COLLEGE TOEZICHT ZORGVERZ.
http://www.ctz.nl
Kwaliteit uitvoering AWBZ bij aantal zorgkantoren moet beter
De AWBZ is door de uitvoeringsorganen, het Centraal
Administratiekantoor Bijzondere Zorgkosten (CAK) en de zorgkantoren in
2003 in het algemeen op voldoende wijze uitgevoerd. De functie
zorgkantoor is toegewezen aan concessiehouders. Bij tien
concessiehouders was de uitvoering van de AWBZ voldoende of ruim
voldoende; vijf concessiehouders scoorden matig. Ook de kwaliteit van
de verantwoordingsinformatie was in het algemeen van voldoende niveau.
Bij negen concessiehouders heeft het College toezicht
zorgverzekeringen (CTZ) geoordeeld, dat sprake is van onzekerheid over
de rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven. Deze conclusies
staan te lezen in het Algemeen Rapport Uitvoering AWBZ 2003 dat het
CTZ op 20 januari heeft uitbracht. Wel dringt het College aan op een
aantal verbeteringen.
Ondanks dat de uitvoeringsorganen, het CAK en de zorgkantoren de AWBZ
in 2003 in het algemeen op voldoende wijze hebben uitgevoerd,
concludeert het CTZ dat veel zorgkantoren tekortschieten bij het
tijdig, juist en volledig opleggen en incasseren van de definitieve
eigen bijdragen, de kostenbewaking en de kwaliteit van de
administratieve organisatie en interne controle. Volgens het CTZ zijn
de eerste twee problemen hardnekkig. De concessiehouders die de AWBZ
matig uitvoeren en op de twee vermelde problemen een onvoldoende
scoorden, moeten het CTZ op 1 juli 2005 rapporteren over concrete
verbeteringen die zij in de eerste helft van dit jaar in de processen
van eigen bijdragen en kostenbewaking hebben gerealiseerd. Dat veel
zorgkantoren moeilijkheden hebben met de administratieve organisatie
en interne controle, beschouwt het CTZ nog als een aanloopprobleem.
Het CTZ is van oordeel dat de zorgkantoren in 2003 een belangrijke
stap hebben gemaakt in het moderniseringstraject van de AWBZ. Beperkte
de verantwoording over de uitvoering van de AWBZ zich in 2002 nog tot
een jaarstaat, over 2003 hebben de zorgkantoren voor de eerste keer
verantwoording afgelegd in een uitvoeringsverslag en een financiële
verantwoording, met daarin opgenomen een
rechtmatigheids-verantwoording van het bestuur.
Doordat niet alle zorgkantoren erin zijn geslaagd voor een goede
basisadministratie met bijbehorende administratieve organisatie en
interne controle te zorgen, konden zij onvoldoende aantonen dat de
rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven toereikend was
gewaarborgd. Op grond hiervan heeft het CTZ bij bijna tweederde van de
concessiehouders geoordeeld dat sprake is van onzekerheid over de
rechtmatigheid van de uitgaven en de ontvangsten. Hoewel de absolute
omvang van de geconstateerde onzekerheden groot is, blijven de
gevolgen vanwege de aard van de uitvoeringsstructuur van de AWBZ
relatief beperkt.
De kwaliteit van de verantwoordingsinformatie is in het algemeen
voldoende.
Voor de beoordeling van de prestaties van de zorgkantoren bij de
uitvoering van de AWBZ heeft het CTZ in 2003 intern een normenkader
vastgesteld. Dit normenkader fungeert als eerste fase in het toepassen
van prestatiemeting en wordt verder uitgebouwd en verfijnd. De
totaalscore in 2003 geeft dan ook van de kwaliteit van de uitvoering
van de AWBZ nog geen compleet beeld. Zo ontbreekt nog een oordeel over
de zorginkoop. In 2004 is het CTZ een vervolgtraject gestart om ook in
de AWBZ tot een integraal systeem van prestatiemeting te komen.
////////
Noot voor de redactie/