Presidentiële Cadillac voor Bush
(19-1-2005)
Deze week rijdt er tijdens de presidentiële inaugurale parade een
diepzwarte, state-of-the-art Cadillac DTS limousine door de straten
van Washington. Cadillac laat met deze limousine voor het eerst zien
welke richting het Amerikaanse automerk opgaat met het design van de
Cadillac DTS voor modeljaar 2006.
Net als de nieuwe DTS is de presidentiële limousine een krachtig
statement op het gebied van styling, waarbij Cadillacs huidige,
kenmerkende designelementen in het ontwerp van de voor- en achterzijde
van het voertuig zijn opgenomen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de voor
Cadillac kenmerkende egg-crate-grille met centraal geplaatst embleem,
de diamantachtige verticaal geplaatste xenonkoplampen en de moderne
LED-achterlichten.
George W. Bush, de president van de Verenigde Staten, zal de eerste
zijn die in de Cadillac DTS limousine plaatsneemt. Inmiddels is het
traditie dat de president van de Verenigde Staten tijdens de
inaugurale parade over Pennsylvania Avenue het publiek toezwaait
vanuit een Cadillac.
"General Motors en Cadillac zijn er trots op dat ze met de introductie
van de presidentiële DTS limousine een nieuw hoofdstuk aan de
geschiedenis van de Amerikaanse automobielindustrie kunnen toevoegen",
zegt Rick Wagoner, voorzitter en CEO van General Motors. "We zijn zeer
tevreden dat de historische relatie tussen de regering van de VS en
ons hoofdkantoor door de jaren heen in stand is gebleven."
De nieuwe Cadillac DTS limousine heeft niet alleen een nieuw design,
maar ook een unieke constructie. De limousine is met de hand gebouwd
en gespoten in Jet Black, een diepzwarte kleur met een blanke toplaag.
Het voertuig is beduidend langer, breder en hoger dan het
DTS-productiemodel dat later dit jaar op de markt komt. De
presidentiële limousine is uiteraard voorzien van hypermoderne
protectie- en communicatiesystemen om optimale veiligheid te kunnen
bieden.
Het interieur van de nieuwe limousine biedt comfort en een goed
uitzicht aan zes passagiers. De achterstoelen zijn voorzien van een
Executive-pakket, dat onder meer een opklapbare desktopcomputer bevat.
De achterstoelen hebben verder een verstelbare rugleuning en een
adaptieve zitting die de positie van de persoon in de stoel aanvoelt
en de kussens aan zijn of haar zithouding aanpast voor optimaal
comfort. Bovendien kunnen de passagiers op de achterstoelen genieten
van hun eigen muziekinstallatie met 10-cd-wisselaar. Houten accenten,
luxueus blauw leder en blauwe stoffering maken het luxe interieur
helemaal af.
In de rugleuningen van de achterstoelen is het presidentiële zegel
geborduurd, net als in de bekleding van de achterste portieren. Het
presidentiële zegel is ook terug te vinden aan de buitenzijde van
deze portieren. Op het rechter voorspatbord is de Amerikaanse vlag
geplaatst. De presidentiële vlag kan op het linker voorspatbord
geplaatst worden als de president zich in de auto bevindt. Om deze
vlaggetjes ook in het donker goed zichtbaar te maken, worden ze
beschenen door xenonlampjes.
Op de Autoshow van Chicago begin februari zal het productiemodel van
de Cadillac DTS voor het eerst worden tentoongesteld.
De DTS is de negende nieuwe auto in het Cadillac-gamma sinds 2001. Wat
betreft de naamgeving past de DTS in de alpha-serie van Cadillac met
de typen CTS, de SRX, de XLR en de STS. Hoewel de DTS is ontwikkeld
uit drie modellen die zowel qua uiterlijk als qua interieur van elkaar
verschilden (de DeVille, de DHS en de DTS), wordt van de nieuwe DTS
slechts één modelvariant gemaakt. Wel zullen er diverse
optiepakketten verkrijgbaar zijn.
