19-01-2005
Colleges Vught en 's-Hertogenbosch bieden bestemmingsplan Randweg aan
De colleges van de gemeenten Vught en 's-Hertogenbosch hebben besloten
het bestemmingsplan "Randweg 's-Hertogenbosch-Vught" ter vaststelling
aan te bieden aan de gemeenteraden. Het bestemmingsplan maakt de
aanleg van de Randweg mogelijk, bestaande uit 2x2 rijstroken, gelegen
tussen de voormalige rijksweg ter hoogte van hotel Vught en de
Vlijmenseweg ter hoogte van de aansluiting Oude
Vlijmenseweg-Deutersestraat. Het bestemmingsplan voorziet ook in de
aanleg van onder meer de benodigde viaducten en onderdoorgangen.
De wegenstructuur van het gebied tussen 's-Hertogenbosch en Vught
voldoet niet aan de eisen die daaraan worden gesteld vanuit de
verkeersafwikkeling, de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en het
milieu. Verbetering is van groot belang voor de bereikbaarheid van de
stad en voor de verdere stedelijke ontwikkeling van bijvoorbeeld het
Paleiskwartier en Willemspoort. De realisatie met een aansluiting voor
Vught-Noord is ook van belang voor herontwikkelingen in Vught zoals de
plannen voor nieuwbouw op de "kazerneterreinen", in de Aert Heymlaan
en op het Sportpark de Koepel. Met de aansluiting voor Vught-Noord
worden bestaande woongebieden ontlast. Volgens de verkeersprognose
zullen in 2015 per etmaal 8.400 motorvoertuigen van de Vughtse
noordelijke ontsluitingsweg gebruikmaken.
Zienswijzen
In het bestemmingsplan wordt door de gemeenten een antwoord gegeven op
de zeventien ingediende zienswijzen. Naar aanleiding van deze
zienswijzen zijn enkele rapportages aangepast en geactualiseerd en is
het plan op onderdelen aangepast. Zo is het geluidsscherm langs de
randweg ter hoogte van het kantoorgebouw Vughterpoort aangepast, is
als compensatie een broekbos toegevoegd en is de rapportage over de
luchtberekeningen geactualiseerd.
Belanghebbenden hebben gepleit om de maximale snelheid op de Randweg
op 50 km/u te houden. Beide gemeenten zien hiervan af omdat de
gemeenten de bijdrage van de provincie op het spel zouden zetten en
ook zonder deze maximumsnelheid kan worden voldaan aan alle wettelijke
verplichtingen met betrekking tot geluid en luchtverontreiniging. Wel
worden hogere geluidsschermen geplaatst. De gemeenten hechten aan het
handhaven bij overtreding van snelheden en zijn bereid om
snelheidscamera's te plaatsen.
Verder sluiten de plannen aan op het rijksbeleid om de gelijkvloerse
spoorwegovergangen in het gebied te sluiten (Loonsebaan,
Isabellalaan). Beide gemeenten zijn van mening dat een tunnel in de
noordelijke ontsluitingsweg in Vught een goed alternatief biedt. Die
is dan ook in het bestemmingsplan opgenomen. Omdat met de aanleg van
een dergelijke tunnel forse investeringen zijn gemoeid, kiezen beide
gemeenten voor de aanleg van een tunnel voor zowel auto's als fietsers
en voetgangers. Daarvoor stellen Vught, 's-Hertogenbosch en ProRail
een gezamenlijk plan op.
Na aanleg van de tunnel wordt de Loonsebaan-overweg opgeheven voor het
autoverkeer en komt er op die plek een tunnel voor langzaam verkeer.
De spoorwegovergang bij de Isabellalaan wordt opgeheven voor al het
verkeer. Zolang de Vughtse tunnel niet is gerealiseerd, is in het
bestemmingsplan Randweg de mogelijkheid opgenomen van een (tijdelijke)
route voor langzaam verkeer via de Reutsedijk en Isabellalaan.
Leefklimaat
De aanleg van de Randweg betekent een verbetering van het leefklimaat
langs de Vughterweg. Na de aanleg kan aan de wettelijke eisen op het
gebied van de luchtverontreiniging worden voldaan. Ook op het gebied
van geluidhinder betekent de aanleg voor een aantal woningen een forse
verbetering. De aanleg van de Randweg heeft ook een positief effect op
de verkeersintensiteit van de Bosscheweg en op de geluidsbelasting van
de woningen aan deze weg. Deze weg wordt gelijktijdig met de aanleg
van de Randweg gereconstrueerd.
Verder is de verkeersveiligheid met de aanleg van de Randweg gediend.
De weg wordt aangelegd volgens het principe "Duurzaam Veilig". Door
afname van de verkeersintensiteit op het bestaande wegennet verbetert
ook daar de veiligheid. Gelijkertijd biedt de Randweg uitzicht op een
oplossing voor het huidige sluipverkeer via de Honderdmorgensedijk en
de Deutersestraat. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan
een duurzame ontwikkeling van de Gement.
Natuur
De aantasting van de natuur wordt gecompenseerd. Compensatie vindt
plaats door de inrichting van een nat en droog soortenrijk grasland op
een twaalf hectare groot terrein in de Honderd Morgen. Ook is er extra
compensatie voor het verloren gaan van een halve hectare broekbos.
Deze compensatie vindt plaats aan de oostzijde van de toekomstige
Randweg en de Vughterweg. Met het compensatievoorstel wordt een
gelijkwaardige, robuuste ecologische samenhang gerealiseerd. Alle
gronden zijn in eigendom van de gemeenten zodat compensatie vóór de
aanleg kan plaatsvinden.
Verder hebben de gemeenten nadrukkelijk aandacht besteed aan het
landelijk gebied. In overleg met de provincie Noord-Brabant, het
waterschap en de cultuur- en milieuverenigingen heeft een
inventarisatie van mogelijke verbeteringen plaatsgevonden. Het
resultaat daarvan staat in de Totaalvisie Gement-Bossche Broek. In
december 2004 is een samenwerkingsovereenkomst getekend en zijn
afspraken gemaakt over de voorbereiding en de uitvoering van ongeveer
twintig verbeteringsvoorstellen waaronder de 2e ecologische
verbindingszone tussen de Gement en Het Bossche Broek. De uitvoering
van deze plannen staat los van het bestemmingsplan Randweg.
Kosten
De totale kosten voor de aanleg van de Randweg met al haar toeleidende
wegen en de tunnel worden geraamd op totaal ⬠88 miljoen. Met
betrekking tot de cofinanciering wordt een beroep gedaan op de
provincie Noord-Brabant en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De provincie en het rijk (ProRail bv) worden gevraagd om ⬠49,6
miljoen bij te dragen. De gemeenten Vught en 's-Hertogenbosch dragen
het restant van ⬠38,4 miljoen bij. De definitieve toekenning van de
bijdrage van de provincie volgt als gemeenten het definitieve ontwerp
bij de provincie indienen. Met ProRail zijn, onder voorbehoud van
goedkeuring door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, inmiddels
concrete afspraken gemaakt over de rijksbijdrage van ⬠4,5 miljoen.
Op basis van het overleg met betrokken partijen concluderen de
gemeenten dat er sprake is van een financieel uitvoerbaar plan.
Gemeente 's-Hertogenbosch