Inspectie Verkeer en Waterstaat
21 januari 2005: Handhavingsrapport Schiphol naar Tweede Kamer
Vandaag is het handhavingsrapport Schiphol van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat (IVW) gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Het vertelt of het
gebruik van de luchthaven Schiphol in de periode 2003-2004 binnen de
veiligheids- en milieunormen heeft plaatsgevonden.
De belangrijkste bevindingen van de Inspectie zijn dat:
* De grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de
geluidbelasting en de uitstoot van stoffen die lokale
luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden zijn. Om
overschrijdingen van de grenswaarden voor geluid te voorkomen
heeft de luchthaven Schiphol het gebruik van bepaalde
baancombinaties een aantal keren aangepast.
* De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft één regel inzake
het baangebruik en twee regels inzake het gebruik van het
luchtruim overtreden. Zo hebben er in november 2003 acht landingen
plaatsgevonden op de Buitenveldertbaan, terwijl de Zwanenburgbaan
beschikbaar was. Ook is 's nachts een beperkte overschrijding van
de toegestane percentages afwijkingen minimale vlieghoogten van
naderende vliegtuigen en afwijkingen van luchtverkeerswegen door
vertrekkende vliegtuigen geconstateerd.
De inspecteur-generaal van Verkeer en Waterstaat beraadt zich nog op
de maatregel voor deze overtredingen. Eerst wordt de LVNL in de
gelegenheid gesteld haar zienswijze op het voornemen van de
inspecteur-generaal te geven. De verwachting is dat het definitieve
besluit vóór 1 maart 2005 aan LVNL bekend zal worden gemaakt.
Noot van de redactie: Voor meer informatie Willard Elissen: 06
53824311 / 070 351 7484
Bestanden bij dit artikel
IVW | Handhavingsrapportage Schiphol 2004
21-1-2005 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement