NVVB Workshop Documentherkenning
en hoe ga ik om met meervoudige
vermissingen van identiteitsdocumenten?
In samenwerking met het Adviesbureau van de NVVB, dat opereert vanuit
Register Amsterdam, en het Regionaal Coördinatiepunt
Documentherkenning (RCD), organiseert de NVVB op 20 januari aanstaande
een workshop Documentherkenning en hoe ga ik om met meervoudige
vermissingen van identiteitsdocumenten?
20 januari 2005 De Reehorst te Ede
Wilt u op het inschrijfformulier aangeven welke workshop u wilt volgen
of dat u de hele dag komt?
In Nederland neemt fraude met identiteitsdocumenten toe. Er is sprake
van een aanzienlijke verhoging van fraude waardoor de Nederlandse
samenleving schade ondervindt. Het is niet eenvoudig preventief op te
kunnen treden tegen fraude en frauduleus handelen en, als het toch
gebeurt dit te herkennen. In uw dagelijks werk heeft u hiermee
regelmatig van doen en willen wij u graag ondersteunen.
Gemeenten zijn als poortwachters van de identiteitsinfrastructuur van
Nederland de eersten die identiteitsdocumenten moeten herkennen op
echtheid. Dat betekent dat veel kennis nodig is over
echtheidskenmerken van die identiteitsdocumenten. In het afgelopen
jaar zijn er een aantal nieuwe landen toegetreden tot de Europese
Unie. De verwachting is dat met deze
toetreding het grensoverschrijdend verkeer van personen uit die landen
zal toenemen en u veel van de identiteitsdocumenten uit die landen
moet beoordelen op echtheid.
Daarnaast zult u eveneens een aantal van die documenten herkennen als
vals of vervalst. U heeft dan behoefte aan voorbeelden van
vervalsingen die voorkomen in Nederland. Om nog maar niet te spreken
van de echte documenten die worden gebruikt door look-a-likes.
Vanuit de Wet- en regelgeving staan u een aantal instrumenten ter
beschikking die u kunt gebruiken in uw praktijk van fraude met
documenten. Zo is er artikel 24b van de Paspoortwet die u in staat
stelt iets te doen aan meervoudige vermissingen. De wet is niet meer
dan één van de instrumenten, in de praktijk heeft u meer instrumenten
nodig en is het noodzakelijk afspraken te maken met de driehoek die in
preventie, herkenning en sanctioneren van documentfraude een rol
spelen. Voor al deze stappen is er een procedure nodig die u hiervoor
kunt inzetten.
Xander Seijs (Adviesbureau Amsterdam) en Taco Burghardt (RCD) maken u
verder wegwijs in de wereld van echtheidskenmerken voor
identiteitsdocumenten en instrumenten voor meervoudige vermissingen en
fraudeherkenning. Zij bespreken met u de identiteitsdocumenten van de
nieuwe toetreders tot de EU, gaan in op documentfraude in de praktijk
en helpen u look-alikes beter te herkennen.
Zij bespreken met u hoe u het vermoeden van fraude kunt herkennen,
welke procedure u daarbij dan kunt volgen, welke stappen u moet zetten
om tot afspraken te komen met politie en justitie, hoe u doet aan
dossiervorming voor fraudebestrijding, hoe het signaleringsregister er
uit ziet en geven u handvatten voor de weigering van afgifte van
identiteitsdocumenten en hoe de bezwaarfase kan verlopen.
Zij doen dit in twee dagdelen.
Programma
Documentherkenning
09.30 - 10.00 uur Ontvangst deelnemers met koffie en thee
10.00 - 10.10 uur
Welkomstwoord en inleiding door de voorzitter a.i. van de commissie
Documentafgifte, de heer Henry Kool.
10.10 - 11.00 uur Start eerste deel van de workshop Documentherkenning
11.00 - 11.30 uur Pauze
11.30 - 12.30 uur Tweede deel van de workshop Documentherkenning
12.30 uur Einde workshop
Hoe ga ik om met meervoudige
vermissingen van identiteitsdocumenten?
13.00 - 13.30 uur Ontvangst deelnemers met koffie en thee
13.30 - 13.40 uur Welkomstwoord en inleiding door Cor Leijten,
beleidsadviseur financieeleconomische
criminaliteit bij het Openbaar Ministerie
13.40 - 14.30 uur Start eerste deel van de workshop Meervoudige
vermissingen
14.30 - 15.00 uur Pauze
15.00 - 16.00 uur Tweede deel van de workshop Meervoudige vermissingen
16.00 uur Einde workshop
Het is mogelijk om één van de twee workshops te volgen.
Indien u aan beide workshops deelneemt, is dit inclusief lunch.
Datum en locatie
De workshop vindt plaats op 20 januari 2005 in congrescentrum de
Reehorst, Bennekomseweg 24 te Ede.
Doelgroep
Deze workshops zijn bestemd voor hoofden en medewerkers afdeling
burger-en
publiekszaken.
Kosten
De kosten voor het bijwonen van beide workshops bedragen 225
(inclusief lunch). Het bijwonen van één van de workshops kost 150.
U kunt zich inschrijven via de link bovenaan deze pagina
Wilt u op het inschrijfformulier aangeven welke workshop u wilt volgen
of dat u de hele dag komt?
Ongeveer een week voor de desbetreffende workshop ontvangt u per post
een bevestiging met een programma en een routebeschrijving. Uw
inschrijving is bindend. Registratie in verband met WBP aangemeld bij
het CBP 24-7-2002, meldingsnummer m-1026707.
Annulering
Kostenloze annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk (per
brief, fax of e-mail) tot uiterlijk acht dagen voor de workshop.
Indien annulering niet tijdig is doorgegeven, is het volledige
deelnamebedrag verschuldigd. Bij verhindering mag uw plaats worden
ingenomen door een vervanger. U wordt verzocht eventuele vervanging
schriftelijk door te geven aan het Congres- en Studiecentrum VNG.
Voor inlichtingen
Congres- en Studiecentrum VNG
Postbus 30435
2500 GK DEN HAAG
Tel. 070- 3738459
Fax: 070- 3738743
E-mail: cs@vng.nl
Congres-en Studiecentrum VNG