Ministerie van Algemene Zaken

Inleiding van minister-president mr. dr. J.P. Balkenende, Bilderbergconferentie van Stichting NCW, `Op eigen kracht; van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij', Oosterbeek, 22 januari 2005

Dames en heren,

Het is een groot genoegen om deel te nemen aan deze 43ste Bilderbergconferentie, wederom voortreffelijk georganiseerd door Jan-Willem van den Braak. Ik beschouw dit als een goede gelegenheid om - even los van de hectiek van alledag ­ met u van gedachten te wisselen over het sociaal-economische perspectief van Nederland. Ik kies dat woord perspectief expres. Het gaat me zowel om het toekomstbeeld, als om de diepere achtergrond van ontwikkelingen die we zien.

Daarbij is het niet de bedoeling dat elke gedachte die we vandaag uitwisselen, zich moet vertalen in wijziging van beleid nog in deze kabinetsperiode. Maar dat hoef ik tegenover doorgewinterde Bilderberg-deelnemers als u eigenlijk niet te zeggen.

De uitnodiging voor deze conferentie dateert van september vorig jaar. In de tussenliggende tijd is er veel gebeurd. Er is veel water door de sloten van de polder gestroomd. Enigszins troebel water aanvankelijk. Misschien moeten we de afgelopen maanden zien als een `bridge over troubled water'.
---

Wie terugkijkt naar de krantenkoppen en commentaren van vorig jaar kan een kleine glimlach niet onderdrukken.

· We gingen van "Bom onder poldermodel" en "Storm in de polder",
· Via: "Poldermodel bij grof vuil" en "Bloed aan de polder", · Naar: "Moord op poldermodel".

Om vervolgens uit te komen bij: "Poldermodel weer springlevend". En "Polderjongens vallen elkaar snikkend in de armen".

Het kan verkeren.

Het beeld in de media van het sociaal-economisch overleg is in betrekkelijk korte tijd sterk veranderd.

De rust lijkt weergekeerd. Maar ondanks de afspraken tussen het kabinet en de Stichting van de Arbeid in november, mag nu niet plotsklaps worden gedacht dat er een rimpelloos CAO- overleg voor de deur staat.


---

Het is geen gemakkelijke opgave om samenhang te bereiken

tussen een gematigde loonontwikkeling in 2005, het perspectief bieden op werk op basis van de nieuwe arbeidsgeschiktheidswetgeving en het benutten van de nieuwe flexibele mogelijkheden binnen de levensloop- en pensioenregeling.

De actualiteit is hectisch en veranderlijk. Reden te meer voor verantwoordelijke bestuurders om `de lange lijnen' voortdurend in het oog te houden. Dat geldt niet alleen voor politieke bestuurders, maar evenzeer voor bestuurders van ondernemingen en maatschappelijke organisaties.

Het is onze opdracht als bestuurders in verschillende hoedanigheden om het sociaal-economisch denken verder te ontwikkelen en om langetermijnbeleid te voeren. Deze conferentie biedt ons een welkom moment voor bezinning en uitwisseling van ideeën.

Wat sinds vier maanden niet is veranderd, is het onbestemde, wat pessimistische gevoel over de economie. Het wil nog maar niet echt aantrekken. Onze economie lijkt een beetje op een klapwiekende zwaan die moeite heeft met opstijgen. De wil en de kracht zijn er wel, maar de massa verhindert vooralsnog een snelle vlucht naar boven.

---

De versterking van het `vliegvermogen' is afhankelijk van drie factoren. U kent ze: arbeidskosten, arbeidsproductiviteit en arbeidsparticipatie.

Het cruciale belang van een verhoogde arbeidsparticipatie voor verzorgingsstaten zoals de onze, is op tal van plaatsen door tal van deskundigen beklemtoond. De vooraanstaande Deense socioloog Esping-Andersen zegt ronduit dat verhoging van de arbeidsparticipatie een voorwaarde is om de financiële stabiliteit van de welvaartsstaat te garanderen. De traditionele verzorgingsstaat zoals we die in Duitsland, Frankrijk en Nederland kennen, is volgens hem niet langer levensvatbaar. Hervormingen zijn dan ook noodzakelijk.

