Ingezonden persbericht
Persbericht
---
Metro snelst groeiende dagblad
Amsterdam, 20 januari 2005
In het laatste bereiksonderzoek van de NOM PrintMonitor is Metro het snelst groeiende dagblad van Nederland. Het aantal lezers dat Metro doordeweeks leest, is gestegen naar 1.346.000 lezers per dag. Hiermee bereikt Metro doordeweeks 9,9 procent van alle inwoners in Nederland van 13 jaar en ouder. Een jaar na de introductie van de zaterdag-editie bereikt Metro op zaterdag inmiddels ruim een half miljoen lezers. Inclusief de zaterdag-editie is het bereik met 8,3 procent gestegen naar gemiddeld 1.265.000.
We zijn zeer tevreden met deze cijfers , zegt Silvio de Groot, algemeen directeur van Metro Holland. Het laat zien dat Metro tegen de trend in groeit. Op 4 oktober is Metro in Rotterdam een stadseditie begonnen en hebben we tegelijkertijd de oplage met 50.000 exemplaren verhoogd in Rotterdam. Die oplagestijging, die Metro in Rotterdam tot veruit de grootste krant heeft gemaakt, is maar voor een maand meegewogen in het bereikcijfer. De onderzoeksperiode van het laatste NOM-onderzoek was van oktober 2003 tot november 2004.
Verder is de gemiddelde leesduur gestegen van 18,9 naar 19,7 minuten. In de kerndoelgroep van 20-34 jaar is de leesduur zelfs met 30 procent gestegen naar 24,6 minuten.
De stijging in de gemiddelde leesduur laat zien dat onze onderwerpkeuze en nieuwe vormgeving zeer goed gewaardeerd worden , verklaart Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur van Metro Holland. Metro heeft niet alleen het gratis dagblad-concept uitgevonden, maar blijft continue vooruitlopen in de ontwikkelingen in dagbladenland.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Silvio de Groot, Algemeen Directeur Metro Holland, 020 511 4000 / 06 21843755.
Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 395.000 en op zaterdag in een oplage van 240.000 gratis verspreid op NS-stations metrostations, bussen en trams van de RET, in 222 McDonald s restaurants, 160 postkantoren, universiteiten, scholen, ziekenhuizen en Martinair-vluchten. De lezers zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.
Metro Holland bv is onderdeel van Metro International SA. Metro is het grootste gratis dagblad van de wereld en wordt uitgegeven in 42 edities in 17 landen en 16 talen:
New York, Boston, Philadelphia, Toronto, Montréal, Zweden, Helsinki, Denemarken, Polen, Praag, Hongarije, Nederland, Parijs, Marseille, Nice, Lyon, Toulouse, Lille, Bordeaux, Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza, Alicante, La Coruña, Lissabon, Rome, Milaan, Athene, Santiago de Chile, Seoel, Pusan en Hong Kong.