AutoRai

Cadillac Escalade klaar voor Europa

(20-1-2005)
De Cadillac Escalade maakt momenteel zijn Europese debuut. Deze SUV uit de Verenigde Staten is vooralsnog in één uitvoering leverbaar en maakt nadrukkelijk deel uit van het opwindende, nieuwe productoffensief van Cadillac.
Met zijn imposante verschijning, luxueuze karakter en zijn 257 kW (345 pk) sterke 6.0 V8 motor, zal de Escalade ook op de Europese markt de nieuwe maatstaf in zijn klasse vormen. Op de AutoRAI zal de Escalade zijn officiële debuut beleven.

Cadillac maakt stormachtige ontwikkelingen door. De nieuwe Escalade staat model voor de krachtdadige aanpak waarmee het Amerikaanse merk zichzelf verjongt. Cadillac was lange tijd synoniem voor topklasse limousines, maar biedt nu een geheel nieuw, sterk verbreed gamma. De actuele modellen zijn de sportsedan CTS, de crossover SRX en de elegante roadster XLR. In mei wordt de geheel nieuwe STS geïntroduceerd.

Indrukwekkend formaat en design
Zijn uiterlijke verschijning telt tot de meest opvallende aspecten van de nieuwe Cadillac Escalade. Het is een auto die met zijn formaat en design ontzag inboezemt. Net als bij andere actuele modellen van Cadillac, is het exterieurdesign volgens de Art and Science filosofie ontwikkeld. De karakteristieke Cadillac-grille tekent het prominente 'gezicht' van de auto en maakt dankzij de gecombineerde afwerking met satijnglans en chroom een gedistingeerde indruk. De afwerking van de treeplanken, deurgrepen en roofrails sluit hierop aan. De uitlaat toont als fraai, klein detail een roestvrijstalen sierstuk. De rechthoekige koplampen hebben een heldere beglazing. De geïntegreerde, rechthoekige mistlampen onderin de bumper sluiten mooi op dit ontwerp aan.

Vanzelfsprekend is de Cadillac Escalade bijzonder compleet en met oog voor detail afgewerkt. Wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, richt de rechter spiegel zich automatisch op de stoeprand, wat parkeren vergemakkelijkt. De carrosserie is rondom voorzien van beschermende, in de wagenkleur meegespoten kunststof panelen. Deze beschermen niet alleen het plaatwerk, maar geven de auto ook een extra stoere aanblik. Standaard staat de Escalade op forse 17x7.5 lichtmetalen wielen.

Luxueus als een Cadillac
Het interieur is zo luxueus als men dat van een Cadillac mag verwachten. Het instrumentarium telt een groot aantal met chroom omrande instrumenten met specifiek ontwikkelde graphics. Het Italiaanse designhuis Bvlgari ontwikkelde een analoog uurwerk dat in de middenconsole is opgenomen. De witte achtergrond van de instrumenten contrasteert fraai met het walnotenhout van het dashboard.

Als voorbeeld van Cadillac's aandacht voor comfort geldt de bestuurdersstoel die op liefst veertien manieren elektrisch verstelbaar is. Zelfs de lendensteun en zijkussens zijn elektrisch naar de wensen van de bestuurder te plooien. De stoelverwarming is afzonderlijk instelbaar voor de rugleuning en de zitting. Ook de buitenste zitplaatsen achterin zijn van deze verwarming voorzien. Standaard is ook een Bose audiosysteem met negen speakers en 6-CD-wisselaar, gemakkelijk bereikbaar in het dashboard.

De verwarming en ventilatie zijn voor elk van de drie zitrijen apart instelbaar, waarbij er tussen de voorste zitrijen een onderling instelbaar temperatuurverschil mogelijk is tot liefst circa vijftien graden Celsius. De tri-zone AAC (automatic climate control) is bijzonder krachtig en laat het ruime interieur naar wens binnen enkele momenten opwarmen en afkoelen.

Kracht en souplesse
De Escalade heeft standaard een High-Output Vortec 6000L 6,0 liter V8, waarmee de Escalade tot de krachtigst gemotoriseerde auto's in zijn klasse behoort. De V8 levert een maximum vermogen van liefst 257 kW (345 pk) bij 5.200 toeren; het koppel ligt op een bijzonder forse 515 Nm bij 4.000 toeren. De motor is gekoppeld aan een elektronisch geregelde Hydra-Matic viertraps automaat met overdrive. Mede dankzij de elektronische gasklepbediening verloopt het schakelen bijzonder vloeiend.

De Escalade heeft permanente vierwielaandrijving en een vierkanaals StabiliTrak stabiliteitssysteem. Het gaat niet alleen onderstuur tegen, maar zorgt ook voor een optimale remdruk. Passieve veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer de zijairbags vóór en de balken in de portieren. Twee-fasen airbags vóór en het PSS-systeem (Passenger Sensing System) bepalen of, en zo ja met welke hoeveelheid kracht, de airbags geactiveerd moeten worden. Een belangrijke 'onderhuidse' voorziening is het geavanceerde multiplex elektrische systeem dat veel connectors en bedrading vervangt, waardoor de auto wint aan betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid.

De Cadillac Escalade wordt geproduceerd in Arlington, Texas, Verenigde Staten. De Cadillac Escalade is momenteel in Nederland verkrijgbaar vanaf 88.950 euro.