In die stelling staat hij niet alleen. U kent de analyses. Ik verwijs alleen naar het rapport Facing the challenge dat de speciale werkgroep onder voorzitterschap van Wim Kok in november vorig jaar uitbracht, als inbreng voor de tussentijdse evaluatie van de Lissabon-strategie.

Enkele cijfers daaruit.

In 2050 telt Europa 18% minder mensen in de leeftijdscategorie van 15 tot 65 jaar. En 60% meer mensen van boven de 65.
---

De verhouding van gepensioneerden ten opzichte van mensen in de werkzame leeftijd stijgt van 24% naar 50%.

Het effect hiervan is dat de potentiële economische groei met een vol procentpunt afneemt. Terwijl de kosten voor pensioenen en gezondheidszorg juist sterk zullen stijgen.

Tenminste... als we verder niets doen en de zaken op hun beloop laten.

Nu klinkt 2050 nog een eind weg. Maar schijn bedriegt. Goede bestuurders denken niet in cijfers, maar in mensen. In 2050 is mijn dochter 51 jaar. En de dochter van de heer Bos is 46. Beiden staan dan nog midden in hun loopbaan, en hopen na afloop van die loopbaan op een goed verzorgde oude dag.

Laten we er naar toe werken dat die wens ook in vervulling kan gaan.

Hervormen is geen synoniem van bezuinigen. Hervormen is vernieuwen om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen treden en het goede te behouden.


---

Sprekend over de participatiemaatschappij-in-ontwikkeling

moeten we niet vergeten dat we in Nederland al eens een participatiemaatschappij hebben gehad. In de naoorlogse periode was er voor vrijwel iedereen werk. Het aantal werklozen bleef tot aan 1970 beperkt tot minder dan 10.000.

Daarbij kwam de ­ in onze moderne ogen ­ lange werkweek. Ook op zaterdagochtend werd gewerkt. Pas in 1960 werd de vijfdaagse werkweek ingevoerd, die overigens 45 uur besloeg.

Vrijwel iedereen was aan de slag, betaald of onbetaald. Dat bracht ons een enorme welvaartsgroei. Tussen 1950 en 1980 vertienvoudigde het netto-inkomen van een arbeidersgezin. Het percentage van het inkomen dat dat gezin aan voeding kwijt was, slonk in diezelfde tijd van 40% naar 20%. Er bleef dus steeds meer geld over voor andere, nieuwe dingen.

De groei van de welvaart werd in de latere jaren zestig en de jaren zeventig gekapitaliseerd. In voorzieningen en in vrije tijd. De verzorgingsstaat werd fors uitgebouwd. Vanuit de morele waarden van solidariteit en gelijkheid werd een stevig sociaal vangnet geweven, dat opvang bood aan iedereen die ondersteuning behoefde.


---

Ook de hoeveelheid vrije tijd nam toe. Werkten Nederlandse

werknemers in 1960 nog het langst van alle werknemers in de geïndustrialiseerde landen, sindsdien is het aantal gewerkte uren fors afgenomen. Tegenwoordig staat Nederland juist nummer één op de lijst van landen met het minste aantal werkuren.

Meer en betere voorzieningen. Meer vrije tijd. En ook: emancipatie van vrouwen. Dat is belangrijke winst. Maar we zijn in die periode ook iets kwijtgeraakt.

De naoorlogse periode was een andere tijd met andere kenmerken. Ik wil zeker niet zeggen dat we terug moeten verlangen naar die tijd. Maar ik houd wel staande dat we, na de grote welvaartssprong, ook iets hebben verloren. Dat is het besef dat welvaart niet vanzelf spreekt. Er is geen koek die `automatisch' voor ons wordt gebakken ­ steeds een beetje groter ­ en die we alleen maar eerlijk hoeven te verdelen. Welvaart vraagt ook inspanning. En de bereidheid van iedereen om naar vermogen mee te doen.

Herman de Liagre Böhl heeft de uitbouw van de verzorgingsstaat beschreven als een gecompliceerd proces waarin staat en maatschappij steeds meer verstrengeld raakten.

---

Het staatsapparaat breidde zijn invloedsfeer steeds meer uit

over maatschappelijke sectoren. Met als onvermijdelijk gevolg dat mensen zich steeds sterker op de overheid gingen oriënteren en zich steeds afhankelijker gingen voelen.

Die ordening voldoet niet meer in deze tijd van geëmancipeerde burgers en een toenemend mondiaal bewustzijn.

Herman Wijffels heeft betoogd dat we ons nu in een overgangsfase bevinden. Van een industriële samenleving met een ordening waarin alles bovenlangs werd geregeld, gaan we naar een netwerksamenleving waarin het erom gaat `mensen in hun kracht te brengen en te houden'.

Dat vereist een nieuwe ordening, waarin professionele werkers en burgers zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. We moeten de coördinaten vinden van een nieuwe participatiemaatschappij, liefst een die opener en flexibeler is dan de participatiemaatschappij van na de oorlog.

Ik noem u vijf coördinaten voor een nieuwe ordening.

Ten eerste. We moeten niet vrezen voor een schaarste aan vraag naar arbeid, maar voor een schaarste aan aanbod van kennis.

---

Over enkele decennia is iedereen die kan werken ook hard

nodig. Maar wie niet over de kennis en vaardigheden beschikt om in een netwerksamenleving uit de voeten te kunnen, staat desondanks toch buiten spel. We moeten voorkomen dat een kansloze groep ontstaat die voor spek en bonen meedoet, zonder enig perspectief op de arbeidsmarkt. De contouren van zo'n groep tekenen zich al af. Kijk bijvoorbeeld naar de grote groep jongeren die zonder diploma het VMBO verlaat. We kunnen het ons eenvoudig niet permitteren dat mensen die straks hard nodig zijn, zuiver door een gebrek aan kennis aan de zijlijn blijven staan.

Ten tweede. De mobiliteit op de arbeidsmarkt zal toenemen. De baan voor het leven is al een uitstervend fenomeen. De vaste functie-inhoud zal ook verdwijnen. Een loopbaan is voor steeds meer mensen geen kaarsrechte snelweg, maar een verkeersplein met tal van mogelijkheden om in te voegen en af te slaan. Ook werkgevers hebben steeds meer behoefte aan flexibiliteit van hun mensen. Ondernemingen, organisaties, activiteiten en functies veranderen. Dan heb je mensen nodig die die veranderingen gestalte kunnen geven.

Ten derde. Meer werken is onontkoombaar, maar dat werk moet wel beter verdeeld worden.
---

Een grote groep mensen werkt niet of nauwelijks. En degenen

die wel werken, hebben het gevoel tijd tekort te komen. Wie kijkt naar de cijfers, ziet dat de gemiddelde Nederlandse werknemer per jaar zeven volle weken minder werkt dan de gemiddelde werknemer in de EU. Een beetje ruimte voor wat meer uren is er bij veel mensen dus wel. Mits dat werk maar goed gecombineerd kan worden met andere belangrijke bezigheden: zorg voor het gezin, studie, enzovoorts. Een betere verdeling van werk ­ zowel over groepen in de samenleving als over de individuele levensloop - is dus een belangrijk oriëntatiepunt bij het ontwerp van een nieuw sociaal- economisch stelsel.

Ten vierde. Strikte hiërarchische verhoudingen en een centralistische benadering raken uit de tijd. Bestuurders zullen eraan moeten wennen dat ze de wereld niet aan een touwtje hebben. Sterker nog: dat gedetailleerde orders van bovenaf schade doen aan creativiteit, dynamiek en eigen inbreng die juist zo nodig zijn in een onderneming en in een samenleving. Wie mensen oproept hun verantwoordelijkheid te nemen, moet ze ook de mogelijkheden bieden om die verantwoordelijkheid waar te maken. Het dragen van verantwoordelijkheid geldt niet alleen voor individuele werknemers. Ook op bedrijven doe ik een appèl. U kent het belang dat ik hecht aan verantwoord ondernemerschap.

