Ingezonden persbericht


PERSBERICHT FATHERS 4 JUSTICE

Utrecht, 21 januari 2005

Voorstel van Minister Donner onvoldoende stelt Fathers 4 Justice

Fathers 4 Justice Nederland

Reactie op de voorstellen van Minister Donner (Minister van Justitie)

Het recht van ouders op contact met de kinderen na scheiding.

De Nederlandse vleugel van Fathers 4 Justice reageert vandaag teleurgesteld op het voorstel van Minister Donner tot wijziging van de wettelijke regeling die de toegang tot de kinderen regelt voor ouders na een echtscheiding.

Een woordvoerder van de Nederlandse groep verklaart: "Het gaat in de voorstellen van minister Donner om cosmetische aanpassingen in een onrechtvaardig rechtssysteem, waaraan al honderdduizenden kinderen en families ten prooi zijn gevallen. Het voorstel omhelst daarbij weinig meer dan vergoelijking van het bestaande onrecht".

"Wij verwachten niet dat het voorstel van Minister Donner in enige verbetering zal resulteren voor de grote aantallen kinderen die nu buitengesloten worden van hun niet-verzorgende ouder (gewoonlijk de vader) en de verdere familie van die ouder.

Fathers 4 Justice verzoekt de Minister daarbij om antwoord op de volgende dringende vragen:


1) Waarom wordt er actief onderscheidt gemaakt en gediscrimineerd tegen kinderen die geboren zijn buiten een huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Het heeft er alle schijn van dat deze kinderen geen enkel voordeel hebben van de nieuwe voorstellen van de minister. De ongelijkheid waaronder deze kinderen lijden is, dat hen het wettelijke geboorterecht op hun vader wordt ontzegt, tenzij de moeder eerst schriftelijk aan vader toestemming verleent tot erkenning van zijn kind, alsook tot aanvraag van het gezamenlijk gezag over het kind. Dit is het resultaat van de door de Nederlandse wet vereiste mede-ondertekening door moeder van deze beide aanvragen in twee verschillende procedures. Erkenning als eerste stap wordt daarbij nog enigszins gestimuleerd door het uitzicht op kinderalimentatie dat dit de moeder biedt, maar aan de onmisbare medewerking van moeder aan de vervolgstap daarop, de aanvraag van de juridische erkenning van het gezamenlijk gezag en ouderschap over het kind door vader, is geen enkele stimulans voor moeder verbonden om hieraan haar medewerking te verlenen.


2) Fathers 4 Justice voert campagne voor een GELIJKWAARDIGE behandeling van zowel moeders als vaders onder de Nederlandse familiewetgeving. In dit voorstel van de Minister is het uitgangspunt en de veronderstelling van gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen de beide ouders niet opgenomen. In België daarentegen bevordert de Minister van Justitie in haar voorstellen wel de gelijke rechten voor beide ouders bij de opvoeding van het kind.

Kan de Minister aangeven op grond van welk artikel in het Nederlands burgerlijk recht de verzorging en hoofdverblijfplaats van de kinderen in 80% van de gevallen aan moeder wordt toegewezen?

Indien de Minister voornemens is de bestaande situatie van ongelijkheid tussen de ouders te handhaven, is hij dan bereidt de hoofdverblijfplaats van het kind in elk geval aan die ouder toe te wijzen die het best in staat is de band van het kind met de andere ouder (of dat nu de moeder of de vader is) te waarborgen?.


3) De Minister spreekt steeds over "contact" ( = omgang"). Een vader is meer dan alleen bezoeker en bron van financiën in het leven van zijn kind. Dat geldt ook voor de grootouders van vaderskant en de verdere familie.

Wanneer is de Minister voornemens gelijke toegang en ouderrechten in te voeren voor de nu buitengesloten helft van de familie van het kind?


4) Welke sancties neemt de Minister in zijn voorstel op om de medewerking te verzekeren van verzorgende ouders die het contact van het kind met de andere ouder weigeren?

Hoe wil de Minister in zijn voorstel de huidige toestand remediëren, waarin veel verzorgende ouders de verhouding van het kind met de andere ouder vergaand saboteren en frustreren?


5) Veel verzorgende ouders zijn in staat om de band tussen het kind en de andere ouder te saboteren door het doen van valse beschuldigingen, of door - tijdens het scheidingsproces - eenvoudig te verhuizen naar een 'Blijf van mijn Lijf huis'.

