AutoRai

Presidentiële Cadillac voor Bush

(19-1-2005)
Deze week rijdt er tijdens de presidentiële inaugurale parade een diepzwarte, state-of-the-art Cadillac DTS limousine door de straten van Washington. Cadillac laat met deze limousine voor het eerst zien welke richting het Amerikaanse automerk opgaat met het design van de Cadillac DTS voor modeljaar 2006.
Net als de nieuwe DTS is de presidentiële limousine een krachtig statement op het gebied van styling, waarbij Cadillacs huidige, kenmerkende designelementen in het ontwerp van de voor- en achterzijde van het voertuig zijn opgenomen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de voor Cadillac kenmerkende egg-crate-grille met centraal geplaatst embleem, de diamantachtige verticaal geplaatste xenonkoplampen en de moderne LED-achterlichten.

George W. Bush, de president van de Verenigde Staten, zal de eerste zijn die in de Cadillac DTS limousine plaatsneemt. Inmiddels is het traditie dat de president van de Verenigde Staten tijdens de inaugurale parade over Pennsylvania Avenue het publiek toezwaait vanuit een Cadillac.

"General Motors en Cadillac zijn er trots op dat ze met de introductie van de presidentiële DTS limousine een nieuw hoofdstuk aan de geschiedenis van de Amerikaanse automobielindustrie kunnen toevoegen", zegt Rick Wagoner, voorzitter en CEO van General Motors. "We zijn zeer tevreden dat de historische relatie tussen de regering van de VS en ons hoofdkantoor door de jaren heen in stand is gebleven."

De nieuwe Cadillac DTS limousine heeft niet alleen een nieuw design, maar ook een unieke constructie. De limousine is met de hand gebouwd en gespoten in Jet Black, een diepzwarte kleur met een blanke toplaag. Het voertuig is beduidend langer, breder en hoger dan het DTS-productiemodel dat later dit jaar op de markt komt. De presidentiële limousine is uiteraard voorzien van hypermoderne protectie- en communicatiesystemen om optimale veiligheid te kunnen bieden.

Het interieur van de nieuwe limousine biedt comfort en een goed uitzicht aan zes passagiers. De achterstoelen zijn voorzien van een Executive-pakket, dat onder meer een opklapbare desktopcomputer bevat. De achterstoelen hebben verder een verstelbare rugleuning en een adaptieve zitting die de positie van de persoon in de stoel aanvoelt en de kussens aan zijn of haar zithouding aanpast voor optimaal comfort. Bovendien kunnen de passagiers op de achterstoelen genieten van hun eigen muziekinstallatie met 10-cd-wisselaar. Houten accenten, luxueus blauw leder en blauwe stoffering maken het luxe interieur helemaal af.

In de rugleuningen van de achterstoelen is het presidentiële zegel geborduurd, net als in de bekleding van de achterste portieren. Het presidentiële zegel is ook terug te vinden aan de buitenzijde van deze portieren. Op het rechter voorspatbord is de Amerikaanse vlag geplaatst. De presidentiële vlag kan op het linker voorspatbord geplaatst worden als de president zich in de auto bevindt. Om deze vlaggetjes ook in het donker goed zichtbaar te maken, worden ze beschenen door xenonlampjes.

Op de Autoshow van Chicago begin februari zal het productiemodel van de Cadillac DTS voor het eerst worden tentoongesteld.

De DTS is de negende nieuwe auto in het Cadillac-gamma sinds 2001. Wat betreft de naamgeving past de DTS in de alpha-serie van Cadillac met de typen CTS, de SRX, de XLR en de STS. Hoewel de DTS is ontwikkeld uit drie modellen die zowel qua uiterlijk als qua interieur van elkaar verschilden (de DeVille, de DHS en de DTS), wordt van de nieuwe DTS slechts één modelvariant gemaakt. Wel zullen er diverse optiepakketten verkrijgbaar zijn.

De DTS wordt gebouwd in het bekroonde Detroit-Hamtramck Assembly Center in Detroit (Michigan) en zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2005 leverbaar zijn. Het is nog niet bekend wanneer de DTS in Europa zijn opwachting maakt.

Geschiedenis
"Het is een grote eer voor Cadillac en General Motors om gelieerd te zijn aan de hoogste instantie van de Verenigde Staten", aldus Jim Taylor, General Manager van Cadillac. "Cadillac bouwt al sinds het begin van de twintigste eeuw limousines en speciale voertuigen voor presidenten, diplomaten, ambassadeurs en buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders." Een van de eerste leiders die zich per Cadillac verplaatsten was president Woodrow Wilson. Hij reed tijdens de overwinningsparade van de Eerste Wereldoorlog in een Cadillac door de straten van Boston. En tijdens regeringsperiode van Calvin Coolidge werd veelvuldig gebruikgemaakt van een uitbundige Cadillac Town Car.

In 1938 leverde Cadillac twee cabriolets aan de Amerikaanse regering. Deze cabriolets kregen de namen Queen Mary en Queen Elizabeth mee, naar twee beroemde oceaanstomers uit die tijd. De ruim 6,5 meter lange en 3.470 kg zware autoâs hadden een arsenaal aan bewapening, radiozenders en -ontvangers en zware dynamoâs aan boord. De autoâs waren duurzaam en betrouwbaar en dienden onder president Roosevelt, president Truman en president Eisenhower.

President Eisenhouwer, die bekend stond als autofanaat, reed tijdens zijn inaugurele parade in 1953 in een van de eerste Eldoradoâs. Dit was een uniek model, omdat het de eerste auto was met een gebogen panoramavoorruit. Een voorbeeld dat al snel werd gevolgd door andere autofabrikanten in Amerika en daarbuiten. In 1956 werden de twee oude 'Queens' afgelost door de Queen Mary II en de Queen Elizabeth II. Deze autoâs waren 6,4 meter lang en wogen 3.180 kg. Net als hun voorgangers waren ze gepantserd en voorzien van hypermoderne communicatieapparatuur. Daarnaast waren er binnen in de banden extra smalle velgen aangebracht, voor het geval dat de banden lek werden geschoten. De Queen Mary II en de Queen Elizabeth II dienden niet alleen president Eisenhower, maar ook de presidenten Kennedy en Johnson. Beide voertuigen werden in 1968 pas buiten gebruik gesteld.

Ook de regering ten tijde van Reagan had de beschikking over een Cadillac als dienstauto: een Cadillac Fleetwood limousine modeljaar 1983. Cadillac leverde in 1993 een Fleetwood Brougham Presidential Series aan de regering ten tijde van Clinton. Deze presidentiële Brougham was, in tegenstelling tot alle eerdere modellen, volledig ontwikkeld en gefabriceerd binnen het General Motors-concern. Deze auto moest maximale bescherming aan de president bieden. Daarom ontbraken zaken als treeplanken en een zonnedak, om de mogelijkheden voor aanslagen te beperken. Tegenwoordig is de Cadillac Fleetwood limousine modeljaar 1983 te vinden in het Ronald W. Reagan Presidential Library & Museum in Simi Valley, Californië. De Cadillac Fleetwood Brougham uit 1993 is ondergebracht in het Clinton Presidential Center in Little Rock, Arkansas. De voorganger van de huidige presidentiële limousine, de Cadillac DeVille limousine uit 2001, was de eerste Cadillac die het huidige embleem met lauwerkrans en wapenschild droeg. Deze auto wordt nog steeds door de Amerikaanse regering gebruikt.