waarover de Vlaamse regering een standpunt diende in te nemen. Het is wel de bedoeling dat de gewesten de gelegenheid krijgen om hun visies kenbaar te maken tijdens een interministerieel comité. Jan Peumans roept dan ook de Vlaamse regering op om een duidelijke visie terzake te ontwikkelen.

Tijdens het actuele vragenuurtje woensdag, ondervroeg Bart De Wever minister Keulen over de stilaan hilarisch wordende uitspraken van federaal minister van Binnenlandse zaken, Patrick Dewael over de rondzendbrieven Peeters en Martens. De voormalige minister-president van Vlaanderen zegt de éne dag dat de circulaires een pesterij zijn, de andere dag moeten ze gebetonneerd worden. Hoewel Dewael vlak na het belangrijke arrest van de Raad van State stelde dat de rondzendbrieven niet als prijs kunnen dienen voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, verklaarde hij begin deze week dat men bereid moet zijn erover te praten. Niet alleen zijn Dewaels uitspraken ongehoord (gelijkaardige uitspraken van Christian Van Eycken deed Keulen vorige week nog af als inciviek), hij doet die uitspraken als federaal minister over exclusief Vlaamse bevoegdheden. Minister Keulen bevestigde het duidelijke standpunt van de Vlaamse regering (toepassing rondzendbrieven blijft onverminderd van kracht en de Raad van State bevestigde de wettelijkheid ervan) en nuanceerde de uitspraken van Dewael. Feit blijft wel dat Dewael de meest diverse verklaringen heeft afgelegd over dit dossier, wat zijn geloofwaardigheid absoluut niet ten goede komt.

Helga Stevens kwam dinsdag in de Commissie Welzijn, Volksgezondheid en Gezin tussen over enkele belangrijke verzuchtingen binnen de dovengemeenschap. Eén van die pijnpunten is het tekort aan doventolkuren. Zij benadrukte dat er een realistisch groeipad dient uitgewerkt te worden voor de doventolkuren, want de vraag zal alleen maar stijgen. Momenteel gebruikt slechts 10% van alle doven een doventolk. In 2004 waren er slechts 7500 tolkuren met als gevolg dat er eind november geen tolkuren meer waren. Deze situatie is onaanvaardbaar. Haar vergelijking met de ziekteverzekering was treffend: men zegt toch ook niet in de ziekteverzekering eind november tegen de patiënten of de dokters dat het budget op is en dat ze maar moeten terugkomen op 1 januari volgend jaar ?! Maar dat is wel het geval voor dove personen die het dan plots zonder tolk moeten stellen op het werk of in de privé situatie tot de eerste dag van het volgend jaar.
Ook voor de tolken die op zelfstandige basis werken is het onhoudbaar om gedurende 1 of 2 maanden zonder werk te vallen simpelweg omdat er geen geld meer is, vooral omdat ze al relatief weinig verdienen en bovendien geen aanspraak kunnen maken op een werkloosheidsuitkering.

Kris Van Dijck diende deze week een interpellatieverzoek in over de herkenbaarheid van Vlaanderen als sponsor bij topsporters. Hij kaartte twee pijnlijke punten aan. Zo is er een nieuw
Bloso-tewerkstellingsproject van 41 atleten. Hoewel ze betaald worden door de Vlaamse overheid, moeten we vaststellen dat de sporters geen logo of ander herkenningsteken van Vlaanderen dragen. Kris is van oordeel dat Bloso zichzelf moet verbinden om alle atleten te voorzien van trainings- en wedstrijdkledij waarop verwijzingen naar Vlaanderen vermeld staan. Iedere sponsor zou hetzelfde vragen van zijn werknemers. Een ander project, gefinancierd door de Vlaamse overheid is Chocolade Jacques T-Interim (voorheen Vlaanderen 2002 en Vlaanderen T-Interim-Eddy Merckx). Naar verluidt sponsort de Vlaamse overheid deze wielerploeg voor minstens 1 miljoen euro. Oorspronkelijk had Vlaanderen contractueel bedongen dat de naam uitdrukkelijk in alle communicatie werd opgenomen. Hiervan is nu absoluut geen sprake meer. Vermoedelijk volgende week zal het onderwerp ter sprake komen in de commissie en zal bevoegd minister van sport Anciaux Kris een antwoord geven.

De gemeentebesturen van Kraainem, Wemmel en Wezembeek-Oppem hebben een tijdje geleden nieuwe verkeers- en plaatsnaamborden geplaatst die voorrang geven aan het Frans. De wet bepaalt echter dat in deze faciliteitengemeenten dit soort borden in het Nederlands en Frans moet zijn, met voorrang voor het Nederlands. Voldoende reden voor Mark Demesmaeker om minister Keulen hierover aan de tand te voelen. De minister stelde in zijn antwoord niet op de hoogte te zijn van deze inbreuken. Naar aanleiding van de vraag van Mark zal hij (via de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant) een onderzoek starten en de betrokken gemeentebesturen om uitleg vragen. Wordt dus vervolgd. Wie nog gelijkaardige inbreuken van de taalwet weet of vaststelt, zowel in faciliteitengemeenten als elders in Vlaanderen : mag Mark hiervan op de hoogte brengen (mark.demesmaeker@n-va.be).

