BV SPERWER NATIONAAL
Goede omzetontwikkeling
Ondanks prijzenoorlog goede omzetontwikkeling van de Sperwer Groep in
2004.De omzet van de Sperwer Groep, een levensmiddelenorganisatie
werkend met uitsluitend zelfstandige ondernemers met de winkelformules
PLUS en Spar, heeft zich in 2004 positief ontwikkeld.
In vergelijking met de marktgroei van 2,1% (0,3%excl. 53ste week, bron
Nielsen) heeft de PLUS formule in 2004 een absolute groei van de
consumentenomzet van 6,2% gerealiseerd (4,2% excl. 53ste week) en een
autonome omzetgroei van 1,8% (excl. 53ste week). Door de omzet-groei
is het marktaandeel van PLUS gestegen van 4,6% in 2003 naar 4,8% in
2004.
De absolute groei van de consumentenomzet van Spar in 2004 is mede
door de instroom van 43 voormalig Garantmarktwinkels in 2003
uitge-komen op 10,5 % (8,7% excl. 53ste week). Tengevolge van de
prijzen-oorlog heeft Spar een autonome omzetgroei onder het
marktgemiddelde gerealiseerd (-3,7%, excl. 53ste week). Het
marktaandeel van Spar is gegroeid van 1,3% in 2003 naar 1,5% in
2004.
De groothandelsomzet van de Sperwer groep in 2004 bedroeg euro 1.108,6
miljoen, een stijging van 2,8 % ten opzichte van de omzet in 2003 van
euro 1.078,2 miljoen. Deze stijging is de resultante van enerzijds de
positieve omzetontwikkeling van de winkelformules PLUS en Spar en
anderzijds de daling in omzet tengevolge van het afstoten van een
40-tal Gastrovino winkels eind 2003.
De Bilt, 19 januari 2005.
Voor meer informatie
B.V. Sperwer Holding
J.E. Lagerweij
Algemeen directeur
Tel. 030-2219211.
20 jan 05 10:59