Ingezonden persbericht


Delft, 14 01 2005

Ontwerpen, onderzoeken en online werken centraal bij nieuw project bèta-onderwijs vwo

Feestelijke start 'Beter Bèta'-onderwijs

Vijf enthousiaste vwo-scholen in de regio Zuid Holland en de TU Delft gaan samenwerken om 'Beter Bèta'-onderwijs te ontwikkelen. De scholen, die allemaal al bijzondere bètaprojecten uitvoeren, gaan samen bèta- en techniekonderwijs ontwikkelen waarbij ontwerpen, onderzoeken en online werken centraal staan. Daarmee willen de scholen aan een hele brede groep leerlingen uitdagend onderwijs kunnen aanbieden. Dit is de basis van de samenwerkingsovereenkomst die op 20 januari wordt ondertekend in het Techniek Museum Delft.

De scholen hebben van het Ministerie van OC&W een startsubsidie gekregen van 3 ton. De deelnemende scholen zijn het Visser 't Hooft Lyceum uit Leiden, het Coornhert Gymnasium uit Gouda, het Stanislas College uit Delft, Christelijk College de Populier uit Den Haag en het IJsselcollege uit Capelle a/d IJssel. Zij ontwikkelen het nieuwe onderwijs gezamenlijk, en wisselen ook bestaande projecten uit. Zij werken daarbij samen met de TU Delft, waar o.a. de projectbegeleiding is ondergebracht. Elke school kan uiteindelijk op zijn eigen manier het 'Beter Bèta'-onderwijs invullen. De eerste groep leerlingen kan al het komend schooljaar profiteren van dit nieuwe onderwijs.

In het 'Beter Bèta'-onderwijs wordt meer samenhang tussen vakken aangebracht door het onderwijs te richten op een concept van ontwerpen, onderzoeken en online werken. Daarmee worden de bètavakken voor een bredere groep leerlingen interessanter en wordt de aansluiting op technische studierichtingen verbeterd. Ook leerlingen die niet direct een bètaopleiding overwegen, worden zo enthousiast gemaakt voor een technische studie.

Het onderwijs zal uitdagender en innovatiever worden gemaakt door bijvoorbeeld leerlingen één dag in de week projecten te laten uitvoeren, waarin zij leren ontwerpen en onderzoeken. Dit betekent dat zij opdrachten krijgen, zoals nieuwe producten ontwerpen, windtunnelexperimenten doen, of modelraketten bouwen. Het bedrijfsleven en hoger onderwijs worden nauw betrokken bij het ontwikkelen van dit nieuwe onderwijs. In echte en virtuele werkplaatsen wordt de nieuwsgierigheid en creativiteit van de leerlingen geprikkeld en krijgen zij een goed beeld van wat zij kunnen verwachten in het hoger onderwijs en bedrijfsleven.

Ook de ontwikkelingen op het gebied van online onderwijs worden benut, door aan te sluiten op de nieuwe generatie 'digitale' leerlingen. De leerlingen worden voorbereid op het 'informatietijdperk', doordat zij online zullen samenwerken aan de diverse projecten via het internet.

Bij de ondertekening van de overeenkomst zal een weerballon opgelaten worden en zullen leerlingen van de vijf scholen via een computerprogramma van het KNMI de juiste koers en afstand die de ballon aflegt berekenen.

Noot voor de pers
De ondertekening van het samenwerkingsverband Beter Bèta vindt plaats op 20 januari 2005 in de gehoorzaal van het Techniek Museum Delft, om 15.30 uur. Voor meer informatie kunt u terecht bij de projectleider Leonie Meijerink, T: 015 - 27 89198 / M: 06-25122574, l.meijerink@dto.tudelft.nl

---- --