( BW)(GREENBERG-TRAURIG) Door reality television, internet, draadloze
communicatie bepalen consumenten steeds meer wie er beroemd wordt,
aldus International Entertainment Law Journal van 2005

    Redactie Business
    MIDEM 2005

    CANNES, Frankrijk--(BUSINESS WIRE)--21 jan. 2005--

  Uitgever Jay Cooper van Greenberg Traurig ziet cultuurverschuiving
naar consumenten die beroemdheid controleren, waardoor de behoefte aan
            juridische bescherming van de privacy toeneemt

    Consumenten zullen steeds meer macht krijgen om te bepalen wie er
beroemd wordt, dankzij de explosieve groei van nieuwe
entertainmenttechnologieën die beroemdheid uitbuiten. Dat zegt het
International Association of Entertainment Lawyers Journal van dit
jaar, dat wordt uitgebracht op MIDEM 2005 in Cannes. Het Journal van
2005, dat als thema "Celebrity" ("Beroemdheid") heeft, wordt
uitgegeven door Jay Cooper, hoofd van de afdeling entertainment van
het advocatenkantoor Greenberg Traurig in Los Angeles, en zijn collega
Ken Burry. Het tijdschrift, dat wordt gepubliceerd door Five
Eight/Frukt, omvat inzichten van 25 entertainment- en media-advocaten
uit heel de wereld.
    "De cultuur van beroemdheid van vandaag is meedogenloos. De
massamedia zetten enorme middelen in om de onstilbare honger van het
publiek naar dit soort informatie te voeden," aldus Cooper. "Samen met
de 24/7 entertainmentprogramma's op televisie en een stortvloed aan
tijdschriften en sensatieblaadjes, zijn er ook internetsites en
'blogs', gewijd aan personen, films, televisieprogramma's en roddel."
    Het resultaat zal volgens het Journal van 2005 een toename van het
aantal juridische beschermingen van de privacy voor publieke figuren
zijn, deels gedreven door de toenemende macht van de consumenten in
het controleren van beroemdheid tegenover het recht van het publiek op
informatie. Het feit dat de rechtbanken het recht op privacy aanvoeren
om beroemdheid af te schermen van de openbaarheid is tekenend voor de
onverzoenlijke cultuur van roem en de richting die wetten in de
toekomst mogelijk uitgaan met betrekking tot de bescherming van de
privacy, voegde Cooper daar aan toe.
    "Vandaag is een beroemdheid niet alleen een filmster," merkte
Burry, een aandeelhouder van Greenberg Traurig, op. "Het is elke
individuele en openbare bekendheid van wie de persoonlijkheid, het
persoonlijke verhaal en privé-feiten tot de verbeelding van het
publiek spreken en dan publiek eigendom worden," meldde hij.
    In een ander hoofdstuk onderzoeken Jonathan Coad, vennoot van het
in Londen gevestigde The Simkins Partnership, en Greg Nylen, een
aandeelhouder bij Greenberg Traurig, hoe moeilijk het is wetten te
gebruiken om oneerlijke laster te bestrijden en ondertussen de media
te respecteren en ermee samenwerken bij het beheren van de merknaam
van een beroemdheid. De pers is vaak een bondgenoot in het opbouwen
van de merknaam van een beroemdheid, maar kan schade ondervinden als
ze in de rechtbank niet correct wordt beheerd om diezelfde merknaam te
verdedigen. De plaatsen voor zulke juridische en public
relations-strategieën zijn vaak sleutelelementen voor succes.
    "Hoewel het Verenigd Koninkrijk niet meer zo inschikkelijk is voor
eisers als vroeger, blijft het een veel neutraler speelveld tussen de
beroemdheid en de pers dan de Verenigde Staten," zei Coad. "Als je een
probleem hebt met internationale reputatie of privacy, is de beste
strategie dit aan te pakken in het VK. Eenmaal dit bereikt is kan men
dan via slimme public relations de remedie laten overwaaien naar de VS
en het Europese vasteland."
    Een derde hoofdstuk kijkt naar hoe nieuwe technologieën het
landschap en de juridische kaders waarbinnen beroemdheden bescherming
zoeken, hebben gewijzigd. Volgens de auteurs van het hoofdstuk, Mark
Bateman en Paul Chamberlain, vernam het publiek, voordat de
technologieboom een feit was, nieuws over beroemdheden via de bioscoop
en grote kranten en publicaties. Nu wordt het privé-leven van
beroemdheden onder een vergrootglas gelegd door een hele reeks
gespecialiseerde tijdschriften, websites en digitale
televisiestations. De steeds groeiende vraag naar artikels over
beroemdheden betekent dat het imago van een beroemdheid een uiterst
waardevol actief is, dat het waard is met alle middelen te worden
beschermd.
    "Het publiek raakt steeds meer verslaafd aan met de regelmaat van
de klok geserveerde verhalen over beroemdheden, en de technologie
speelt daar een belangrijke rol in," zeiden Bateman en Chamberlain.
Internetgebaseerde contentproviders zijn een uitdaging voor
beroemdheden en hun advocaten. Enkele internetuitgevers plaatsen op
hun website verhalen die gewone contentproviders vaak vermijden. De
internetpublicatie kan worden gedwongen de bron van onjuist of niet
bevestigd materiaal bekend te maken. Het is echter minder
waarschijnlijk dat de verantwoordelijke schadevergoeding moet betalen,
laat staan gerechtskosten moet vergoeden.
    Voor een exemplaar van het Journal van 2005 of interviews met de
redacteurs kunnen de media contact opnemen met Daniel Margolis op
(310) 396-2400 of dmargolis@cswpr.com.

