Alle jongeren naar school en aan het werk
18 januari 2005
De provincie wil bereiken dat iedereen zich op 23-jarige leeftijd zo
veel mogelijk zelf kan redden in de maatschappij en op de
arbeidsmarkt. Dit staat in de nieuwe onderwijsnota 2005-2008, die GS
hebben vastgesteld. Doel van deze nota is een goede aanpak te
ontwikkelen die ervoor zorgt dat jongeren zich zodanig ontwikkelen
dat ze op hun 23ste zelfredzaam zijn. Voor veel jongeren is dit
vanzelfsprekend, maar sommige jongeren hebben vanwege bepaalde
problemen extra aandacht en ondersteuning nodig. Om dit doel te
bereiken zijn drie speerpunten bepaald, waarbinnen een aantal acties
worden ondernomen. De speerpunten zijn: 1) Alle jongeren in beeld, 2)
Alle jongeren een startkwalificatie,
3) Alle jongeren aan het werk.
Alle jongeren in beeld
Op dit moment zijn veel jongeren bij diverse instanties in beeld, maar
ontbreekt er een totaaloverzicht. Zo is bijvoorbeeld onduidelijk
hoeveel jongeren school verzuimen of de school voortijdig verlaten.
Daarom kan ook niet bepaald worden welke acties deze problemen kunnen
oplossen. Om hier verandering in aan te brengen wil de provincie o.a.
de provinciale Jeugd en Onderwijs Monitor voortzetten en uitbreiden.
In samenwerking met gemeenten worden hierin jongeren tijdens hun hele
schoolcarrière gevolgd. In onze provincie doen hier 17 gemeenten aan
mee. Ook wil de provincie afspraken maken met gemeenten en scholen
over uniforme uitwisseling van gegevens.
Alle jongeren een startkwalificatie
Een belangrijk aspect van zelfredzaamheid is dat iemand in zijn eigen
levensonderhoud kan voorzien. Om dit te kunnen moet je werk hebben, en
zeker voor jongeren is het hebben van een startkwalificatie (een havo,
vwo of mbo-diploma, niveau 2) hiervoor een belangrijke voorwaarde. De
provincie wil daarom in alle leeftijdsgroepen voorkomen dat jongeren
uitvallen. Om dit te bereiken moeten er voorwaarden worden geschapen
die vroege signalering en aanpak van problemen mogelijk maakt. Dit kan
bijvoorbeeld in het
basisonderwijs door de oprichting van consultatie- en zorgteams, waar
o.a. jeugdzorg in deelneemt, en in het voortgezet onderwijs door
verbetering van al bestaande preventieteams.
Daarnaast is de uitbreiding van het zo succesvolle Noord-Groningse
Waddenmodel een doelstelling. In dit model worden voortijdig
schoolverlaters goed geregistreerd en krijgen zij persoonlijke
begeleiding om weer terug te gaan naar school of werk te vinden. In
Oost-Groningen is men hier al mee bezig. Ook wordt het model ingevoerd
in Hoogezans, Sappemeer, Slochteren, Stadskanaal en Haren. In
Menterwolde, Pekela en Veendam wordt een soortgelijk model ingevoerd
onder de naam MPV-model. In de gemeenten in het Westerkwartier (Leek,
Zuidhorn, Grootegast en Marum) hebben de eerste gesprekken over de
invoering van het model plaatsgevonden.
Alle jongeren aan het werk
Een deel van de jongeren - met of zonder startkwalificatie - is
werkloos. De verwachting is dat dit aantal zal toenemen. De provincie
streeft ernaar deze jongeren toch aan het werk te helpen, bijvoorbeeld
door het stimuleren van werkend leren.
De provincie wil geen onderwijstaken van anderen overnemen. De nota is
gebaseerd op de huidige taakverdeling volgens de bestaande wet- en
regelgeving. De provincie brengt in overleg met gemeenten en
instellingen knelpunten in kaart, analyseert deze en faciliteert de
aanpak ervan.
Provincie Groningen