Op weg naar een multiculturele canon?
Uiteenlopende politici, opiniemakers en recent het rapport 'De stand
van zaken in educatief Nederland' vertolken een roep om meer
geschiedenis, met name voor in te burgeren nieuwkomers. De
traditionele geschiedenis zou gestalte moeten geven aan 'de
Nederlandse identiteit'. De vraag is echter of dit verleden wel
aansluit bij de interesse van hedendaagse burgers, of dit collectieve
geschiedverhaal de geĂŻndividualiseerde burger wel aanspreekt. Dat
verleden gaat in veel gevallen voorbij aan de eigen herinneringen van
het groeiend aantal allochtonen, aldus dr. Kees Ribbens, historicus en
onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in zijn artikel De
vaderlandse canon voorbij? Een multiculturele historische cultuur in
wording.
Ribbens houdt zich bezig met de historische canon,
geschiedenisonderwijs, herdenken en aanverwante thema's uit de
hedendaagse omgang met het verleden; zaken die vallen onder de noemer
'historische cultuur'. In zijn artikel gaat hij in op de invloed van
de multiculturele samenleving op de wijze waarop in Nederland wordt
omgegaan met het verleden. Tegen de achtergrond van de hedendaagse
discussie over een 'nieuwe' canon van het vaderlands verleden), en in
combinatie met de roep om meer geschiedenis voor immigranten, betreft
het hier een bijzonder actuele kwestie. Want van wie is eigenlijk de
herinnering en herdenking van de Tweede Wereldoorlog? En wie voelt
zich al dan niet aangesproken door het slavernijverleden? En welke rol
speelt het geschiedenisonderwijs hierbij?
Erasmus Universiteit Rotterdam