Akzo Nobel zoekt nieuwe partner voor baanbrekend zonnecellenproject
Arnhem, 19 januari 2005 Akzo Nobel is op zoek naar een nieuwe partner
voor een baanbrekend programma voor de productie van zonnecellen nu
het bestaande partnerschap is opgezegd.
Het project met de naam Helianthos is bedoeld om de weg vrij te maken
voor de commerciële productie van flexibele zonnecellen en is in juli
2001 samen met Shell Solar gestart. Beide partijen zijn overeengekomen
de ontwikkelingsovereenkomst te beëindigen, maar Akzo Nobel is ervan
overtuigd een nieuwe partner te vinden met de marktkennis, wat
essentieel is voor de voortzetting van het project.
Dit is een opwindend project en wij denken dan ook dat het belangrijk
is om het marktpotentieel van deze nieuwe ontwikkeling volledig te
verkennen. Wij willen dat graag doen met een partner die onze eigen
capaciteiten goed aanvult, aldus Göran Dahlberg, Akzo Nobels Director
of Corporate Strategy voor Chemicals. We sluiten niet uit dat de
toekomstige partner het gehele project in een geschikt stadium
overneemt.
Akzo Nobel heeft de rol-naar-rolprocessen voor de flexibele
zonnecelmodules ontwikkeld en met succes een proeflijn voor de
productie opgezet. Dahlberg: Akzo Nobel bezit de intellectuele
eigendomsrechten voor deze nieuwe technologie en wij kunnen nu
beginnen met de levering van prototypen van de producten.
Het belangrijkste van Helianthos is de dunne-filmdepositietechnologie,
waarbij tijdens het productieproces een extreem dunne film wordt
gebruikt 20 maal dunner dan een mensenhaar. Het project heeft
aanzienlijke vooruitgang geboekt en heeft veel interesse gewekt. Na
drie jaar betrokkenheid heeft Shell Solar de strategie gewijzigd en is
gezamenlijke ontwikkeling niet langer haalbaar.
Shell Solar heeft besloten zich te concentreren op de eigen
technologieën in plaats van de gezamenlijk ontwikkelde, aldus Hans
Willemsen, Executive Vice President van Shell Solar. Hoewel Helianthos
op lange termijn wellicht potentieel heeft, moet Shell Solar nu
duidelijke keuzes maken. In dit opzicht past Helianthos niet meer in
onze strategie.
Andere geïnteresseerden, zoals onderwijs- en onderzoeksinstellingen,
zijn geïnformeerd over de situatie. Hun betrokkenheid wordt meegenomen
in de besluitvorming over toekomstige samenwerking.
Internet: www.akzonobel.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht.
Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343
Akzo Nobel