18-01-04
Nieuw Europees rijbewijs in de maak
Op dit moment bespreekt het Europees Parlement plannen voor de
invoering van een nieuw Europees fraudebestendig rijbewijs op
credit-cardformaat. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann (verkeer)
is hier voorstander van, maar de invoering mag geen extra geld kosten
In Europa zijn op het ogenblik 110 verschillende modellen rijbewijzen
in omloop. Er zijn waarschijnlijk tienduizenden valse rijbewijzen in
omloop. De invoering van het nieuwe plastic rijbewijs moet daar een
einde aan maken. Er komt eenzelfde rijbewijs voor iedere EU-burger met
dezelfde lay-out en beveiliging. Voor Nederland zal vervanging moeten
kunnen plaatsvinden als het rijbewijs verlopen is, want tussentijdse
vervanging kost onnodig veel geld, aldus Corien Wortmann.
Wortmann wil naar Nederlands voorbeeld de geldigheidsduur maximeren
tot tien jaar: "In Duitsland is het rijbewijs nog altijd levenslang
geldig. Mensen lopen er hun leven lang rond met een rijbewijs waar een
foto van een 18-jarige op staat. Het spreekt vanzelf dat de
veiligheidskenmerken van zo´n rijbewijs verouderd raken en dat na
verloop van tijd namaak simpel is."
"rijbewijstoerisme"
Het nieuwe rijbewijs moet ook een einde maken aan het verboden
"rijbewijstoerisme". Het is soms voor buitenlanders mogelijk om in
Nederland opnieuw een rijbewijs te halen als in eigen land de rechter
het rijbewijs heeft ingenomen, wegens bijvoorbeeld een veroordeling
van rijden onder invloed. Iedereen die minimaal 185 dagen ingeschreven
staat in een Nederlandse gemeente mag in Nederland rijexamen doen. Per
jaar zou het aantal Duitse rijbewijstoeristen in Nederland zo rond de
800 liggen. Alleen in Amsterdam probeerden in de tweede helft van 2004
al 93 Duitsers een rijbewijs te halen, zo blijkt uit onderzoek van de
gemeente Amsterdam. De nieuwe regels maken in de toekomst
internationale controle op iemands rijbewijsverleden mogelijk.
caravans en aanhangers
Het voorstel van de Commissie is te beperkend voor bijvoorbeeld de
bezitters van caravans, boot- en paardentrailers: zij zouden volgens
het voorstel een extra rijbewijs E bij B moeten gaan halen. De
Commissie wil namelijk in het voorstel rijbewijs B beperken tot
aanhangers tot 750 kg. In de bestaande regelgeving is het nog zo dat B
volstaat als aanhanger en voertuig samen max. 3500 kg wegen. Corien
Wortmann is voorstander van het handhaven van de bestaande 3500kg voor
de combinatie. Met een rijvaardigheidstraining van één dag mag dat
zelfs 4250 kg zijn voor niet-commercieel gebruik.
CDA