Groen!

Brussel, 19 januari 2005

Voorstel van Groen! krijgt steun van Vlaams mobiliteitsminister

GPS moet vrachtwagens uit woonwijken houden

Vlaams mobiliteitsminister Katleen Van Brempt (SP.A) is bereid te onderzoeken in hoeverre de GPS-navigatiesystemen zodanig kunnen worden aangepast dat ze vrachtwagens niet langer door dichte woonwijken sturen. De minister antwoordde dat deze namiddag op een vraag van Groen!-parlementslid Rudi Daems. De vraag van Daems kadert in de "veilige-woonwijken-campagne" die deze week door Groen! gelanceerd wordt. Groen! verspreidt onder meer 48.000 affiches waarin wordt opgeroepen om de vrachtwagens uit de woonwijken te bannen. De campagne komt er na een oproep van de Mortselse burgemeester Ingrid Pira (Groen!) dat de GPS-systemen zorgen voor een mobiliteitscatastrofe in woonwijken. Groen! wil dat de GPS-systemen zodanig aangepast worden dat ze zware vrachtwagens niet langer door dichtbevolkte woonwijken sturen. Dat kan eenvoudigweg door te sleutelen aan de criteria van de navigatiesystemen. Nu werken GPS-systemen op basis van de kortste of de snelste weg. "Door bijvoorbeeld ook criteria als "schoolomgeving" of "zone 30" te hanteren, zouden vrachtwagens wel uit de woonwijken kunnen geweerd worden," zo stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Rudi Daems (Groen!) deze namiddag in het parlement. Mobiliteitsminister Van Brempt verklaarde zich in haar antwoord principieel bereid om te onderzoeken of de criteria van de GPS-systemen kunnen worden aangepast om sluipverkeer in woonwijken te beperken. Ook wil ze onderzoeken of de ISA-systemen, de zogeheten slimme snelheidsbegrenzer geen alternatief vormen voor GPS.

"De minister is alvast bereid om hieromtrent het gesprek aan te gaan met de transportsector," zegt Rudi Daems. Daems wijst er meteen op dat ook de gemeenten en het Vlaamse Gewest ook hun verantwoordelijkheid hebben wat betreft het verkeersveilig houden van de woonwijken. "Heel wat wegen doorheen woonwijken zijn nu eenmaal gewestwegen. Tal van gemeenten, zoals Belsele en Mortsel, dringen er bij de Vlaamse overheid op aan dat het gewest hierin de nodige initiatieven neemt. Gemeenten en het gewest kunnen bijvoorbeeld zelf beslissen om zware vrachtwagens uit woonwijken te weren. Dat kan simpelweg door verkeersborden te plaatsen."