In 1993 werd onder impuls van Jan Loones het duinendecreet goedgekeurd. Omdat de hele kustlijn dreigde volgebouwd te worden, moest dit decreet zorgen voor de bescherming van de waardevolle duinen. De afgelopen jaren heeft de Vlaamse overheid veel geïnvesteerd in de aankoop van duinengebieden. De twee belangrijkste natuurgebieden die de Vlaamse overheid verwierf zijn Het Zwin (Knokke) en de Westhoekduinen (De Panne). Vorige week maakte de Vlaamse overheid bekend dat daar een derde gebied bijkomt, nl. Ter Yde in Oostduinkerke. Dit is een buitengewoon uitzonderlijk duinengebied omdat het loopt vanaf zee tot aan polders. Het is een open duinengebied met stuifduinen, poelen, Doordat een goed beheer van deze duinen nu mogelijk is, zal een herstel van oude duinvegetatie mogelijk zijn. Jan Loones is tevreden met dit uitvloeisel van het duinendecreet. Hij hoopt dat de huidige Vlaamse regering terzake opvolging geeft aan het beleid van vorige periode. Hij zal waakzaam blijven voor het vrijmaken van middelen voor aankoop en beheer van duin- en andere natuurgebieden.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote ondervroeg minister Reynders over de onduidelijkheid die er bij de schoolgemeenschappen leeft over de fiscale aftrekbaarheid van kinderopvang voor kinderen tot 12 jaar, die vanaf 1 januari 2005 in voege is. Reynders antwoordde in de vorm van een regeringsmededeling zonder op de vragen in te gaan, alsof alles duidelijk was gesteld in een brochure. Niets is minder waar! De ministers van onderwijs en de scholen blijven vragen hebben over de statutaire voorwaarden, waaraan de opvang in de scholen moet voldoen en over de toepassingsmogelijkheden, zoals opvang voor woensdagnamiddagen, buitenschoolse activiteiten, middagtoezicht, ... De scholen wachten alvast ook op het standaardformulier om het werk eenvoudiger te maken, terwijl de koepels nog aan het berekenen zijn hoeveel administratieve last hier zal bijkomen zonder dat daaraan federaal tegemoet gekomen wordt. Reynders maakte alvast de belofte om de postzegel te betalen om de informatie door te sturen naar de scholen als een besparingsmaatregel voor de gemeenschappen.

Europees parlement

Nederlands getreuzel in eerste kamer is onaanvaardbaar! - heropening IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor gezet

Toen Premier Verhofstadt na vijf jaar onderhandelen over de IJzeren Rijn er niet uitraakte, besloten de regeringen van België en Nederland het dossier te onderwerpen aan een onafhankelijke Arbitrage. De Nederlandse Tweede Kamer zorgde voor maanden vertraging. De Eerste Kamer doet nu net hetzelfde. Wat normaal een schriftelijke procedure moest worden, liep afgelopen dinsdag in de Commissie Verkeer & Waterstaat van de Eerste Kamer uit op de start van een uitgebreid vooronderzoek. Dit zal opnieuw een vertraging van minstens negen maanden betekenen. De Eerste Kamer geeft duidelijk te kennen dat ze geen behoefte heeft aan een Belgische ("Betuweroute") spoorgoederenvervoersstroom via Nederlands grondgebied.

Het is bekend dat Nederland de IJzeren Rijn liever kwijt dan rijk is, maar dit begint meer en meer te lijken op een oerhollandse klucht. Men stemde in met de Arbitrage, nu kan men de consequenties ervan niet blijven ontwijken. Europarlementslid Brepoels: "De Regering Verhofstadt sleurt dit dossier nu al meer dan vijf jaar met zich mee door allerlei procedures, echter zonder enig resultaat. De Vlaamse economie lijdt hier ernstig onder, een krachtdadig optreden en de start van een juridische procedure is hier het enige correcte antwoord. Waar wacht Verhofstadt nog langer op?"

BTW op elektriciteit naar 6 %: nieuwe paarse zeepbel?

De N-VA juicht het voorstel van Minister Marc Verwilghen toe om de BTW op elektriciteit te verlagen tot 6%. Gezien de enorme budgettaire gevolgen (berekeningen spreken van meer dan 851 miljoen) lijkt dit voorstel echter geen lang leven beschoren. Het is dus het zoveelste paarse ballonnetje om de bedrijven even te sussen in de discussie rond de bijkomende Elia-heffing, een vestzak-broekzakoperatie ten top!

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be