Persbericht: 18 januari 2005, no. 13
'Turborotonde' met gescheiden rijstroken
Definitief ontwerp Floraplein vastgesteld
Het college van B & W van Eindhoven heeft het definitief ontwerp voor
de rotonde Floraplein vastgesteld. De zogenaamde turborotonde moet de
verkeersveiligheid van het Floraplein verbeteren.
De rotonde Floraplein maakt deel uit van een van de belangrijkste
invalswegen van Eindhoven. Dagelijks passeren meer dan 20.000
motorvoertuigen de rotonde. Daarnaast loopt ook een aantal fietsroutes
over het plein. De grote verkeersdruk zorgt in combinatie met de
constructie van de rotonde voor teveel ongelukken en onveilige
situaties. In de periode 1997-2003 vonden er 298 ongevallen plaats. De
onveiligheid wordt veroorzaakt doordat het verkeer van rechts hier nog
steeds voorrang heeft. Daarnaast leidt ook de huidige vormgeving van
de rotonde tot verkeersonveilige situaties.
Turborotonde
Tegenwoordig zijn er verschillende rotondevormen met elk hun eigen
positieve en negatieve effecten op doorstroming en verkeersveiligheid.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de turborotonde voor het Floraplein de
meest geschikte rotondevorm is. Een turborotonde heeft gescheiden
rijstroken en in vergelijking met een normale rotonde kunnen meer
autos tegelijk gebruik maken van de turborotonde. De turborotonde
Floraplein is zo ontworpen dat de capaciteit van de rotonde na ombouw
hetzelfde blijft.
Ontwerp
Door de takken van de rotonde haaks op het plein aan te laten sluiten,
wordt de snelheid van het verkeer verlaagd. Dit wordt ondersteund door
de aangepaste voorrangssituatie: het verkeer dat de rotonde nadert
moet voorrang gaan verlenen aan het verkeer op de rotonde. De
ventwegen worden afgesloten, zodat deze niet meer gebruikt kunnen
worden om de wachtrij voor de rotonde af te snijden. Tevens leidt het
afsluiten van de ventwegen tot het terugbrengen van het aantal
conflictpunten op de rotonde. Voor het fietsverkeer worden op de
huidige locaties van de ventwegen voorzieningen getroffen. De woningen
aan het Floraplein blijven bereikbaar. Om de capaciteit van de rotonde
te kunnen waarborgen wordt de Leenderweg Noord over een afstand van
ongeveer 60 meter voorzien van 2x2 rijbanen.
Aanzien van het plein
Met de aanpassingen wordt voldaan aan de nieuwe verkeerswetgeving en
de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Bij de plannen wordt ook aandacht
besteed aan het aanzien van het plein. Het Floraplein is immers een
van de beeldbepalende locaties van Eindhoven. De fontein blijft
gehandhaafd en wordt omzoomd door meer groen en meer bomen. De ombouw
van het Floraplein tot turborotonde gaat 2,6 miljoen euro kosten. De
ombouw is gepland in de 2e helft van 2005.
© 2005 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven