Gemeente Eindhoven

Persbericht: 18 januari 2005, no. 13

'Turborotonde' met gescheiden rijstroken

Definitief ontwerp Floraplein vastgesteld

Het college van B & W van Eindhoven heeft het definitief ontwerp voor de rotonde Floraplein vastgesteld. De zogenaamde turborotonde moet de verkeersveiligheid van het Floraplein verbeteren.

De rotonde Floraplein maakt deel uit van een van de belangrijkste invalswegen van Eindhoven. Dagelijks passeren meer dan 20.000 motorvoertuigen de rotonde. Daarnaast loopt ook een aantal fietsroutes over het plein. De grote verkeersdruk zorgt in combinatie met de constructie van de rotonde voor teveel ongelukken en onveilige situaties. In de periode 1997-2003 vonden er 298 ongevallen plaats. De onveiligheid wordt veroorzaakt doordat het verkeer van rechts hier nog steeds voorrang heeft. Daarnaast leidt ook de huidige vormgeving van de rotonde tot verkeersonveilige situaties.

Turborotonde
Tegenwoordig zijn er verschillende rotondevormen met elk hun eigen positieve en negatieve effecten op doorstroming en verkeersveiligheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat de turborotonde voor het Floraplein de meest geschikte rotondevorm is. Een turborotonde heeft gescheiden rijstroken en in vergelijking met een normale rotonde kunnen meer autos tegelijk gebruik maken van de turborotonde. De turborotonde Floraplein is zo ontworpen dat de capaciteit van de rotonde na ombouw hetzelfde blijft.

Ontwerp
Door de takken van de rotonde haaks op het plein aan te laten sluiten, wordt de snelheid van het verkeer verlaagd. Dit wordt ondersteund door de aangepaste voorrangssituatie: het verkeer dat de rotonde nadert moet voorrang gaan verlenen aan het verkeer op de rotonde. De ventwegen worden afgesloten, zodat deze niet meer gebruikt kunnen worden om de wachtrij voor de rotonde af te snijden. Tevens leidt het afsluiten van de ventwegen tot het terugbrengen van het aantal conflictpunten op de rotonde. Voor het fietsverkeer worden op de huidige locaties van de ventwegen voorzieningen getroffen. De woningen aan het Floraplein blijven bereikbaar. Om de capaciteit van de rotonde te kunnen waarborgen wordt de Leenderweg Noord over een afstand van ongeveer 60 meter voorzien van 2x2 rijbanen.

Aanzien van het plein
Met de aanpassingen wordt voldaan aan de nieuwe verkeerswetgeving en de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Bij de plannen wordt ook aandacht besteed aan het aanzien van het plein. Het Floraplein is immers een van de beeldbepalende locaties van Eindhoven. De fontein blijft gehandhaafd en wordt omzoomd door meer groen en meer bomen. De ombouw van het Floraplein tot turborotonde gaat 2,6 miljoen euro kosten. De ombouw is gepland in de 2e helft van 2005.

© 2005 Gemeente Eindhoven