Ingezonden persbericht


Persbericht

Onderzoek: strategische inkoop nog geen chef-sache bij top500 bedrijfsleven

Grote bedrijven laat geld liggen

Baarn, 19 januari 2005 Slim inkopen is onmiddellijk van invloed op de winst & verliesrekening van een onderneming. Toch vindt slechts een minderheid van het Nederlandse bedrijfsleven inkoop belangrijk genoeg om een inkoopmanager in de centrale directie of in de Raad van Bestuur op te nemen. Dat blijkt uit de jaarlijks te houden INSINC Strategic Purchasing Survey onder de top500 van het Nederlandse bedrijfsleven.

Aan het onderzoek van Inkoopadviesbureau INSINC hebben de hoofdverantwoordelijken voor Inkoop (Hoofd Inkoop, Inkoopmanager, Purchasing manager, Chief Purchasing Officer) uit meer dan 90 organisaties meegedaan (20% van de doelgroep). Het ging om organisaties met meer dan 10.000 medewerkers. De uitkomsten zijn indicatief voor de situatie op de markt. Het onderzoek zal jaarlijks worden herhaald.

Van de organisaties waarvan bekend is of inkoop deel uitmaakt van de directie of de Raad van Bestuur (RvB) heeft slechts 14% een inkoopdirecteur op het hoogste niveau. Bijna negen van de tien bedrijven (86%) heeft geen inkoopmanager zitten in de directie of RvB. Inkoop rapporteert in deze gevallen aan een directielid of een facilitair manager.

Elke bedrijfsactiviteit begint met inkoop. Het is daarom opmerkelijk dat de inkoopverantwoordelijkheden in een minderheid van de organisaties op het hoogste niveau zijn belegd. Door inkoop op te vatten als primair bedrijfsproces, en als zodanig centraal te managen, kunnen bedrijven grote en structurele besparingen boeken. Door te centraliseren kun je synergievoordelen bereiken. Bedrijven laten echt geld liggen door inkoop decentraal en op een laag niveau af te handelen. Dat zegt Alex Couperus, partner van INSINC. Als je bedenkt dat 10 à 15% kostenbesparingen haalbaar zijn met strategisch inkopen, zou ik daar mee beginnen voordat je mensen gaat ontslaan met alle kosten van dien.

Van de organisaties waarvan bekend is hoe inkoop is geregeld (centraal, decentraal of beide) heeft ongeveer de helft (48%) een centrale inkoopafdeling, een op de acht (12,5%) koopt uitsluitend decentraal in, en de rest (37%) koopt de strategische goederen centraal in en de rest decentraal.

Bedrijven halen inkopen en bestellen vaak door elkaar. Het bestellen van goederen en artikelen kan prima decentraal en op een laag niveau in de organisatie worden uitgevoerd, als de strategische keuze voor goederen en leveranciers, en het afsluiten van mantelovereenkomsten maar centraal en op het hoogste niveau wordt gemanaged, zegt Geert de Ruijter, Partner bij INSINC. Je ziet dat dit besef doordringt. Een op de drie bedrijven doet het nu zo, blijkt uit ons onderzoek. De verwachting is dat dit aantal zal toenemen.

Noot voor de pers,