In zijn voorstel wil Minister Donner de bestaande instanties en instellingen inzetten om de rechtbank en bemiddelaars te adviseren. Deze instellingen en instanties claimen echter dat het niet tot hun taak behoord om claims en beschuldigingen op de achterliggende waarheid daarvan te onderzoeken.

Veel kritiek is er daarbij op de rol van de Kinderbescherming in de advisering van rechtbanken/bemiddelaars. Is de Minister bereidt de Kinderbescherming te vervangen door een onafhankelijke en transparant orgaan dat wel onderworpen wordt aan publieke verantwoording en controle?


6) Veel kinderen wordt de toegang tot een ouder ontzegd als gevolg van onbeschaamde sexe-discriminatie en het verborgen functioneren van familierechtbanken achter gesloten deuren. Openbaarheid van rechtspraak en publieke verantwoording en controle ontbreken geheel. De Nederlandse familierechtbanken worden daarbij verder afgeschermd door het selectieve beroep dat zij kunnen doen op de Nederlandse privacy-wetgeving.

Fathers 4 Justice eist dat de sluier van geheimzinnigheid en verborgenheid die nu over de familierechtspraak ligt wordt opgeheven en dat het functioneren van de Nederlandse familierechtbanken wordt onderworpen aan publieke verantwoording en controle.

Open rechtspraak en openbaarheid hoeven daarbij de privacy van betrokken personen niet in gevaar te brengen. Beperkingen kunnen worden ingevoerd, zoals dat nu ook in het strafrecht gebeurd, waarmee voorkomen wordt dat familienamen van betrokkenen publiek bekend raken.


7) Veel verzorgende ouders (gewoonlijk de moeder) negeren rechtbankbeschikkingen en uitspraken die kinderen toestaan hun vader te bezoeken. Kan de Minister uitleggen, nu deze ouders geen boodschap blijken te hebben aan rechters, waarom hij van mening is dat deze ouders wel zullen luisteren naar mediatoren en bemiddelaars? Welke bevoegdheden krijgen mediatoren die een rechter niet heeft?


8) Welk nuttig doel dient bemiddeling wanneer de wet discrimineert en nadelig uitwerkt tegen een van de ouders? Bemiddeling kan alleen doeltreffend zijn wanneer een gelijkwaardig onderhandelingsniveau bestaat bij de start van het proces. Anders is het eenvoudigweg manipulatie, geen bemiddeling!


9) Is de Minister bereidt de rol en beslissingsbevoegdheid van rechters in te perken zodat zeker kan worden gesteld dat meer vaders toegang krijgen tot hun kinderen?


10) Vele tienduizenden vaders hebben al jarenlang geen contact met hun kinderen gehad. Ook veel grootouders is de toegang tot hun kleinkinderen al jaren ontzegd. Hoewel deze verloren jaren nooit meer terug kunnen keren, is er nog steeds een mogelijkheid om de door het Nederlandse familierecht beschadigde banden en verhoudingen te herstellen.

Welke vorm van compensatie stelt de Minister beschikbaar om deze verhoudingen te herstellen? En in welke vorm en met welke inzet stelt de Minister langdurige hulp beschikbaar aan getroffen kinderen en vaders wier onderlinge band en relatie enorm geleden hebben onder het huidige familiewet systeem?

Fathers 4 Justice nodigt Minister Donner uit tot overleg in de nabije toekomst over haar Blauwdruk voor een moderne en eigentijdse familiewetgeving in de 21ste eeuw. Zij wil daarbij spreken over de formulering en invoering van een algehele hervorming van de familiewetgeving. Een hervorming die uitgaat van gelijkheid, rechtvaardigheid, waarheid en openbaarheid en die past bij het Nederland van de 21ste eeuw: Een systeem dat vaders, moeders EN kinderen respecteert en in hun menselijke waarde laat.

Fathers 4 Justice neemt in de Nederlandse familiewetgeving met minder dan volledige gelijkwaardigheid geen genoegen en zal haar campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid blijven voeren totdat voor kinderen, ouders en grootouders gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid, waarheid en openbaarheid in het familierecht en de familiewetgeving in Nederland werkelijkheid geworden zijn.

-Einde-

Fathers 4 Justice

Nederland: www.fathers-4-justice.nl

http://www.f4j.nl/index2.html

http://www.geocities.com/f4j_nl/indexd.html

Internationaal: www.fathers-4-justice.org

Inlichtingen voor de pers:

E-mail: pers@f4j.nl

Tel: 062 940 7564;

064 886 3239;

061 829 3397;
030 238 3636