Bakkerij t stoepje gaat scharrelen
Persbericht - 20 januari 2005
Amsterdam, 19 januari; Op verzoek van Stichting Wakker Dier is de
grootste marktbakker van Nederland t Stoepje per direct overgeschakeld
op scharreleieren. Per brief liet de koekenbakker aan Wakker Dier
weten dat alle eiproducten die in de bakkerijen gebruikt worden, vanaf
deze maand afkomstig zijn van scharreleieren. Dit betekent dat op de
ruim 900 markten in Nederland waar bakkers van t Stoepje te vinden
zijn, alleen nog scharrelproducten verkocht zullen worden. Deze
omschakeling leidt ertoe dat er jaarlijks 250.000 minder
legbatterij-eieren gebruikt worden. Daarmee heeft Wakker Dier opnieuw
een groot succes bereikt in haar strijd tegen de kooi-eieren.
In 2002 startte Wakker Dier de campagne tegen de dieronvriendelijke
legbatterij met publieksvoorlichtingsacties, radiospots,
ansichtkaarten, de website www.legbatterij.nl en protest-emails.
Inmiddels zijn dankzij deze acties van Wakker Dier alle supermarkten
in Nederland per 1 januari 2005 gestopt met de verkoop van
legbatterij-eieren.
Ook steeds meer eierverwerkende ondernemers stappen over op scharrel-
en vrije uitloop eieren, zoals ijsmakers Ben & Jerrys, Multivlaai,
cateraar Deli XL en nog vele andere. Bakkerij t Stoepje sluit zich
hiermee aan bij een groeiende groep ondernemers die waarde hechten aan
maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Door de omschakeling van al deze bedrijven worden er jaarlijks
ongeveer anderhalf miljard kooi-eieren minder verbruikt. Dit betekent
concreet dat meer dan vijf miljoen kippen een beter scharrelleven
krijgen met stro, zitstokken en legnesten en soms zelfs uitloop naar
buiten.
De campagne van Wakker Dier is extra nodig omdat het huidige kabinet
de legbatterij weer toe wil staan. In maart 2004 kreeg zij hierin de
steun van het CDA, VVD, SGP en LPF, een kamermeerderheid. In 1999 zijn
alle landbouwministers in Europa tot de conclusie gekomen dat de
legbatterij dieronvriendelijk en daardoor niet langer acceptabel is.
Kooi-eieren zijn dan ook vanaf 2012 verboden in heel Europa. Wakker
Dier vindt die termijn echter veel te lang en roept ondernemers en
consument op nu hun verantwoordelijkheid te nemen.