Ingezonden persbericht
Screen tests van Warhol en hedendaagse foto- film- en videowerken in het Nederlands fotomuseum
Graag breng ik bij u onder de aandacht de tentoonstelling 'Screen Tests' van 22 januari tot en met 6 maart 2005 in het Nederlands fotomuseum (Rotterdam), met screen tests van Andy Warhol en hedendaagse foto-, film en videowerken van Anri Sala (Al), Graham Gussin (UK), Johan Grimonprez (BE), Martin Arnold (AT), Fiona Tan (NL), Manon de Boer (BE), Eric Pellet (FR) en Ana Torfs (BE).
De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het International Film Festival Rotterdam 2005
Beroemd zijn de screen tests van Andy Warhol, waarvan hij er tussen 1964 en 1966 zo n 500 maakte. Bezoekers van zijn befaamde Factory zette hij vóór binnenkomst eerst voor de filmcamera, gaf verder geen aanwijzingen en registreerde hun houding en gezichtsuitdrukking door de camera te laten lopen, altijd voor de duur van één filmrolletje. Het begrip screen test is afkomstig uit de filmwereld. Bij een screen test wordt niet zozeer gekeken naar het talent van een persoon, maar naar de vertaling van zijn of haar gezicht naar een vlak, tweedimensionaal beeld. De persoon wordt een personage, ondanks dat deze gewoon zichzelf is. Voor deze tentoonstelling dient een selectie uit de pas gerestaureerde Andy Warhol-screen tests als startpunt (met o.a. Susan Sontag en Lou Reed). Het tegelijk bevestigende en bedreigende dat uitgaat van een screen test wordt in deze tentoonstelling verder uitgewerkt met de hedendaagse foto-, film en videowerken van Anri Sala (AL), Graham Gussin (UK), Johan Grimonprez (BE), Martin Arnold (AT), Fiona Tan (NL), Manon de Boer (BE), Eric Pellet (FR) en Ana Torfs (BE).
Zo toont Torfs in haar diapresentatie steeds dezelfde man en dezelfde vrouw. Maar door de steeds andere kleding, kapsel en accessoires veranderen de tijdgeest, de maatschappelijke context en hun innerlijk voorkomen. De installatie van De Boer bestaat uit een eindeloze herhaling van twee recente opnamen van Sylvia Kristel, waardoor de oppervlakkige herkenning verschuift naar een nader onderzoek van haar gezicht. Sala laat op zijn video jonge mannen achteloos en stoer een typische maffioso zin uitspreken. Maar de optelsom van al hun interpretaties lijdt juist tot een ontmaskering van deze machopose. Van Grimonprez is zijn Londense speurtocht naar Hitchcock-lookalikes van de recente productie Looking for Alfred opgenomen. De filmprojectie Dissociated van Arnold is een digitale bewerking van de oude zwart-wit film All about Eve. Alle nevenpersonages zijn verdwenen, muziek is verwijderd, monden blijven dicht en dialogen zijn verstomd. Dissociated wordt geprojecteerd in een hoek met twee close ups van vrouwen die gevangen zitten in het beeldkader, vol ingehouden spanning. En verder de installatie Admosh van Pellet de videoinstallatie Tomorrow van Tan en de foto Know nothing, Self Portrait as X -The Man with x-ray eyes van Gussin.
De tentoonstelling is een productie van het Nederlands fotomuseum, met bijzondere inbreng van het IFFR. Gastcurator : Edwin Carels. Het Nederlands fotomuseum volgt een inhoudelijk beleid waarin op uiteenlopende manieren de relaties en wisselwerkingen met andere media waaronder film worden onderzocht en getoond. De jaarlijkse samenwerking met het IFFR (binnen het programma Exposing Cinema) is daarvan een goed voorbeeld.
Graag nodig ik u uit voor de officiële opening op zaterdag 22 januari om 17 uur in het Nederlands fotomuseum. De opening van Exposing Cinema staat gepland voor donderdag 27 januari om 18 uur in TENT. (Witte de Withstraat 50).
Meer informatie en beeldmateriaal kunt u vinden bij de persinformatie op de website www.nederlandsfotomuseum.nl. Uiteraard kunt u ook altijd contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
Femke IJsinga-van Boxsel
pr & Marketing
Nederlands fotomuseum
tel + 31 (0)10 213 20 11
fijsinga@nederlandsfotomuseum.nl
bezoek ook onze website !
www.nederlandsfotomuseum.nl
visit also our website !