18-01-04
Harde sancties voor illegale lozingen
Het Europees Parlement wil steviger optreden en harde sancties tegen
illegale olielozingen op zee. Het wetsvoorstel hierover is een direct
gevolg van de olieramp met de Prestige ruim 2 jaar geleden aan de
Spaanse kust. Honderden kilometers kust raakten ernstig beschadigd.
Het huidige voorstel is bedoeld om met name de illegale lozingen
harder aan te pakken. Dit zegt Europarlementariër Corien Wortmann, die
als rapporteur het standpunt van het Parlement voorbereid. "Deze vorm
van lozingen is misschien minder in het oog springend dan grote
ongelukken op zee, maar ze vormt een groot probleem in Europa. Alleen
al in de Noordzee wordt jaarlijks tussen de 15.000 en 60.000 ton olie
gedumpt vooral door het illegaal schoonspoelen van tanks, in de
Middellandse zee; zo´n 400.000 ton." Dit heeft grote schade aan het
milieu tot gevolg; 40% van de dode zeevogels aan de Noordzeekust zijn
het gevolg van olievervuiling. De meeste landen treden niet of
nauwelijks op tegen deze olielozingen. Het Europees Parlement wil
daarom hier dringend maatregelen tegen nemen.
Nadat het Parlement in juli 2003 in eerste lezing het Pex-rapport had
aanvaard en de Raad in oktober 2004 met een gemeenschappelijk
standpunt is gekomen, wordt het nu in tweede lezing besproken.
Het Parlement is in tegenstelling tot de Europese Raad voorstander van
een Europese Kustwacht. Wortmann: Het illegaal dumpen van olie moet
veel actiever bestreden worden. De praktijk leert dat lidstaten
onvoldoende een vuist kunnen maken om de vervuiling effectief aan te
pakken.
Wortmann: " Ik ben voorstander van strenge sancties, zonodig zelfs
gevangenisstraffen. Maar wel op een rechtvaardige manier en niet door
zonder meer de kapitein en zijn bemanning tot zondebok te maken,
vooral als zij er na een ongeluk alles aan hebben gedaan om vervuiling
te komen. In het voorstel zoals de door de Raad van Minister is
besloten, wordt aan kapitein en bemanning te weinig bescherming
geboden. Dat wil ik voorkomen. De Kapitein van de Prestige is pas
vorige maand vrijgelaten uit de Spaanse gevangenis, terwijl er bij dit
ongeval geen sprake was van nalatig handelen van zijn kant. Vaak zijn
er echter anderen betrokkenen in de vervoersketen, zoals
oliemaatschappijen en classificatiemaatschappijen, die schuldig zijn.
Deze moeten ook aangepakt kunnen worden."
CDA