ProRail
Persbericht
17-01-2005
Veiligheidsmaatregelen Velsertunnel
ProRail voert een pakket maatregelen uit in de Velsertunnel, om het
veiligheidsniveau van de spoortunnel te verbeteren. De uitvoering
vindt gefaseerd plaats en het eerste deel is al uitgevoerd.
Het pakket maatregelen levert een acceptabel veiligheidsniveau op en
speelt in op de te verwachten wettelijke veiligheidsnorm. De
veiligheidsmaatregelen uit het pakket worden nu voorbereid, de
geplande uitvoering vindt plaats in 2006-2007.
De volgende maatregelen worden genomen, ze kunnen ruwweg onderverdeeld
worden in drie groepen.
Groep 1: Veiligheidsmaatregelen aan de tunnel, uitvoering 2006-2007
* goederenregime/reizigersregime 1 trein per tunnel (?)
* tunnelventilatie
* ontsporingsgeleiding
* brandweerliften en bestrijdingsmaterieel / redmaterieel
* verhoogd vluchtpad en beloopbaar ballastbed
Groep 2: Korte termijn maatregelen voor beheer en onderhoud
Inmiddels gereed:
* verlichting in tunnel vervangen
* pompinstallaties vervangen
* telefoon installatie vervangen
* barrière aangebracht Rijksweg Velsen-Zuid (?)
Momenteel in uitvoering:
* vervanging elektriciteitsbekabeling
* aanbrengen besturingsinstallatie (op afstand) (?)
* eigen aansluiting energievoorziening (?)
Groep 3: Onderhoud betonconstructie:
* Herstel vroegere reparaties en kleine schades
Dit maatregelenpakket is tot stand gekomen na overleg met de gemeente
Velsen en de brandweer Velsen. De kosten hiervan bedragen circa 40
miljoen euro. Over de bestrijding van eventuele calamiteiten in de
tunnel zijn in oktober 2003 tussen ProRail en de betrokken
hulpdiensten van de overheid afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn
vastgelegd in het Calamiteitenbestrijdingsplan Velsertunnel. Dit
plan wordt jaarlijks herzien in nauw overleg met gemeente en
brandweer.
De Velsertunnel is de oudste spoortunnel van Nederland en stamt uit
1957. De tunnel bestaat uit één buis met twee sporen.