Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (17 - 21 januari 2005) (23/01/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Jan Peumans interpelleerde dinsdag minister Van Brempt over de
evaluatie van de verkeerswet op Vlaams niveau. In maart 2004 kondigde
de federale minister van mobiliteit een evaluatie van de nieuwe
verkeerswet aan. Aangezien de gewesten op tal van vlakken in aanraking
komen met deze verkeerswet, is het niet meer dan logisch dat
Vlaanderen in deze evaluatie betrokken wordt. Volgens Jan moet
Vlaanderen een duidelijke visie op de verkeersreglementering
ontwikkelen, enerzijds met het oog op de evaluatie van de bestaande
wet, anderzijds met het oog op de toekomstige overheveling van dit
bevoegdhedenpakket van het federale naar het Vlaamse niveau. In het
Vlaams regeerakkoord werd de overheveling van verkeersveiligheid (met
inbegrip van verkeersreglement en het boetefonds) immers klaar en
duidelijk naar voor geschoven. Tot hiertoe is er over de evaluatie van
de verkeerswet slechts één voorbereidende vergadering geweest waarop
de Vlaamse regering uitgenodigd en aanwezig was. Bovendien heeft de
federale regering nog geen enkele tekst overgemaakt waarover de
Vlaamse regering een standpunt diende in te nemen. Het is wel de
bedoeling dat de gewesten de gelegenheid krijgen om hun visies kenbaar
te maken tijdens een interministerieel comité. Jan Peumans roept dan
ook de Vlaamse regering op om een duidelijke visie terzake te
ontwikkelen.
Tijdens het actuele vragenuurtje woensdag, ondervroeg Bart De Wever
minister Keulen over de stilaan hilarisch wordende uitspraken van
federaal minister van Binnenlandse zaken, Patrick Dewael over de
rondzendbrieven Peeters en Martens. De voormalige minister-president
van Vlaanderen zegt de éne dag dat de circulaires een pesterij zijn,
de andere dag moeten ze gebetonneerd worden. Hoewel Dewael vlak na het
belangrijke arrest van de Raad van State stelde dat de rondzendbrieven
niet als prijs kunnen dienen voor de splitsing van
Brussel-Halle-Vilvoorde, verklaarde hij begin deze week dat men bereid
moet zijn erover te praten. Niet alleen zijn Dewaels uitspraken
ongehoord (gelijkaardige uitspraken van Christian Van Eycken deed
Keulen vorige week nog af als inciviek), hij doet die uitspraken als
federaal minister over exclusief Vlaamse bevoegdheden. Minister Keulen
bevestigde het duidelijke standpunt van de Vlaamse regering
(toepassing rondzendbrieven blijft onverminderd van kracht en de Raad
van State bevestigde de wettelijkheid ervan) en nuanceerde de
uitspraken van Dewael. Feit blijft wel dat Dewael de meest diverse
verklaringen heeft afgelegd over dit dossier, wat zijn
geloofwaardigheid absoluut niet ten goede komt.
Helga Stevens kwam dinsdag in de Commissie Welzijn, Volksgezondheid en
Gezin tussen over enkele belangrijke verzuchtingen binnen de
dovengemeenschap. Eén van die pijnpunten is het tekort aan
doventolkuren. Zij benadrukte dat er een realistisch groeipad dient
uitgewerkt te worden voor de doventolkuren, want de vraag zal alleen
maar stijgen. Momenteel gebruikt slechts 10% van alle doven een
doventolk. In 2004 waren er slechts 7500 tolkuren met als gevolg dat
er eind november geen tolkuren meer waren. Deze situatie is
onaanvaardbaar. Haar vergelijking met de ziekteverzekering was
treffend: men zegt toch ook niet in de ziekteverzekering eind november
tegen de patiënten of de dokters dat het budget op is en dat ze maar
moeten terugkomen op 1 januari volgend jaar ?! Maar dat is wel het
geval voor dove personen die het dan plots zonder tolk moeten stellen
op het werk of in de privé situatie tot de eerste dag van het volgend
jaar.
Ook voor de tolken die op zelfstandige basis werken is het onhoudbaar
om gedurende 1 of 2 maanden zonder werk te vallen simpelweg omdat er
geen geld meer is, vooral omdat ze al relatief weinig verdienen en
bovendien geen aanspraak kunnen maken op een werkloosheidsuitkering.
Kris Van Dijck diende deze week een interpellatieverzoek in over de
herkenbaarheid van Vlaanderen als sponsor bij topsporters. Hij kaartte
twee pijnlijke punten aan. Zo is er een nieuw
Bloso-tewerkstellingsproject van 41 atleten. Hoewel ze betaald worden
door de Vlaamse overheid, moeten we vaststellen dat de sporters geen
logo of ander herkenningsteken van Vlaanderen dragen. Kris is van
oordeel dat Bloso zichzelf moet verbinden om alle atleten te voorzien
van trainings- en wedstrijdkledij waarop verwijzingen naar Vlaanderen
vermeld staan. Iedere sponsor zou hetzelfde vragen van zijn
werknemers. Een ander project, gefinancierd door de Vlaamse overheid
is Chocolade Jacques T-Interim (voorheen Vlaanderen 2002 en Vlaanderen
T-Interim-Eddy Merckx). Naar verluidt sponsort de Vlaamse overheid
deze wielerploeg voor minstens 1 miljoen euro. Oorspronkelijk had
Vlaanderen contractueel bedongen dat de naam uitdrukkelijk in alle
communicatie werd opgenomen. Hiervan is nu absoluut geen sprake meer.
Vermoedelijk volgende week zal het onderwerp ter sprake komen in de
commissie en zal bevoegd minister van sport Anciaux Kris een antwoord
geven.