    Over Greenberg Traurig LLP

    Greenberg Traurig LLP behoort tot een select groepje
internationale advocatenkantoren met meer dan 1.000 advocaten. In de
Verenigde Staten staat het bedrijf op nummer 11, zo blijkt uit de
lijst van de grootste advocatenkantoren van het land in The National
Law Journal. Wereldwijd streven de bijna 1.100 advocaten en
overheidsprofessionals in 24 kantoren ernaar ervaring en creativiteit
te steken in elke relatie met een cliënt -- of dat nu met een opkomend
bedrijf of een Fortune 500-onderneming is. Voor meer informatie over
Greenberg Traurig, kijk op de website van het bedrijf op
www.gtlaw.com.
    Greenberg Traurig-kantoren in de Verenigde Staten en Europa:
Albany, New York (VS); Amsterdam, Nederland; Atlanta, Georgia (VS);
Boca Raton, Florida (VS); Boston, Massachussetts (VS); Chicago,
Illinois (VS); Dallas, Texas (VS); Denver, Colorado (VS); Fort
Lauderdale, Florida (VS); Los Angeles, Californië (VS); Miami, Florida
(VS); Morristown, New Jersey (VS); New York, New York (VS); Orange
County, Californië (VS); Orlando, Florida(VS); Philadelphia,
Philadelphia (VS); Phoenix, Arizona (VS); Silicon Valley, Californië
(VS); Tallahassee, Florida (VS); Tysons Corner, Virginia (VS);
Washington, D.C. (VS); West Palm Beach, Florida (VS); Wilmington,
Delaware (VS); en Zurich, Zwitserland.

    Over de International Association of Entertainment Lawyers

    De IAEL werd officieel opgericht in 1977 op MIDEM, Cannes. Drie
jaar voor het handvest van de IAEL waren de stichtende leden begonnen
informele seminars en discussiegroepen te houden voor MIDEM-deelnemers
die belangstelling hadden voor de juridische aspecten van de
entertainmentindustrie.
    De voorbije 30 jaar heeft de IAEL een unieke rol gespeeld voor
advocaten, niet alleen in Hollywood, maar over heel de wereld. De
organisatie is enorm uitgebreid, zowel qua ledental als qua omvang van
haar activiteiten. De drie stichtende leden, Robert Allan, Jay Cooper
en Michael Sukin, zijn nog steeds actief betrokken bij de IAEL. Het
enthousiasme van de vroegere en huidige kaderleden van de IAEL
verleent de organisatie een stijl die onmiskenbaar persoonlijk blijft.
De leden zijn actief op deskundigheidsgebieden die bijna alle aspecten
van het entertainmentrecht bestrijken. De IAEL is bereikbaar op
iael@dentonwildesapte.com.
    Zie hierna voor een volledige lijst van auteurs van de IAEL
Celebrity 2005 Journal.


AUTEURS IAEL 2005 JOURNAL


Rachel Atkins, VS
Schillings

Ken Burry, VS
Greenberg Traurig (redacteur)

Jay Cooper, VS
Greenberg Traurig (redacteur)

Mark Bateman, VK
Davenport Lyons

Stephan Benn, Duitsland
VUT

Marcel Bunders, Nederland
Hellingman Bunders Advocaten

Vincent H. Chieffo, VS
Greenberg Traurig

Jonathan Coad, VK
The Simkins Partnership

Doug Colton, VS
Sukin Law Group

Jay Dougherty, VS
Loyola Law School

Dr. Sven Dierkes, Duitsland
Wilde Beuger & Ellmer Lawyers

Felix Fong, China
Fong & Ng

Eamonn Forde, VS

Stuart Gibson, Australië
Middletons Lawyers

Margriet Koedooder, Nederland
Kalff Katz & Koedooder

Annette Mak, Nederland
Greenberg Traurig

Abhishek Malhotra, Indië
DSK Legal

David Markman, VS
Greenberg Traurig

Atsushi Naito, Japan
Aoyama Advocatenkantoren

Greg Nylen, VS
Greenberg Traurig

Charlotte Paoli, Frankrijk
School voor hogere kunststudies

Anne-Marie Pecoraro, Frankrijk
Bignon Lebay & Associés

Aaron Rosenberg, VS
Greenberg Traurig

Alexander Ross, VK
Wiggin & Co.

Michael Sukin, VS
Sukin Law Group

Five Eight (Managing Editor)

    --30--TM/la*

    CONTACT: Casey Sayre & Williams
             Daniel Margolis, +1 (310) 396-2400, toestelnr. 14
             dmargolis@cswpr.com