Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl


Oplossing Nederland-Duitsland over baggerstort Iffezheim

Nederland heeft er op aangedrongen dat er geen historisch vervuild sediment (Altlasten) wordt verspreid waarvan de concentraties Hexachloorbenzeen (HCB) vallen boven de grenswaarden die zijn afgesproken in de Rijn commissie. Duitsland deelde mee dat alleen vers sediment wordt gebaggerd. De organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering garandeert dat er geen baggerspecie op stroom wordt gezet die meer vervuild is met HCB dan het rivierslib dat dagelijks met het water in de Rijn getransporteerd wordt. Duitsland heeft aangegeven dat op grond hiervan geen negatieve effecten te verwachten zijn op Nederlands grondgebied. Bagger met hogere concentraties HCB zal worden opgeslagen in een depot bij de stuw. Bovendien zijn er aanvullende afspraken gemaakt over een versterkte monitoring van HCB vervuiling in de Rijn tot en met Lobith voor de duur van het project. Nederland krijgt directe inzage over de gebaggerde hoeveelheden materiaal, de kwaliteit en de verspreiding ervan.

Begin deze week is in Duitsland, onder gecontroleerde omstandigheden, begonnen met het op stroom zetten van baggerspecie bij de stuw Iffezheim in de boven-Rijn.
Op 23 december 2004 heeft een Nederlandse delegatie van VenW op het Bundesministerium für Verkehr (BMVBW) in Bonn, in een constructieve sfeer, standpunten gewisseld over het Duitse voornemen en de zorgen die hierover in Nederland bestaan.
Enkele maanden geleden heeft Nederland in de Commissie ter Bescherming van de Rijn (ICBR) kennis genomen van de Duitse plannen om bij de stuw in de Rijn nabij Iffezheim een grote hoeveelheid vervuilde baggerspecie in de Rijn te verspreiden. De vaarwegbeheerder in deelstaat Baden-Würtemberg gaat zo'n 335.000 m3 baggerspecie op stroom zetten. Dit materiaal is vervuild met HCB dat oorspronkelijk voortkomt uit lozingen in de bovenloop van de Rijn in de periode 1960-1985 (altlast). Tussen 1986 en 2004 is ca. 3 miljoen m3 vervuild slib bij de stuw Iffezheim gebaggerd en opgeslagen in nabijgelegen depots (mole). HCB is aangewezen als prioritair gevaarlijke stof onder de Kaderrichtlijn Water en is een probleemstof in de Rijn. Om deze reden zijn in ICBR kader al eerder afspraken gemaakt over het verspreiden van vervuilde baggerspecie.

Nederland heeft aangedrongen om op korte termijn een internationaal sedimentmanagementplan op te stellen dat gaat voorzien in het saneren van alle historisch verontreinigde waterbodems op hot spots in de Rijnlidstaten. Hierover is overeenstemming bereikt. Aldus wordt invulling geven aan de waterkwaliteit doelen uit de Kaderrichtlijn Water en wordt voorzien in het verder vastleggen van afspraken en regels met betrekking tot regulier vaarwegonderhoud.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichting VenW:

Hendrik Dek: 070 3517794
Jos Hermsen: 070 3511020

20 jan 05 17:29