10

Ten vijfde. Verantwoordelijkheden komen steeds meer bij mensen en organisaties zelf te liggen. Maar tegelijkertijd neemt de behoefte toe aan samenwerking op grotere, internationale schaal. Vraagstukken als veiligheid en duurzame economische groei - maar ook bijvoorbeeld de wederopbouw van de zwaar getroffen gebieden in Azië ­ kunnen we alleen met succes aanpakken als we internationaal de handen ineen slaan.

Het subsidiariteitsconcept van de Europese Unie is zo bezien precies wat nodig is in de toekomst: zelf doen wat je zelf het beste kunt; samen doen wat je alleen samen kunt bereiken.

Vijf oriëntatiepunten voor een toekomstgericht beleid.

Het kabinet volgt een koers waarin die oriëntatiepunten duidelijk zijn te herkennen. Ons doel is niet om een nieuwe blauwdruk te ontwerpen. Blauwdrukken zijn per definitie star en staan vernieuwing alleen maar in de weg. Wat nodig is, is juist een voortdurend proces van vernieuwing. `Managing change'.

De huidige arrangementen in de sociale zekerheid, maar ook in pensioenen en de fiscaliteit, zijn te verzorgend, te zeer gericht op het stimuleren van passiviteit. De omslag moeten we zoeken in het activerend maken van onze stelsels.
---

Vergelijk eens de begrippen `werkloos' en `in between jobs'. Twee begrippen voor hetzelfde fenomeen. Maar er gaat een wereld van verschil in beleving achter schuil.

Ik hoef in dit gezelschap niet uit de doeken te doen wat het kabinet concreet in gang heeft gezet. De verschuiving van prepensioen naar levensloop, de hervorming van de WAO, de Wet Werk en Bijstand, het Innovatieplatform, de omarming van het Lissabonproces. Allemaal concrete stappen in de goede richting.

Verder hecht het kabinet sterk aan ondernemerschap. Sociaal- economisch beleid is veel meer dan sociale-zekerheidsbeleid en inkomenspolitiek. Daarnaast is ruimte nodig voor bedrijven en investeringen. Die ruimte máken we, met vermindering van administratieve lasten, verlaging van de Vennootschapsbelasting, een nieuwe opzet van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en concrete overheidsinvesteringen in bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte.

Bij alle vernieuwingen geldt: Nederland is geen VS. Solidariteit wordt hier met een hoofdletter geschreven. Daar sta ik voor.


12

Ik sta ook voor het Nederlandse gebruik om door middel van

overleg en onderhandeling ­ die begrippen liggen dicht bij elkaar ­ te komen tot overeenstemming. Dat leidt bovendien ­ zo kan iedere econoom u uitleggen ­ tot kostenbesparingen. Het beperkt de transactiekosten ten opzichte van de situatie dat elke individuele ondernemer en elk individueel bedrijf `het zelf maar moet uitzoeken'.

Ik waardeer het enorm dat het NCW in de congresstukken de historie en inhoud van het solidariteitsbegrip heeft behandeld. Dat vormt noodzakelijke stof tot nadenken, maar ook tot handelen. In de politiek is er bijna niemand die het belang van solidariteit ontkent. Waarom tobt Den Haag dan toch zo met dit begrip?

Een reden daarvoor is dat in de politiek solidariteit te vaak wordt gezien als een begrip dat uitsluitend normeert wat de overheid moet doen. Ik zie ­ dat zal u niet verbazen gezien mijn christen- democratische overtuiging ­ solidariteit vooral ook als opdracht aan burgers en maatschappelijke organisaties. Solidariteit moet wel degelijk georganiseerd worden, maar sociale partners hebben daarbij, vooral in onderling overleg, een essentiële, eigenstandige taak.


13

Daarbij geldt dat de manier waarop solidariteit nu

georganiseerd is, niet meer past bij de huidige en toekomstige tijd.

De verzorgingsstaat sloot goed aan bij een industriële samenleving die nog sterk hiërarchisch van karakter was en waarin arbeidsrelaties heel constant waren. De netwerksamenleving van nu ­ met geëmancipeerde burgers en dynamische arbeidsrelaties ­ vraagt om meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor bedrijven en werknemers.

Solidariteit krijgt gestalte in kleinere collectieve verbanden. Nieuwe instrumenten ­ zoals het verzekeren met behulp van marktpartijen naast het klassieke heffen van belastingen en premies ­ zullen beproefd moeten worden.

Vooruitkijkend naar de decennia die voor ons liggen, zullen we bereid moeten zijn verder te blijven denken, om de nieuwe participatiemaatschappij zo goed mogelijk te faciliteren.

Enkele schoten voor de boeg van mijn kant, aansluitend bij de oriëntatiepunten voor een nieuwe ordening die ik u eerder gaf.


14


1. Moeten we op de lange termijn het arbeidskostenforfait deels

omvormen tot een `kenniskostenforfait'? Het probleem zit hem straks immers niet meer in de vraag naar werk, maar in de kwaliteit van het aanbod van werk. `Levenslang leren' wordt daardoor nog belangrijker, voor werkenden en voor mensen `tussen twee banen'. Een kenniskostenforfait zou ook de dienstverlenende kennisindustrie op een geweldige manier stimuleren en de kansen van instellingen voor hoger onderwijs op de markt vergroten.


2. Moeten we ook het klassieke onderscheid tussen het domein van de belastingen en dat van de werkgevers- en werknemerspremies niet weer in ere herstellen? Zodat de lasten en de lusten van ­ wellicht meer individueel vormgegeven ­ werknemersregelingen bij bedrijven en werknemers direct voelbaar zijn? Boter bij de vis bij het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Dat maakt decentraal arbeidsvoorwaardenoverleg - in bedrijfssectoren en bij grote bedrijven ­ pas echt interessant.


3. Wanneer arbeidsrelaties steeds flexibeler worden, moeten we dan niet zorgen dat mensen hun opgebouwde rechten gemakkelijker kunnen meenemen? Voor consumenten (bijvoorbeeld in de telecomsector) is portabiliteit inmiddels een ingeburgerd begrip.

15

Dat zou het ook voor werknemers moeten worden. Voor

werkgevers kan het voordeel zijn dat ze niet meer door de overheid worden verplicht jarenlang administraties bij te houden over voormalige werknemers, die vaak maar korte tijd bij hen in dienst zijn geweest. Dat laatste is een concreet signaal dat ik van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel heb ontvangen.


4. Moeten we niet toe naar een inkomenspolitiek die meer rekening houdt met de bestedingspatronen van mensen over de gehele levensloop, in plaats van met de ­ vrij willekeurige ­ koopkrachtontwikkeling van mensen in een bepaald, afzonderlijk jaar? Draagkracht van huishoudens en maximalisatie van lasten voor wonen, onderwijs en zorg zijn betere aanknopingspunten dan jaarlijks goochelen met tiendenpunten van premie- en belastingtarieven.

Het doordenken en uitwerken van dit type veranderingen vergt veel van sociale partners en overheid. Maar het biedt ook perspectief.

Een duidelijker afbakening van het domein van de overheid en van de sociale partners, biedt de overheid een kans prioriteiten te stellen en de uitvoering van haar taken te verbeteren.


16

Dat geldt ook voor organisaties van werkgevers en

werknemers. Hun belang zie ik alleen maar toenemen. Niet alleen als koepels, maar vooral als adviseur van en dienstverlener voor individuele bedrijven en werknemers.

Samen werken aan perspectief voor Nederland. We mogen vertrouwen hebben in de kracht van ons land. De ontwikkeling van onze loonkosten loopt ­ als we de gematigde ontwikkeling tenminste dit jaar nog weten vol te houden ­ langzamerhand weer in de pas met het buitenland. De werkgelegenheid ontwikkelt zich positief. De export loopt goed.

En wat belangrijker is: noodzakelijke hervormingen ­ vernieuwingen - krijgen gestalte en we durven serieus met elkaar na te denken over nieuwe arrangementen voor de toekomst.

Samen moeten we ervoor zorgen dat Nederland een goed perspectief heeft op welvaart, solidariteit en sociale samenhang voor de komende generaties. Daar werken we als kabinet aan, samen met u, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid.

Dank u wel.


17