NED. ARCHITECTUUR INSTITUUT

Architecten olympisch stadion Beijing starten Europese tour in NAi

Rotterdam

Tentoonstelling in zaal 1 van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) van 22 januari tot 8 mei 2005

Het werk van het Zwitserse architectenduo Herzog & de Meuron, de ontwerpers van het 'Vogelnest', het nog te bouwen Olympisch stadion in Beijing, is vanaf 22 januari te zien in een tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Rotterdam is hiermee de eerste Europese plaats die de tournee van de architecten aandoet buiten Zwitserland. Na het NAi gaat de tentoonstelling naar Londen en München. 'No. 250. An Exhibition: Beauty and Waste in the Architecture of Herzog & de Meuron', zoals de tentoonstelling heet, toont een overzicht van het werk en de werkwijze van de architecten.

Sinds zij 25 jaar geleden hun bureau oprichtten hebben Jacques Herzog en Pierre de Meuron de meest waanzinnige opdrachten gekregen. Van het Tate Modern museum in Londen tot de Prada shop in Tokyo, het Olympisch stadion in Beijing en het gebouw van het nieuwe de Young museum in San Francisco. Herzog & de Meuron worden gezien als wereldsterren; niet in Nederland, maar in de Internationale architectuurwereld. De verklaring hiervoor ligt waarschijnlijk in het feit dat er hier tot nu nog geen gebouwen van hun hand zijn gerealiseerd.
Het werk van Herzog & de Meuron valt op door de sculpturale vormen, het bijzondere materiaalgebruik en hun veelvuldige samenwerking met beeldend kunstenaars. Ze wenden de technieken die kunstenaars eigen zijn aan om gebruiksvoorwerpen zoals gebouwen om te toveren in iets dat je die normale huizen, pakhuizen of bibliotheken op een andere manier doet ervaren. Zo ontwierp Thomas Ruff de met historische foto s bedrukte gevelpanelen voor de universiteitsbibliotheek van het Duitse Eberswalde en bedachten Herzog & de Meuron zelf de met stenen gevulde gaaswanden van de Dominus winery in de Verenigde Staten.

Door de tentoonstelling een nummer mee te geven als titel, No. 250 passen de architecten dezelfde systematiek toe op de tentoonstelling als op hun bouwprojecten. De tentoonstelling is hun 250e project sinds zij in 1978 begonnen. Met de titel willen Herzog & de Meuron aangeven dat een tentoonstelling, een gebouw en een kunstwerk voor hun in principe allemaal hetzelfde zijn.
Jacques Herzog tekende zelf voor het ontwerp van deze tentoonstelling. Het wordt een aangepaste versie van wat tot eind september te zien was in het Schaulager in Bazel. Vanwege de in vergelijking met het Schaulager iets kleinere omvang van het NAi, wordt de tentoonstelling ook iets kleiner. ,,Maar wel met meer 'body', zoals NAi directeur Aaron Betsky het beschrijft. ,,We willen hier zuiverder neerzetten dat het gaat om het proces en het product: het proces van Herzog & de Meuron is geen normaal bouwproces, waarin je zo efficiënt mogelijk iets neerzet, maar een verkenning van materiaal, beeld en organisatie waaruit een vorm voortkomt. Die vorm kan je vervolgens als kunst zien, en sommige kunstenaars hebben dat ook gedaan in hun foto's, terwijl anderen hebben meegewerkt aan het tot stand komen van die vorm'.

Met deze nadruk op de kunstkant wordt de tentoonstelling, nog meer dan al het geval was in Bazel, interessant voor een breder publiek dan alleen de in architectuur geïnteresseerden. Ook liefhebbers van beeldende kunst, design en techniek komen in deze tentoonstelling aan hun trekken.