Voor de economische ontwikkeling van Nederland zijn niet alleen
bedrijventerreinen van belang, maar juist ook voldoende groene ruimte
dicht bij huis. Dat stelt D66-Kamerlid Boris van der Ham namens D66 in
een debat met VVD-minister Dekker van Ruimte. In de Nota Ruimte legt
de regering vast hoe ze omgaat met de verdeling van grond in de
komende decennia. D66 wil dat de regering de natuur en het open
landschap actief beschermt. Bovendien moet er op strategische plekken
nieuw groen worden aangelegd, niet te ver weg van waar mensen wonen.
Van der Ham vindt de nadruk die de VVD op bedrijventerrein legt
kortzichtig. Bij het vestigingsbeleid van hoogtechnologische
buitenlandse bedrijven staat het vestigingsklimaat op een hoge plaats.
De goed opgeleide wereldburgers en al die andere mensen die wij nodig
hebben voor een hoogwaardige kenniseconomie willen niet wonen in een
land met alleen maar industrieterreinen. Groen en economie gaan hier
hand in hand. Het is echt onzin dat investeerders vooral
geïnteresseerd zijn in spotgoedkope bouwlocaties.
De Democraten vinden het goed dat er meer bevoegdheden om de ruimte in
te delen bij de provincie komen te liggen, maar Van der Ham vraagt
zich af of die ook in alle gevallen voldoende middelen hebben om door
te zetten waar dat nodig is. Gemeenten mogen niet roekeloos gaan
bouwen: één industrieterrein voor elke wethouder. Daar moet de
provincie op toezien want anders staat Nederland in een mum van tijd
vol. Maar vooralsnog kunnen de provincies te weinig klaarmaken. Van
der Ham pleit er daarom voor, dat provincies een zogenaamd provinciaal
voorkeursrecht krijgen. Dat zou hen de mogelijkheid geven ruimte bij
gemeenten te claimen.
Bedrijventerreinen
De Democraten zijn kritisch over de aanpak van VVD-minister Dekker.
Zij doet volgens Van der Ham veel te weinig om de wildgroei aan
bedrijventerreinen te beperken. Veel bedrijventerreinen worden niet
efficiënt gebruikt. Een goede minister doet daar eerst wat aan voordat
ze nieuw laat bouwen. Een onderzoek van de Universiteit Delft en STOGO
geeft aan dat een groot gedeelte van de terreinen nu al leeg staat.
Daar komt bij, dat er nauwelijks in de hoogte en in de diepte wordt
gebouwd. Daardoor nemen bedrijventerreinen onnodig veel ruimte in
beslag.
D66 keert zich fel tegen de plannen van de regering om in het
natuurgebied de Hoeksche Waard in Zuid-Holland bedrijventerreinen aan
te leggen ten behoeve van de Rotterdamse haven. Van der Ham verklaarde
in het NOS-Journaal dat dit gebied te mooi is om met een nieuwe, maar
overbodige bedrijfsterreinen te verpesten. Er moet juist meer groen
bij mensen in de buurt, niet minder. De Hoekse Waard moet wat ons
betreft dan ook een nationaal landschap worden zodat het ook in de
toekomst beschermd is. Het lijkt erop dat een kamermeerderheid D66 in
die opstelling steunt.
Ook de files rond bedrijventerreinen zijn D66 een doorn in het oog.
Van der Ham wees erop, dat gemeenten op een heel eenvoudige manier via
de wet milieubeheer, bedrijven kunnen stimuleren om een
mobiliteitsplan te maken. Via zon mobiliteitsplan kan het verkeer naar
de bedrijven worden gestructureerd waardoor spitsfiles worden
voorkomen. Veel gemeenten weigeren de mogelijkheden die zij hebben
echter te gebruiken. Zowel bedrijven, als werknemers, als het milieu
hebben plezier van die mobiliteitsplannen. Dat blijkt overal waar ze
wél worden toegepast. Ik vraag de regering druk uit te oefenen op
gemeenten om er meer gebruik van te gaan maken.
17-1-2005 23:16
D66