Rechter: Venlo trekt horecavergunning terecht in
In de strijd tegen de drugcriminaliteit zoekt Venlo altijd de grenzen van de bestuurlijke mogelijkheden. Daarbij heeft de gemeente Venlo een nieuw succes geboekt. Voor het eerst in Nederland ligt er een gerechtelijke uitspraak waarvan de consequentie is dat een horecavergunning op basis van de wet BIBOB wordt ingetrokken. In de ogen van de rechter heeft Venlo voldoende aangetoond dat in het geval van het horecabedrijf Warszawa aan de Puteanusstraat sprake was van ernstig gevaar dat de vergunning mede gebruikt zou worden voor het benutten van voordelen uit strafbare feiten dan wel het plegen van strafbare feiten.
Warszawa ligt in het gebied Q4, een gebied waar de illegale drugshandel in Venlo zich concentreerde en concentreert. Het project Hektor waarin Venlo, samen met politie, justitie en andere partners de aanval inzet op de overlast veroorzaakt door de verkoop van drugs.
De betreffende ondernemer heeft bij de gemeente Venlo een nieuwe horecavergunning aangevraagd, omdat hij het aantal beheerders op zijn vergunning wilde uitbreiden. Venlo heeft vervolgens het BIBOB onderzoek uitgevoerd, waaruit voldoende aannemelijk gemaakt kon worden dat er een ernstig bezwaar bestaat dat door het verlenen van de vergunning er geld wordt witgewassen en strafbare feiten gerelateerd aan drugscriminaliteit worden gepleegd. Venlo heeft daarop besloten de aangevraagde vergunning te weigeren en de bestaande vergunning in te trekken. Sindsdien is het niet toegestaan dat de horecagelegenheid voor het publiek geopend is. Tegen het besluit van de burgemeester van Venlo om de bestaande vergunning in te trekken heeft de vergunningaanvrager bezwaar aangetekend bij de bestuursrechter in Roermond in een voorlopige voorzieningen procedure.De rechtbank in Roermond heeft de gemeente in het gelijk gesteld en daarmee is voor het eerst jurisprudentie in Nederland op dit gebied ontstaan.
Aanpak
De gemeente heeft zelfstandig een onderzoek in het kader van de wet BIBOB uitgevoerd. Op grond van dit onderzoek, een complexe klus, was zij zelf goed in staat om een zorgvuldige afweging de maken.
Omdat in het project Hektor de partners nauw samenwerken, elkaars informatie delen en elkaar vertrouwen kwam de relevante informatie goed boven tafel en was de inzet van externe expertise zoals het Landelijke bureau BIBOB niet nodig bij de totstandkoming van het onderzoeksrapport.
Het gemeentebestuur is blij met de wet BIBOB omdat zij nu slagvaardiger kan optreden dan op basis van de regelgeving in de Drank- en Horecawet, waar er - wil het tot intrekking van een vergunning komen -van in een periode van vijf jaar sprake moet zijn twee veroordelingen van een bepaalde zwaarte. Met de wet BIBOB is het goed onderbouwd aannemlijk maken van "ernstig gevaar" een argument om een vergunning te weigeren dan wel in te trekken.
Overigens heeft Venlo eerder al op basis van BIBOB twee vergunningen ingetrokken, maar van die besluiten is de houdbaarheid niet door de rechter getoetst. In één van beide gevallen was het bekend worden van het voorgenomen besluit van de gemeente al voldoende om de aanvrager te doen besluiten de aanvraag niet in te dienen en zijn horecavergunning "in te leveren".
Spin off
De werkwijze van Venlo heeft ook een duidelijke spin off. Het werkt afschrikwekkend: aanvragen zijn ingetrokken. Het is duidelijk dat de gemeente met BIBOB in de hand slagvaardiger bezig kan zijn met de bestuursrechtelijke aanpak van criminaliteit. Niet onbelangrijk daarbij is dat de kennis van/over de criminaliteit in de gemeente stijgt.