De gemeentebesturen van Kraainem, Wemmel en Wezembeek-Oppem hebben een
tijdje geleden nieuwe verkeers- en plaatsnaamborden geplaatst die
voorrang geven aan het Frans. De wet bepaalt echter dat in deze
faciliteitengemeenten dit soort borden in het Nederlands en Frans moet
zijn, met voorrang voor het Nederlands. Voldoende reden voor Mark
Demesmaeker om minister Keulen hierover aan de tand te voelen. De
minister stelde in zijn antwoord niet op de hoogte te zijn van deze
inbreuken. Naar aanleiding van de vraag van Mark zal hij (via de
gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant) een onderzoek starten en
de betrokken gemeentebesturen om uitleg vragen. Wordt dus vervolgd.
Wie nog gelijkaardige inbreuken van de taalwet weet of vaststelt,
zowel in faciliteitengemeenten als elders in Vlaanderen : mag Mark
hiervan op de hoogte brengen (mark.demesmaeker@n-va.be).
In 1993 werd onder impuls van Jan Loones het duinendecreet
goedgekeurd. Omdat de hele kustlijn dreigde volgebouwd te worden,
moest dit decreet zorgen voor de bescherming van de waardevolle
duinen. De afgelopen jaren heeft de Vlaamse overheid veel geïnvesteerd
in de aankoop van duinengebieden. De twee belangrijkste natuurgebieden
die de Vlaamse overheid verwierf zijn Het Zwin (Knokke) en de
Westhoekduinen (De Panne). Vorige week maakte de Vlaamse overheid
bekend dat daar een derde gebied bijkomt, nl. Ter Yde in
Oostduinkerke. Dit is een buitengewoon uitzonderlijk duinengebied
omdat het loopt vanaf zee tot aan polders. Het is een open
duinengebied met stuifduinen, poelen, Doordat een goed beheer van deze
duinen nu mogelijk is, zal een herstel van oude duinvegetatie mogelijk
zijn. Jan Loones is tevreden met dit uitvloeisel van het
duinendecreet. Hij hoopt dat de huidige Vlaamse regering terzake
opvolging geeft aan het beleid van vorige periode. Hij zal waakzaam
blijven voor het vrijmaken van middelen voor aankoop en beheer van
duin- en andere natuurgebieden.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote ondervroeg minister Reynders over de onduidelijkheid
die er bij de schoolgemeenschappen leeft over de fiscale
aftrekbaarheid van kinderopvang voor kinderen tot 12 jaar, die vanaf 1
januari 2005 in voege is. Reynders antwoordde in de vorm van een
regeringsmededeling zonder op de vragen in te gaan, alsof alles
duidelijk was gesteld in een brochure. Niets is minder waar! De
ministers van onderwijs en de scholen blijven vragen hebben over de
statutaire voorwaarden, waaraan de opvang in de scholen moet voldoen
en over de toepassingsmogelijkheden, zoals opvang voor
woensdagnamiddagen, buitenschoolse activiteiten, middagtoezicht, ...
De scholen wachten alvast ook op het standaardformulier om het werk
eenvoudiger te maken, terwijl de koepels nog aan het berekenen zijn
hoeveel administratieve last hier zal bijkomen zonder dat daaraan
federaal tegemoet gekomen wordt. Reynders maakte alvast de belofte om
de postzegel te betalen om de informatie door te sturen naar de
scholen als een besparingsmaatregel voor de gemeenschappen.
Europees parlement
Nederlands getreuzel in eerste kamer is onaanvaardbaar! - heropening
IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor gezet
Toen Premier Verhofstadt na vijf jaar onderhandelen over de IJzeren
Rijn er niet uitraakte, besloten de regeringen van België en Nederland
het dossier te onderwerpen aan een onafhankelijke Arbitrage. De
Nederlandse Tweede Kamer zorgde voor maanden vertraging.
De Eerste Kamer doet nu net hetzelfde. Wat normaal een schriftelijke
procedure moest worden, liep afgelopen dinsdag in de Commissie Verkeer
& Waterstaat van de Eerste Kamer uit op de start van een uitgebreid
vooronderzoek. Dit zal opnieuw een vertraging van minstens negen
maanden betekenen. De Eerste Kamer geeft duidelijk te kennen dat ze
geen behoefte heeft aan een Belgische ("Betuweroute")
spoorgoederenvervoersstroom via Nederlands grondgebied.
Het is bekend dat Nederland de IJzeren Rijn liever kwijt dan rijk is,
maar dit begint meer en meer te lijken op een oerhollandse klucht. Men
stemde in met de Arbitrage, nu kan men de consequenties ervan niet
blijven ontwijken. Europarlementslid Brepoels: "De Regering
Verhofstadt sleurt dit dossier nu al meer dan vijf jaar met zich mee
door allerlei procedures, echter zonder enig resultaat. De Vlaamse
economie lijdt hier ernstig onder, een krachtdadig optreden en de
start van een juridische procedure is hier het enige correcte
antwoord. Waar wacht Verhofstadt nog langer op?"
BTW op elektriciteit naar 6 %: nieuwe paarse zeepbel?
De N-VA juicht het voorstel van Minister Marc Verwilghen toe om de BTW
op elektriciteit te verlagen tot 6%. Gezien de enorme budgettaire
gevolgen (berekeningen spreken van meer dan 851 miljoen) lijkt dit
voorstel echter geen lang leven beschoren. Het is dus het zoveelste
paarse ballonnetje om de bedrijven even te sussen in de discussie rond
de bijkomende Elia-heffing, een vestzak-broekzakoperatie ten top!
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be