Rotterdam, 7 oktober 2004
Herzog & de Meuron in Rotterdam
Tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi)
van 22 januari tot 8 mei 2005
Een architectuurtentoonstelling die bestaat uit afval. Zo omschrijft
Jacques Herzog, de helft van het Zwitserse architectenduo Herzog & de
Meuron, de expositie die vanaf 22 januari 2005 te zien is in de
grootste zaal van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Afval
omdat het de zogenaamde bijproducten, zoals materiaalstudies, schetsen
en maquettes laat zien waaruit de uiteindelijke gebouwen ontstaan.
Zoals dat van de Tate Modern in Londen. Daarnaast wordt ook de
schoonheid van de architectuur van de Zwitsers weergegeven. Bevriende
kunstenaars maakten voor deze tentoonstelling kunstwerken met
ontwerpen van Herzog & de Meuron als uitgangspunt. Het gebouw als
kunst.
Hoewel Herzog & de Meuron in Nederland nog vrij onbekend zijn, worden
ze in de rest van de wereld in één adem genoemd met supersterren als
Frank Gehry en Rem Koolhaas. Hun werk beslaat alle continenten; van de
Verenigde staten tot Europa en Azië. In 2001 won het bureau de
'Nobelprijs' voor de architectuur; de Pritzker award voor hun hele
oeuvre. Hun bekendste ontwerp tot nu toe is waarschijnlijk het Tate
Modern (1994-2000) in Londen, een energiecentrale die op een
indrukwekkende manier is omgebouwd tot museum- en wooncomplex. In
dezelfde stad werd onlangs nog een tweede ontwerp voltooid, het Laban
Dance Center, waarmee Herzog & de Meuron recentelijk de Stirling Prize
wonnen. Andere ontwerpen zijn onder meer het nog te bouwen Olympisch
stadion in Beijing, het bedrijfsgebouw voor Ricola in Mulhouse, de
Prada winkel in Tokyo en de Domus Winery in Napa Valley Californië.
Een blik in de werkplaatsDe tentoonstelling, die eerder al te zien was
in het Schaulager in Basel, biedt als het ware een blik in de
werkplaats en het archief van Herzog & de Meuron, vanaf de eerste
pogingen 25 jaar geleden, tot de grootschalige projecten waar nu aan
gewerkt wordt. Verdeeld over tafels worden de verschillende stappen in
het ontwerpproces getoond. Zo zijn er honderden objecten in
verschillende materialen en technieken uitgestald. Het zijn modellen,
maquettes en vooral veel proefmonsters die het ontstaan van de
gebouwen illustreren. "Stille getuigen van het intellectuele,
dynamische groepsproces waar soms gebouwen uit voort komen", aldus
Herzog. Afvalproducten, overblijfselen of sporen van een denkproces
die dienden om een volgende stap te kunnen zetten of om de
opdrachtgever te overtuigen. Een voorbeeld van zo'n denkproces was een
experiment in het Schaulager met de grondstoffen voor het Ricola
snoepje, waarmee een heel landschap werd geboetseerd. Daarnaast zijn
er in afzonderlijke paviljoenen, schetsen, beeldmateriaal en de
stedenbouwkundige projecten in China te zien waar Herzog & de Meuron
op dit moment nog aan werken. Het beeldmateriaal bestaat uit bewerkte
foto's en filmbeelden van ontwerpen van Herzog & de Meuron door
bevriende kunstenaars als Remy Zaugg, Thomas Ruff en Andreas Gursky.
De schetsen laten zien dat Herzog & de Meuron naast het werken op de
computer ook nog op ambachtelijke wijze schetsen maken op papier, dat
dit op allerlei locaties kan gebeuren bewijzen de Kladblaadjes,
vloeipapiertjes en servetten waarop ze zijn gemaakt. De schetsen
worden door de Zwitsers zelf beschouwd als kunstwerken en worden
daarom ook als zodanig tentoongesteld en verkocht.
---
Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunnen journalisten zich
wenden tot de persafdeling van het team Marketing en Communicatie van
het NAi:
Edwin Pelser (coördinator), tel 010-4401235
Paul van den Bogaard (perscontacten), tel 010-4401271
fax 010-4366975, e-mail press@nai.nl
NAi persbeelden
Nederlands Architectuurinstituut