SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08
Persbericht
Betere wetgeving vereist impactanalyses
Brussel, 19 januari 2005
T.a.v. de redactie,
De kwaliteit van de Vlaamse wetgeving moet beter. Daarvoor is reguleringsimpactanalyse prioritair. Dat zegt de SERV in een advies dat vandaag op eigen initiatief werd uitbracht. In het advies evalueert de SERV het Vlaams wetgevingsbeleid en formuleren de Vlaamse sociale partners voorstellen om de Vlaamse regelgeving te vereenvoudigen en de administratieve lasten voor burgers, bedrijven en organisaties te verminderen. De SERV rekent erop dat die voorstellen worden opgenomen in het nieuwe actieplan van de Vlaamse Regering.
Goede wetgeving heeft groot sociaal-economisch belang
De Vlaamse overheid bereidt een nieuw actieplan voor dat de Vlaamse regelgeving moet vereenvoudigen en de administratieve lasten voor burgers, bedrijven en organisaties moet verminderen. Tegen 31 maart 2005 zal de Vlaamse Regering het actieplan goedkeuren. Vandaag formuleerde de SERV op eigen initiatief een reeks voorstellen voor dat actieplan. De SERV hecht immers groot belang aan kwaliteitsvolle regelgeving. Die is een steeds belangrijker determinant voor het concurrentievermogen van Vlaanderen, het aantrekken van buitenlandse investeringen en de economische groei op langere termijn.
Vlaanderen is op de goede weg ...
Vlaanderen heeft volgens de SERV de voorbije twee jaar een goede basis gelegd voor een beter wetgevingsbeleid. Dat was ook nodig. Vlaanderen liep immers achter op het vlak van capaciteiten en werkwijzen om goede regelgeving te maken.
Maar resultaten zijn nog te beperkt
Slechts 1 op 3 vereenvoudigingsprojecten van het vorige actieplan 2003-2004 is afgerond. Bovendien zijn de resultaten van de uitgevoerde projecten niet altijd even betekenisvol. Ook nieuwe regelgeving heeft dikwijls niet de gewenste kwaliteit: er zijn ongewenste of onbedoelde effecten, er zijn nieuwe formaliteiten en procedures met grote administratieve lasten, er is nog te veel regelgeving die kort na haar uitvaardiging alweer moet worden gewijzigd, enz.
Reguleringsimpactanalyse prioritair
Om de kwaliteit van de Vlaamse regelgeving structureel te verbeteren is reguleringsimpactanalyse (RIA) prioritair. RIA is een gestructureerde analyse van de beoogde doelstellingen en van de verwachte positieve en negatieve effecten van een voorgenomen regelgeving in vergelijking met alternatieven. RIA zorgt voor een betere voorbereiding, onderbouwing en consultatie, zodat gemakkelijker regelgeving ontstaat die noodzakelijk, doeltreffend, doelmatig, afgewogen, uitvoerbaar en handhaafbaar is. De Vlaamse Regering keurde de invoering van RIA vanaf 1 januari 2005 goed. Hiermee is een belangrijke eerste stap gezet. De SERV vraagt dat de Vlaamse Regering prioritair werk maakt van de verdere operationalisering van RIA in Vlaanderen, in overeenstemming met de internationale beste praktijken.
Projectvoorstellen voor het nieuwe actieplan
In zijn advies herneemt de SERV de concrete projectvoorstellen die hij voor het vorige actieplan reguleringsmanagement formuleerde, en die nog niet werden opgestart of beëindigd. Voor die projecten werd beloofd dat ze in een volgend actieplan zouden worden opgenomen. Daarnaast zijn er een reeks nieuwe projectvoorstellen. Die zijn gericht op de stroomlijning van de informatieverstrekking van burgers en bedrijven naar overheden, de automatische toekenning van premies, het vermijden van dubbele gegevensopvraging en een betere structurering van de regelgeving (zie bijlage).
Bijlage: projectvoorstellen SERV
* Uitwerken van een eenvormig model inzake projectsubsidiëring welzijn.
* Afstemmen regelgeving Vlaamse Zorgverzekering met de regelgeving van voornamelijk het Vlaams Fonds voor de sociale integratie van personen met een handicap.
* Onderzoek naar het verbeteringspotentieel voor procedures in het kader van ESF.
* Vereenvoudiging loonkosttegemoetkomingen.
* Trajectbegeleiding deeltijds onderwijs.
* Eenmaking stedenbouwkundige vergunning en milieuvergunning.
* Coördinatie van de wetgeving in het buitengebied.
* Coördinatie en deregulering omzendbrieven.
* Volledige herziening en vereenvoudiging van het Mestdecreet.
* Vereenvoudiging dossiersamenstelling bij milieuvergunningsaanvragen en meldingen.
* Afhandelingstermijnen vergunningsprocedures.
* Herevaluatie verbods- en afstandsregels Vlarem.
* Vlarem I-indeling in rubrieken vereenvoudigen.
* Afstemming en vereenvoudiging van subsidies voor energiebesparing
* Eén loket voor afhandeling en informatie inzake steunmaatregelen in de welzijns- en gezondheidszorg
* Vermijden dubbele gegevensopvraging Vlaams-federaal bij de aanmoedigingspremie
* Vermijden dubbele gegevensopvraging bij de startbaankaart
* Vermijden dubbele gegevensopvraging voor de premie bij tewerkstelling van mindervaliden
* Stroomlijning informatie over gemeentebelastingen
* Automatische toekenning verminderingen onroerende voorheffing
* Automatische toekenning studietoelagen onderwijs
* Domiciliëring Vlaamse belastingen
* Administratieve lastenvermindering animatiefunctie rusthuizen
* Administratieve lastenvermindering Individuele Materiële Bijstand
* Administratieve lastenvermindering decreet op bejaardenvoorzieningen
* Invoering van de één-kopie regel
* Opmaak van procedureregels
* Codificatie van de energiewetgeving
* Codificatie van het decreet integraal waterbeleid, het drinkwaterdecreet en de wet van 1971 betreffende oppervlaktewateren
Alle adviezen van de SERV vindt u ook op de SERV-website: www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be