21 jan 2005 - VVD: klant moet koning zijn bij energiebedrijven
In een spoeddebat over de energiemarkt dat op woensdag 19 januari
plaatshad, pleitte VVD-Tweede-Kamerlid Paul de Krom voor meer
klantvriendelijkheid bij energiebedrijven. In het debat zei hij: ,,Het
is niet aanvaardbaar dat consumenten in Nederland het slachtoffer zijn
van incompetente energiebedrijven die hun zaakjes niet voor elkaar
hebben.'' De Krom drong bij minister Brinkhorst aan op meer helderheid
in de problemen bij energiebedrijven zoals Nuon. De VVD wil dat de
huidige problemen voor de zomer zijn opgelost. Mocht dit niet zo zijn
wil De Krom weten wat de minister van plan is te doen om de zaken op
orde te krijgen. Hieronder treft u de spreektekst van De Krom.
Ondanks alle eerdere geruststellende signalen van de bedrijven hebben de
grote energiebedrijven hun zaken nog steeds niet op orde. Veel mensen in
Nederland zijn terecht boos over de gang van zaken.
Een krant schreef 'het siert Nuon dat het openlijk zegt dat het een
rommeltje is. Maar dat is dan ook het enige positieve. Het is gênant dat
het zover heeft kunnen komen'. Ik voeg daar nog iets positiefs aan toe:
klanten praten tegenwoordig wél terug, en klanten kunnen in
tegenstelling tot vroeger bij Nuon weglopen en naar een ander
overstappen.
Het moet helder zijn waar de verantwoordelijkheid voor de
administratieve rommel bij de energiebedrijven ligt. En dat is in de
eerste plaats bij de directies en in de tweede plaats bij de
commissarissen van de bedrijven. Het Rijk managed die bedrijven niet,
het Rijk is ook geen eigenaar. De bedrijven zélf moeten worden
aangesproken.
De directies van de bedrijven moeten doen waarvoor de worden betaald;
goed voor hun klanten zorgen. Voor paniek is volstrekt geen reden, maar
voor het bagatelliseren van de problemen voelt mijn fractie niets. De
VVD-fractie wil nu maar 1 ding en dat is dat de problemen écht snel
worden opgelost. Het is niet aanvaardbaar dat consumenten in Nederland
het slachtoffer zijn van incompetente energiebedrijven die hun zaakjes
niet voor elkaar hebben. Maar kennelijk is de positie van de grote
bedrijven nog comfortabel genoeg om niet voor elke klant te vechten.
Versterking van de concurrentie en de marktwerking is het beste middel
om daar iets aan te doen.
De minister heeft ons een brief gestuurd, maar mijn fractie vindt die
onvoldoende. Een groot aantal vragen blijft over.
1. Waarop zijn de percentages gebaseerd die de omvang van de problemen
weergeeft? Waar komen die gegevens vandaan? Hoe weten wij dat de
problemen toch niet groter zijn dan hier wordt weergegeven? Die signalen
zijn er wel. De problemen die er nog zijn moeten snel, volledig en
betrouwbaar in kaart worden gebracht.
2. De meest effectieve methode om bedrijven te mobiliseren is als de
klanten stemmen met hun voeten. Of anders gezegd; overstappen naar een
andere leverancier. Maar dan moet switchen foutloos verlopen en dat is
ook niet altijd het geval. En zijn de consumenten voldoende op de hoogte
dat zij naar een andere leverancier kunnen overstappen? Is de
consumentenvoorlichting wel voldoende?
3. De Dte moet zijn prioriteiten goed leggen. Ik hoor van kleine
energieleveranciers dat de Dte hen boven op de huid zit, eindeloze
lijsten moeten worden ingevuld om tevoren aan te tonen dat de prijzen
niet te hoog zijn. Zo wordt de toetreding van nieuwkomers en dus de
marktwerking ontmoedigd. Prioriteit voor de Dte moet zijn om de echte
problemen aan te pakken en dat is het probleem van de foutieve
administratie. Ik wil ook weten wat er met de klachten die bij Dte
binnenkomen gebeurt. In hoeveel tijd worden ze behandeld en opgelost?
Dte moet die informatie publiek maken
4. Vóór april moet het grootste deel van problemen zijn verholpen. Mijn
fractie wil graag een uitgewerkt en geloofwaardig actieplan tegemoet
zien.
5. Mijn fractie wil dat consumenten inzicht hebben hoeveel foute
rekeningen er maandelijks worden gestuurd, hoeveel tijd het kost om de
problemen op te lossen etc. Met andere woorden: consumenten hebben recht
om te weten waar ze op kunnen rekenen en hoe de prestaties van de
energiebedrijven zijn. Ik pleit dus voor een soort scorebord, dat
publiek wordt gemaakt. Wil de Minister dit bevorderen?
6. Mijn fractie wil ook dat de minister duidelijk maakt wat hij gaat
doen als de zaak in de zomer nog steeds niet op orde is.
VVD