Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
3 Vragen van mevr. drs A.C. Besten, de heer V. Oldenborg, mevr. mr. M. Schuring,
mevr. N.R. Schipper en mw. A. van Rooij
(ingekomen 18 januari 2005)
De gemeente Utrecht maakt in de uitvoering van haar werkzaamheden dagelijks gebruik van een aantal voertuigen met diesel als brandstof. Een aantal van die voertuigen leidt tot overlast bij bewoners. Het gaat dan met name om de vuilniswagens van de RHD: zware voertuigen met een grote uitstoot, die bovendien veel stilstaan en stationair draaien. Dat die vuilniswagens inderdaad tot overlast leiden bleek op de wijkbijeenkomst van de gemeenteraad in de binnenstad, op woensdag 1 december 2004.
Navraag bij de RHD leert dat de gemeente zich wat betreft de uitstoot van uitlaatgassen laat leiden door de wettelijke eisen, i.c. de door de EU vastgestelde normen. Die eisen worden steeds zwaarder, waardoor op een zeker moment waarschijnlijk alle dieselvoertuigen met een roetfilter zullen zijn uitgerust. Zo'n roetfilter zorgt ervoor dat de roetdeeltjes uit de uitstoot worden gefilterd en worden verbrand, zodat de uitstoot een stuk minder ongezond is. Verdere navraag bij de RHD leert dat de afschrijftermijn van vuilniswagens 10 jaar is. Als er geen actie wordt ondernomen zouden pas over 10 jaar alle vuilniswagens van de gemeente Utrecht zijn voorzien van een roetfilter.
Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het College:
1. Is uw College bekend met de werking van roetfilters bij dieselvoertuigen?
2. Hoeveel dieselvoertuigen gebruikt de gemeente Utrecht? En hoeveel daarvan zijn voorzien van een roetfilter?
3a Is het College bekend met voertuigen die op een andere brandstof rijden en die minder uitstoot geven?
3b Zo ja, is het College bereid de uitstoot bij de aanschaf van nieuwe voertuigen mee te laten wegen?
3c Zo nee, is het College bereid om ervoor te zorgen dat alle dieselvoertuigen die vanaf nu worden aangeschaft door de gemeente Utrecht zijn voorzien van een roetfilter?
4. Zijn er volgens het College aanvullende mogelijkheden om de overlast van uitstoot van (met name) vuilniswagens in de stad te voorkomen?
5. Is de afschrijvingsperiode van vuilniswagens van de gemeente Utrecht inderdaad 10 jaar?
6. Is het College in principe bereid om alle vuilniswagens van de gemeente Utrecht op korte termijn te voorzien van roetfilters?
7. Is het College bereid onderzoek te laten verrichten naar de financiële en technische mogelijkheden en beperkingen van het plaatsen van roetfilters in de vuilniswagens en andere dieselvoertuigen van de gemeente Utrecht?
8. Kan het College in de beantwoording van de bovenstaande vragen aangeven of dit veneens van toepassing is op de vaartuigen van de gemeente Utrecht?
---- --