Commissariaat voor de Media

Hilversum, 19 januari 2005

NOS moet virtuele reclame aanpassen

Het Commissariaat voor de Media heeft de NOS opgedragen de virtuele reclame naast de goals, zoals die te zien is in uitzendingen van voetbalwedstrijden van de eredivisie, in overeenstemming te brengen met de gemaakte afspraken en de regelgeving. Commissaris Inge Brakman: "De wijze waarop de borden nu geplaatst zijn en in beeld worden gebracht is hinderlijk voor het volgen van het spel en in strijd met de beleidsregels die daarvoor gelden."

De reclame-uiting staat nu direct op de achterlijn, spelers kunnen "door de reclame heenlopen", de uitingen zijn beter zichtbaar dan de overige reclame-uitingen in het stadion, ze zijn fel verlicht en vaak te groot. Deze overtredingen dienen te worden aangepast zodra de tweede helft van het voetbalseizoen 2004/2005 van start gaat. Wanneer blijkt dat virtuele reclame niet in overeenstemming met de regels kan worden uitgevoerd, dan zal dat leiden tot een boete en is het Commissariaat genoodzaakt de verleende toestemming hiervoor in te trekken.

Eind 2003 heeft het Commissariaat toestemming gegeven voor deze virtuele wijze van reclame maken rond voetbalwedstrijden, dat gebeurde op basis van voorstellen en voorbeelden die wel voldeden aan de eisen uit de Mediawet en de Beleidsregels Sportprogramma's.

Noot voor de redactie,