De DTS wordt gebouwd in het bekroonde Detroit-Hamtramck Assembly
Center in Detroit (Michigan) en zal naar verwachting in het derde
kwartaal van 2005 leverbaar zijn. Het is nog niet bekend wanneer de
DTS in Europa zijn opwachting maakt.
Geschiedenis
"Het is een grote eer voor Cadillac en General Motors om gelieerd te
zijn aan de hoogste instantie van de Verenigde Staten", aldus Jim
Taylor, General Manager van Cadillac. "Cadillac bouwt al sinds het
begin van de twintigste eeuw limousines en speciale voertuigen voor
presidenten, diplomaten, ambassadeurs en buitenlandse
hoogwaardigheidsbekleders." Een van de eerste leiders die zich per
Cadillac verplaatsten was president Woodrow Wilson. Hij reed tijdens
de overwinningsparade van de Eerste Wereldoorlog in een Cadillac door
de straten van Boston. En tijdens regeringsperiode van Calvin Coolidge
werd veelvuldig gebruikgemaakt van een uitbundige Cadillac Town Car.
In 1938 leverde Cadillac twee cabriolets aan de Amerikaanse regering.
Deze cabriolets kregen de namen Queen Mary en Queen Elizabeth mee,
naar twee beroemde oceaanstomers uit die tijd. De ruim 6,5 meter lange
en 3.470 kg zware autoâs hadden een arsenaal aan bewapening,
radiozenders en -ontvangers en zware dynamoâs aan boord. De autoâs
waren duurzaam en betrouwbaar en dienden onder president Roosevelt,
president Truman en president Eisenhower.
President Eisenhouwer, die bekend stond als autofanaat, reed tijdens
zijn inaugurele parade in 1953 in een van de eerste Eldoradoâs. Dit
was een uniek model, omdat het de eerste auto was met een gebogen
panoramavoorruit. Een voorbeeld dat al snel werd gevolgd door andere
autofabrikanten in Amerika en daarbuiten. In 1956 werden de twee oude
'Queens' afgelost door de Queen Mary II en de Queen Elizabeth II. Deze
autoâs waren 6,4 meter lang en wogen 3.180 kg. Net als hun voorgangers
waren ze gepantserd en voorzien van hypermoderne
communicatieapparatuur. Daarnaast waren er binnen in de banden extra
smalle velgen aangebracht, voor het geval dat de banden lek werden
geschoten. De Queen Mary II en de Queen Elizabeth II dienden niet
alleen president Eisenhower, maar ook de presidenten Kennedy en
Johnson. Beide voertuigen werden in 1968 pas buiten gebruik gesteld.
Ook de regering ten tijde van Reagan had de beschikking over een
Cadillac als dienstauto: een Cadillac Fleetwood limousine modeljaar
1983. Cadillac leverde in 1993 een Fleetwood Brougham Presidential
Series aan de regering ten tijde van Clinton. Deze presidentiële
Brougham was, in tegenstelling tot alle eerdere modellen, volledig
ontwikkeld en gefabriceerd binnen het General Motors-concern. Deze
auto moest maximale bescherming aan de president bieden. Daarom
ontbraken zaken als treeplanken en een zonnedak, om de mogelijkheden
voor aanslagen te beperken. Tegenwoordig is de Cadillac Fleetwood
limousine modeljaar 1983 te vinden in het Ronald W. Reagan
Presidential Library & Museum in Simi Valley, Californië. De Cadillac
Fleetwood Brougham uit 1993 is ondergebracht in het Clinton
Presidential Center in Little Rock, Arkansas. De voorganger van de
huidige presidentiële limousine, de Cadillac DeVille limousine uit
2001, was de eerste Cadillac die het huidige embleem met lauwerkrans
en wapenschild droeg. Deze auto wordt nog steeds door de Amerikaanse
regering gebruikt.
AutoRai