Ingezonden persbericht
www.jeugdraad.nl
PERSBERICHT
Utrecht, 17 januari 2005
Afrekening in Hilversum
Nationale Jeugdraad steunt actie B.O.L.
Sinds enige tijd wordt Hilversum geteisterd door flyers die de verduistering van ¤ 60 miljoen bij de omroepen bekendmaken. Actiegroep B.O.L eiste hiervoor vandaag de verantwoordelijkheid op. Met de flyers kondigen zij een afrekening aan; het gestelde ultimatum loopt af op woensdag 19 januari.
Elk jaar beschikken de publieke omroepen over zo'n ¤ 800 miljoen om programma's te maken voor 16 miljoen Nederlanders. Dus ook voor de 2 miljoen jongeren tussen 13 en 23 jaar. Uitgaande van een evenredige verdeling van het geld zouden de omroepen 1/8ste van hun budget uit moeten geven aan deze groep. Een optimistische schatting van B.O.L. komt nog niet tot ¤ 40 miljoen. Dit betekent dat maar liefst ¤ 60 miljoen verdwijnt in de verkeerde potjes en niet wordt gebruikt voor degenen die er recht op hebben: jongeren. Gevolg is dat zij massaal overstappen naar de commerciële omroepen.
B.O.L. heeft het gehad en stelde de publieke omroepen een ultimatum: of op de proppen komen met boeiende programma's voor jongeren of B.O.L. komt zelf keihard afrekenen. De groep heeft een actie aangekondigd om haar eisen kracht bij te zetten. De omroepen hebben tot aanstaande woensdag 14.00 uur om aan te geven wat zij zullen doen om een betere programmering voor jongeren op te zetten. "Die bobo's hebben lang genoeg hun gang kunnen gaan. Nu zijn we het zat, we willen waar voor ons geld. Als ze niet over de brug komen, pakken we ze waar het raakt", aldus een woordvoerder van B.O.L. die anoniem wenst te blijven.
De Nationale Jeugdraad vindt het een goed initiatief; ook zij mist een goed aanbod van televisieprogramma's voor jongeren. Daarom steunt zij B.O.L. in haar actie. Jeugdraad-voorzitter Duco Hoogland:"Ik hoop dat het echt een keiharde actie wordt van B.O.L. Het is tijd om de omroepen eens achter de broek te zitten. Laat ze maar zweten."
Kijk ook op www.jeugdraad.nl
Noot voor redactie,