Nieuw-Vlaamse Alliantie
Heropening IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor. Nederlands getreuzel
is onaanvaardbaar. (21/01/05)
Heropening IJzeren Rijn opnieuw op een zijspoor gezet
Het debat over de heropening van de IJzeren Rijn voor goederenvervoer
loopt reeds meer dan vijf jaar. De realisatie biedt niet alleen
mogelijkheden voor de uitbouw van een Transeuropees Netwerk maar ook
voor het opzetten van logistieke activiteiten tussen de Noordzeehavens
en Noordoost Europa. België heeft het recht tot gebruik over
Nederlands grondgebied aan de hand van een internationaal Verdrag uit
1839.
Arbitragehof
Toen Premier Verhofstadt er na vijf jaar onderhandelen niet uitraakte,
besloten de regeringen van België en Nederland het dossier te
onderwerpen aan een onafhankelijke Arbitrage. Ze wilden een objectieve
uitspraak over de verdeling van de kosten en de hinderbeperkende
maatregelen. Beide partijen engageerden zich tot de uitvoering van de
uitspraak. Deze laatste was voorzien op 29 september 2004.
Getreuzel
De Nederlandse Kamer vroeg vlak voor de vervaldatum een parlementair
debat over het Verdrag, dit zorgde voor maanden vertraging. Na veel
discussie werd het verdrag dan toch in november 2004 goedgekeurd door
de Tweede Kamer. België dacht dat dit het einde was van een lange
lijdensweg, maar dit was buiten de waard gerekend, de Eerste Kamer
weert zich nu als een duivel in een wijwatervat.
Wat normaal een schriftelijke procedure moest worden, liep afgelopen
dinsdag in de Commissie Verkeer & Waterstaat van de Eerste Kamer uit
op de start van een uitgebreid vooronderzoek. Dit zal opnieuw een
vertraging van minstens negen maanden betekenen. Men wenst nu via het
Internationaal Gerechtshof en/of het Europees Hof de Belgische
aanspraken opnieuw te laten onderzoeken op vlak van rechtmatigheid.
Men wenst eveneens onderzocht te zien waarom geen alternatieve tracés
mogelijk zouden kunnen zijn, erger nog men trekt de rechtsgeldigheid
van het Scheidingsverdrag en het IJzeren Rijn verdrag in twijfel. Men
wil de rechtsgeldigheid van beide verdragen toetsen aan de Europese
regelgeving en besluitvorming. Ook wenst de Eerste Kamer andere
elementen te onderzoeken o.a. koppelingen van dossiers en welke
invloed die op het IJzeren Rijn dossier zouden kunnen uitoefenen. De
Eerste Kamer geeft duidelijk te kennen dat ze geen behoefte heeft aan
een Belgische ("Betuweroute") spoorgoederenvervoersstroom via
Nederlands grondgebied.
Klucht
Het is bekend dat Nederland de IJzeren Rijn liever kwijt dan rijk is,
maar dit begint meer en meer te lijken op een oer-Hollandse klucht.
Men stemde in met de Arbitrage, nu kan men de consequenties ervan niet
blijven ontwijken.
Europarlementslid Brepoels: "De Regering Verhofstadt sleurt dit
dossier nu al meer dan vijf jaar met zich mee door allerlei
procedures, echter zonder enig resultaat. De Vlaamse economie lijdt
hier ernstig onder, een krachtdadig optreden en de start van een
juridische procedure is hier het enige correcte antwoord. Waar wacht
Verhofstadt nog langer op?"
Auteur:
Europees parlementslid
Frieda Brepoels
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be