BV SPERWER NATIONAAL

Goede omzetontwikkeling

Ondanks prijzenoorlog goede omzetontwikkeling van de Sperwer Groep in 2004.De omzet van de Sperwer Groep, een levensmiddelenorganisatie werkend met uitsluitend zelfstandige ondernemers met de winkelformules PLUS en Spar, heeft zich in 2004 positief ontwikkeld. In vergelijking met de marktgroei van 2,1% (0,3%excl. 53ste week, bron Nielsen) heeft de PLUS formule in 2004 een absolute groei van de consumentenomzet van 6,2% gerealiseerd (4,2% excl. 53ste week) en een autonome omzetgroei van 1,8% (excl. 53ste week). Door de omzet-groei is het marktaandeel van PLUS gestegen van 4,6% in 2003 naar 4,8% in 2004.
De absolute groei van de consumentenomzet van Spar in 2004 is mede door de instroom van 43 voormalig Garantmarktwinkels in 2003 uitge-komen op 10,5 % (8,7% excl. 53ste week). Tengevolge van de prijzen-oorlog heeft Spar een autonome omzetgroei onder het marktgemiddelde gerealiseerd (-3,7%, excl. 53ste week). Het marktaandeel van Spar is gegroeid van 1,3% in 2003 naar 1,5% in 2004.

De groothandelsomzet van de Sperwer groep in 2004 bedroeg euro 1.108,6 miljoen, een stijging van 2,8 % ten opzichte van de omzet in 2003 van euro 1.078,2 miljoen. Deze stijging is de resultante van enerzijds de positieve omzetontwikkeling van de winkelformules PLUS en Spar en anderzijds de daling in omzet tengevolge van het afstoten van een 40-tal Gastrovino winkels eind 2003.

De Bilt, 19 januari 2005.

Voor meer informatie
B.V. Sperwer Holding
J.E. Lagerweij
Algemeen directeur
Tel. 030-2219211.

20 jan 05 10:59