Kabinet dient op kind gerichte reclame meer aan banden te leggen
18 januari 2005
Zeurterreur van kinderen die niet rusten voordat ze bepaald speelgoed of
kledingstuk krijgen. Overgewicht vanwege de voortdurende verleiding van
junkfood en frisdrank. De invloed van reclame op kinderen is groot en de
effecten zijn niet te onderschatten. Daarom moet het kabinet de reclame die
op kinderen is gericht aan banden leggen.
Onderzoek van 'Reclame Rakkers' wijst uit dat kinderen in grote mate
ontvankelijk zijn voor commercie, maar nog niet over de kennis en
vaardigheden beschikken om de commerciële wereld goed te
interpreteren. Kinderen worden al vanaf 2 jaar via verschillende
kanalen geconfronteerd met de commercie terwijl ze pas vanaf 7 jarige
leeftijd in staat zijn om reclame als zodanig te herkennen. Ook blijkt
dat opvoeders, zowel scholen als ouders, te weinig
verantwoordelijkheid nemen om kinderen daarbij te helpen, door middel
van media- en reclame-educatie
De aandacht voor reclame gericht op kinderen is niet nieuw. Eind 2002
heeft de Tweede Kamer per motie de regering verzocht om een experiment
te houden met een reclamevrij kinderblok op televisie en te
onderzoeken wat hiervan de effecten zijn. De Staatssecretaris van
Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Medy van der Laan, heeft de Kamer in
2003 laten weten dat ze niets voelt voor een dergelijk experiment en
dat zij in wilde zetten op zelfregulering door de reclame sector.
GroenLinks vraagt zich af of zij dit besluit wil heroverwegen én welke
maatregelen de Staatssecretaris sinds november 2002 heeft genomen om
de schadelijke effecten van reclame op kinderen aan te pakken.
GroenLinks heeft daarover kamervragen gesteld.
Femke Halsema
Schriftelijke vragen van het lid Halsema (GroenLinks) aan de
Staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschap:
1. Kent u het recente onderzoek van de Stichting "Reclame Rakkers"
naar de ontvankelijkheid van kinderen tot 12 jaar voor reclame?
2. Ziet u in dit onderzoek aanleiding om uw verzet tegen een
experiment met een reclamevrij kinderblok op televisie te staken?
3. Welke maatregelen bent u in reactie op dit onderzoek van plan te
nemen, bijvoorbeeld rond het beter uitleggen aan kinderen wat reclame
is?
4. In uw brief over een reclamevrij jeugdblok (dd. 18-11-2003) gaf u
aan dat de Reclame Code Commissie (RCC) gebaat is bij een meer diverse
samenstelling, bijvoorbeeld door het opnemen van onafhankelijke
deskundigen; Heeft u sindsdien maatregelen genomen om dit te
bewerkstelligen? Zo ja welke; zo nee, waarom is dit niet gebeurd?
5. Heeft u sinds het verschijnen van genoemde brief überhaupt stappen
genomen om een strenger reclameregime voor kinderen onder 7 jaar te
bewerkstelligen? Zo ja welke; zo nee waarom is dit niet gebeurd?
6. Heeft u bij het bestuderen van de diverse reclame-regimes rond
kinderen in andere EU lidstaten ook onderzocht welke positieve
effecten deze regimes opleveren en wat Nederland daar van kan
overnemen? Zo nee, waarom niet?
7. Zijn er door de RCC extra regels gesteld ter vermijding van reclame
gericht op kinderen met gewelddadige, seksuele of angstwekkende
elementen, naar voorbeeld van de aanvullende regels die de Ster al
hanteert? Zo nee, waarom niet?
8. Zijn er door de RCC regels toegevoegd die leiden tot een beperking
van het aantal identieke reclames per uur tijdens kinderprogramma's
voor met name de jonge kinderen? Zo nee, waarom niet?
9. Welke stappen heeft u gezet ter invoering van het algemeen (niet
alleen door de Ster) toepassen van het zogenaamde "pré-copy systeem",
waarbij een adverteerder die twijfelt of een reclame-uiting voldoet
aan de Reclame Code, deze reclame op voorhand door de Reclame Code
Commissie kan laten toetsen?
10. Hoe verhoudt in uw ogen het belang van het kind zich tot het
belang van de commerciële omroepen, gezien uw vaststelling in genoemde
brief dat het toepassen van een reclamevrij kinderblok voor
commerciële omroepen niet realistisch is, aangezien reclame de
belangrijkste inkomstenbron voor deze omroepen is en een dergelijke
maatregel het bestaansrecht van kinderzenders als Foxkids, Yorkiddin'
en Nickelodeon/Kindernet regelrecht zou bedreigen?
11. Hebt u naast het project "Reklame Rakkers" nog andere maatregelen
in voorbereiding om kinderen tegen reclame te beschermen? Zo ja welke,
zo nee waarom niet?
«
GroenLinks