Persbericht
Winkelaanbod Randstad groeit explosief
Utrechtse winkelcentra scoren hoog in Randstad Top 75
21-1-2005
Het winkelaanbod in de Randstad is in vijf jaar met 25 procent
toegenomen. De winkelbestedingen zijn ondanks de economische recessie
fors gegroeid en de consument spendeert steeds verder van huis.
Opvallend is verder dat de winkelcentra in de provincie Utrecht, die
nu voor het eerst zijn onderzocht in Randstadverband, een sterke
economische positie innemen.
Dat zijn de opvallendste conclusies uit een grootschalig onderzoek
door Goudappel Coffeng en Intomart GfK in opdracht van o.a. de
provincies Zuid-Holland en Utrecht. Het rapport is op 20 januari op
een symposium over koopstromen aangeboden aan de gedeputeerden Asje
van Dijk van Zuid-Holland en Ger Mik van de provincie Utrecht.
Utrechtse winkelcentra scoren hoog in Randstad Top 75
Uit het onderzoek komt naar voren dat de centrumgebieden van de grote
en middelgrote steden de Randstad Top 75 domineren. Utrecht (centrum)
neemt binnen de Randstad de tweede plek in met een jaarlijkse
winkelomzet van 838 miljoen euro. Op een verrassende vijfde plaats
staat Veenendaal met een omzet van 350 miljoen euro. Het winkelcentrum
van Amersfoort staat op de achtste plaats van de Randstad Top 75 met
een omzet van 272 miljoen euro. Ook het winkelaanbod aan de randen van
de grote steden sluit volgens het onderzoek goed aan op de wensen van
de consument. Woonboulevard Kanaleneiland in Utrecht staat op nummer
29. Amsterdam is overigens niet meegenomen in dit winkelonderzoek.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Utrechtse winkelcentra als
Amersfoort en Veenendaal veel klanten trekken van buiten de Randstad.
Als het verder gaat om de niet-dagelijkse boodschappen maken inwoners
van de gemeente Utrecht in toenemende mate gebruik van winkels buiten
de stad. De onderzoekers verklaren dit "zwerfgedrag" door te wijzen op
het feit dat het aanbod van winkels in Utrecht centrum (tijdelijk) is
achtergebleven bij de bevolkingstoename. Renovatie van Hoog Catharijne
zal dit beeld de komende jaren ongetwijfeld doen veranderen, aldus het
onderzoeksrapport.
Explosieve groei winkelaanbod
In de winkelgebieden in de Randstad wordt 1,1 miljard euro uitgegeven
door consumenten die daar niet zelf wonen. Veel bezoekers aan de
Randstad combineren een dag winkelen met een bezoek aan de horeca of
andere commerciële vrijetijdsvoorzieningen. Het winkelaanbod in de
Randstad is de laatste vijf jaar met 25 procent veel harder gegroeid
dan het landelijk gemiddelde van 14 procent groei. In de provincie
Utrecht ligt 1,6 miljoen vierkante meter oppervlak aan winkels.
De onderzoekers concluderen dat de gemiddelde winkel in vrijwel alle
branches steeds groter wordt. De forse stijging van het winkelaanbod
is opmerkelijk omdat de afgelopen jaren de bestedingen, vanwege de
economische situatie, onder druk stonden. Per hoofd van de bevolking
zijn de winkelbestedingen in de dagelijkse sector met 15 procent
toegenomen. In de niet dagelijkse sector is dat maar 6 procent. Vooral
de kleding- en woonbranche hebben het moeilijk.
Belangrijke alternatieven voor de reguliere winkels zijn de
warenmarkten, vooral in de grote steden met veel allochtone bevolking.
Hier wordt op sommige markten zo'n 10 procent van de
consumentenbestedingen uitgegeven. Bestedingen via het internet vormen
een veel kleiner aandeel, nog geen 1 procent.
Winkelomzetten
In het onderzoeksgebied is in 2004 ongeveer 25,6 miljard euro
uitgegeven in winkels. In Zuid-Holland, 15,6 miljard, in de provincie
Utrecht 5,6 miljard en in Noord-Holland 4,3 miljard. Zuid-Holland
vertoont met 20 procent een grotere omzetgroei dan het landelijk
gemiddelde van 16 procent in de afgelopen vijf jaar.
Kleine kernen hebben het moeilijk
In vrijwel alle kleine kernen is de oriëntatie op de eigen winkels in
de dagelijkse sectoren ten opzichte van 1999 afgenomen. Waar minder
dan 3000 mensen wonen soms met meer dan 10 procent. Alleen in kernen
met 3000 tot 5000 inwoners is de binding met de eigen winkels gelijk
gebleven of iets toegenomen, vooral in kernen die zijn herontwikkeld
of waar de lokale supermarkt zich heeft uitgebreid.
Koopgedrag
De dagelijkse boodschappen worden nog voor 60 procent lopend of
fietsend gedaan. Ten opzichte van vijf jaar geleden is daar weinig in
veranderd. Winkelen op zondag is niet de belangrijkste
vrijtijdsbesteding. Van de ondervraagden zegt 55 procent nooit op
zondag te winkelen, 13 procent zegt een keer per maand of vaker op
zondag te winkelen. In Rotterdam, Den Haag en Amsterdam-Zuid ligt dat
percentage echter weer veel hoger, namelijk op zo'n 25 procent van de
bevolking. Voor de overige grote steden Leiden, Haarlem en Utrecht
ligt het aandeel rond het landelijke cijfer. Op de Zuid-Hollandse
eilanden en op de oostflank van de provincie Utrecht ligt het aandeel
koopzondagbezoekers aanmerkelijk lager, namelijk minder dan 6 procent.
> Conclusie Koopstromen Onderzoek (Acrobat reader, 14 Kb)
> Managementrapport Koopstromen Onderzoek (Acrobat reader, 771 Kb)
Laatst gewijzigd op 01/20/2005 03:50:01 PM. Paginabeheer:
Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht