NED. ARCHITECTUUR INSTITUUT
Architecten olympisch stadion Beijing starten Europese tour in NAi
Rotterdam
Tentoonstelling in zaal 1 van het Nederlands Architectuurinstituut
(NAi) van 22 januari tot 8 mei 2005
Het werk van het Zwitserse architectenduo Herzog & de Meuron, de
ontwerpers van het 'Vogelnest', het nog te bouwen Olympisch stadion in
Beijing, is vanaf 22 januari te zien in een tentoonstelling in het
Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Rotterdam is hiermee de eerste
Europese plaats die de tournee van de architecten aandoet buiten
Zwitserland. Na het NAi gaat de tentoonstelling naar Londen en
München. 'No. 250. An Exhibition: Beauty and Waste in the Architecture
of Herzog & de Meuron', zoals de tentoonstelling heet, toont een
overzicht van het werk en de werkwijze van de architecten.
Sinds zij 25 jaar geleden hun bureau oprichtten hebben Jacques Herzog
en Pierre de Meuron de meest waanzinnige opdrachten gekregen. Van het
Tate Modern museum in Londen tot de Prada shop in Tokyo, het Olympisch
stadion in Beijing en het gebouw van het nieuwe de Young museum in San
Francisco. Herzog & de Meuron worden gezien als wereldsterren; niet in
Nederland, maar in de Internationale architectuurwereld. De verklaring
hiervoor ligt waarschijnlijk in het feit dat er hier tot nu nog geen
gebouwen van hun hand zijn gerealiseerd.
Het werk van Herzog & de Meuron valt op door de sculpturale vormen,
het bijzondere materiaalgebruik en hun veelvuldige samenwerking met
beeldend kunstenaars. Ze wenden de technieken die kunstenaars eigen
zijn aan om gebruiksvoorwerpen zoals gebouwen om te toveren in iets
dat je die normale huizen, pakhuizen of bibliotheken op een andere
manier doet ervaren. Zo ontwierp Thomas Ruff de met historische foto s
bedrukte gevelpanelen voor de universiteitsbibliotheek van het Duitse
Eberswalde en bedachten Herzog & de Meuron zelf de met stenen gevulde
gaaswanden van de Dominus winery in de Verenigde Staten.
Door de tentoonstelling een nummer mee te geven als titel, No. 250
passen de architecten dezelfde systematiek toe op de tentoonstelling
als op hun bouwprojecten. De tentoonstelling is hun 250e project sinds
zij in 1978 begonnen. Met de titel willen Herzog & de Meuron aangeven
dat een tentoonstelling, een gebouw en een kunstwerk voor hun in
principe allemaal hetzelfde zijn.
Jacques Herzog tekende zelf voor het ontwerp van deze tentoonstelling.
Het wordt een aangepaste versie van wat tot eind september te zien was
in het Schaulager in Bazel. Vanwege de in vergelijking met het
Schaulager iets kleinere omvang van het NAi, wordt de tentoonstelling
ook iets kleiner. ,,Maar wel met meer 'body', zoals NAi directeur
Aaron Betsky het beschrijft. ,,We willen hier zuiverder neerzetten dat
het gaat om het proces en het product: het proces van Herzog & de
Meuron is geen normaal bouwproces, waarin je zo efficiënt mogelijk
iets neerzet, maar een verkenning van materiaal, beeld en organisatie
waaruit een vorm voortkomt. Die vorm kan je vervolgens als kunst
zien, en sommige kunstenaars hebben dat ook gedaan in hun foto's,
terwijl anderen hebben meegewerkt aan het tot stand komen van die
vorm'.
Met deze nadruk op de kunstkant wordt de tentoonstelling, nog meer dan
al het geval was in Bazel, interessant voor een breder publiek dan
alleen de in architectuur geïnteresseerden. Ook liefhebbers van
beeldende kunst, design en techniek komen in deze tentoonstelling aan
hun trekken.