Groen!
Brussel, 19 januari 2005
Voorstel van Groen! krijgt steun van Vlaams mobiliteitsminister
GPS moet vrachtwagens uit woonwijken houden
Vlaams mobiliteitsminister Katleen Van Brempt (SP.A) is bereid te
onderzoeken in hoeverre de GPS-navigatiesystemen zodanig kunnen worden
aangepast dat ze vrachtwagens niet langer door dichte woonwijken
sturen. De minister antwoordde dat deze namiddag op een vraag van
Groen!-parlementslid Rudi Daems. De vraag van Daems kadert in de
"veilige-woonwijken-campagne" die deze week door Groen! gelanceerd
wordt. Groen! verspreidt onder meer 48.000 affiches waarin wordt
opgeroepen om de vrachtwagens uit de woonwijken te bannen. De campagne
komt er na een oproep van de Mortselse burgemeester Ingrid Pira
(Groen!) dat de GPS-systemen zorgen voor een mobiliteitscatastrofe in
woonwijken. Groen! wil dat de GPS-systemen zodanig aangepast worden
dat ze zware vrachtwagens niet langer door dichtbevolkte woonwijken
sturen. Dat kan eenvoudigweg door te sleutelen aan de criteria van de
navigatiesystemen. Nu werken GPS-systemen op basis van de kortste of
de snelste weg. "Door bijvoorbeeld ook criteria als "schoolomgeving"
of "zone 30" te hanteren, zouden vrachtwagens wel uit de woonwijken
kunnen geweerd worden," zo stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Rudi
Daems (Groen!) deze namiddag in het parlement. Mobiliteitsminister Van
Brempt verklaarde zich in haar antwoord principieel bereid om te
onderzoeken of de criteria van de GPS-systemen kunnen worden aangepast
om sluipverkeer in woonwijken te beperken. Ook wil ze onderzoeken of
de ISA-systemen, de zogeheten slimme snelheidsbegrenzer geen
alternatief vormen voor GPS.
"De minister is alvast bereid om hieromtrent het gesprek aan te gaan
met de transportsector," zegt Rudi Daems. Daems wijst er meteen op dat
ook de gemeenten en het Vlaamse Gewest ook hun verantwoordelijkheid
hebben wat betreft het verkeersveilig houden van de woonwijken. "Heel
wat wegen doorheen woonwijken zijn nu eenmaal gewestwegen. Tal van
gemeenten, zoals Belsele en Mortsel, dringen er bij de Vlaamse
overheid op aan dat het gewest hierin de nodige initiatieven neemt.
Gemeenten en het gewest kunnen bijvoorbeeld zelf beslissen om zware
vrachtwagens uit woonwijken te weren. Dat kan simpelweg door
verkeersborden te plaatsen."