Akzo Nobel

Akzo Nobel zoekt nieuwe partner voor baanbrekend zonnecellenproject

Arnhem, 19 januari 2005 Akzo Nobel is op zoek naar een nieuwe partner voor een baanbrekend programma voor de productie van zonnecellen nu het bestaande partnerschap is opgezegd.

Het project met de naam Helianthos is bedoeld om de weg vrij te maken voor de commerciële productie van flexibele zonnecellen en is in juli 2001 samen met Shell Solar gestart. Beide partijen zijn overeengekomen de ontwikkelingsovereenkomst te beëindigen, maar Akzo Nobel is ervan overtuigd een nieuwe partner te vinden met de marktkennis, wat essentieel is voor de voortzetting van het project.

Dit is een opwindend project en wij denken dan ook dat het belangrijk is om het marktpotentieel van deze nieuwe ontwikkeling volledig te verkennen. Wij willen dat graag doen met een partner die onze eigen capaciteiten goed aanvult, aldus Göran Dahlberg, Akzo Nobels Director of Corporate Strategy voor Chemicals. We sluiten niet uit dat de toekomstige partner het gehele project in een geschikt stadium overneemt.

Akzo Nobel heeft de rol-naar-rolprocessen voor de flexibele zonnecelmodules ontwikkeld en met succes een proeflijn voor de productie opgezet. Dahlberg: Akzo Nobel bezit de intellectuele eigendomsrechten voor deze nieuwe technologie en wij kunnen nu beginnen met de levering van prototypen van de producten.

Het belangrijkste van Helianthos is de dunne-filmdepositietechnologie, waarbij tijdens het productieproces een extreem dunne film wordt gebruikt 20 maal dunner dan een mensenhaar. Het project heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt en heeft veel interesse gewekt. Na drie jaar betrokkenheid heeft Shell Solar de strategie gewijzigd en is gezamenlijke ontwikkeling niet langer haalbaar.

Shell Solar heeft besloten zich te concentreren op de eigen technologieën in plaats van de gezamenlijk ontwikkelde, aldus Hans Willemsen, Executive Vice President van Shell Solar. Hoewel Helianthos op lange termijn wellicht potentieel heeft, moet Shell Solar nu duidelijke keuzes maken. In dit opzicht past Helianthos niet meer in onze strategie.

Andere geïnteresseerden, zoals onderwijs- en onderzoeksinstellingen, zijn geïnformeerd over de situatie. Hun betrokkenheid wordt meegenomen in de besluitvorming over toekomstige samenwerking.

Internet: www.akzonobel.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht. Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343