PWC
http://www.pwc.com/nl
PwC verwacht komende lente een verlaging van de autoprijzen
- PERSBERICHT -
Amsterdam, 20 januari 2005
PwC verwacht komende lente een verlaging van de autoprijzen
Volgens de New Car Price Index van PricewaterhouseCoopers en
Eurocarprice.com zijn de catalogusprijzen voor nieuwe auto's in
Nederland in 2004 met 3,4% gestegen. Dit is een relatieve daling ten
opzichte van 2003 toen de catalogusprijzen van nieuwe auto's in
Nederland gemiddeld met 6,9% stegen. De prijs van de gemiddelde nieuwe
auto ligt daarmee in Nederland 19% hoger dan in de rest van Europa.
PwC en Eurocarprice.com voorspellen dat de Europese autofabrikanten
geconfronteerd zullen worden met een moeilijke afzetmarkt in 2005. Ook
in de rest van West-Europa is al langer een trend waarneembaar van
dalende autoprijzen. In 2004 steeg de cataloguswaarde van een auto in
West-Europa gemiddeld met 2,4%. In 2003 was dit nog 4,6%. Door de
zwakkere vraag in de meeste markten concurreren de fabrikanten sterker
op prijs.
Benne Veldman, partner bij PricewaterhouseCoopers en specialist op het
gebied van de automarkt, zegt hierover het volgende:
'Fabrikanten en dealers zullen de komende jaren hun toevlucht nemen
tot prijsverlagingen om zo hun marktaandeel te behouden. Wij
verwachten dat autodealers hun prijzen deze lente zullen verlagen en
er grotere inruilkortingen worden geboden. Dit varieert natuurlijk per
merk, maar de merken met grotere afzetvolumes zullen dit eerder doen.
De reden dat de lente wordt gekozen is omdat dan traditioneel de
meeste auto's worden verkocht.'
Benne Veldman vervolgt: 'Hoewel fabrikanten zich zorgen maken over de
verlaagde winst en de materiaalkosten zijn gestegen, zorgt de hevige
prijsconcurrentie ervoor dat de prijzen niet stijgen. Wij verwachten
dat deze trend zich in 2005 op de Europese markt zal voortzetten.'
---
----