http://www.minvenw.nl
Gladde wegen in Zuid-Holland
Gladde wegen in Zuid-Holland door het gebruik van gebroken riviergrind
en veel verkeer
Het onderzoek van Rijkswaterstaat wijst uit dat de combinatie van de
gebruikte steenslag in het asfalt en het toegenomen verkeer hebben
geleid tot versnelde slijtage van de Zuid-Hollandse wegen. Dit heeft
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer vandaag laten
weten.
In 90 procent van de wegvakken waar de stroefheid onder de norm (0.38)
was, bleek steenslag van gebroken riviergrind gebruikt te zijn. Dit
soort steenslag gebruikt Rijkswaterstaat al jaren zonder problemen
voor de aanleg van wegen. Rijkswaterstaat, onderdeel van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft onderzocht waarom deze
steenslag geleid heeft tot de problemen op de Zuid-Hollandse wegen.
Het onderzoek wijst uit dat het gebruik van de steenslag in combinatie
met de sterke toename van het verkeer, de stijging van het
vrachtverkeer, de stijging van het voertuiggewicht en het verbeteren
van de reminrichting van voertuigen de oorzaak is van het vroegtijdig
slijten van het wegdek.
De minister heeft een aantal maatregelen aangekondigd om vroegtijdig
verlies van stroefheid te voorkomen. Zo worden de criteria voor
steenslag aangepast. De steenslag moet een hogere weerstand tegen
gladder worden (polijstwaarde) hebben en steenslag met een deel rond
oppervlak, zoals het gebroken riviergrind, mag niet meer gebruikt
worden.
Hoewel metingen hebben aangetoond dat de rest van het Nederlandse
wegennet voldoet aan de stroefheidsnorm, onderzoekt Rijkswaterstaat
op dit moment nog waar in Nederland het gebroken riviergrind is
toegepast. De minister heeft opdracht gegeven om op die plaatsen ieder
jaar de stroefheid te meten in plaats van één maal per twee jaar. Als
de stroefheid op deze wegen vermindert, worden tijdig preventieve
maatregelen genomen. Daarnaast is ook de meetmethodiek aangepast.
Rijkswaterstaat meet in de toekomst niet alleen de rechter rijstrook,
die doorgaans het meest belast is maar ook de conditie van de
naastliggende rijstrook of stroken.
Inmiddels zijn alle wegen in Zuid-Holland waar een snelheidslimiet van
70 kilometer per uur gold hersteld. Op de wegen waar geen
snelheidsbeperking is ingesteld maar die net niet aan de
stoefheidsnorm voldoen worden de weggebruikers nog gewaarschuwd door
borden 'slipgevaar'. Deze wegen worden in het voorjaar gerepareerd.
Saskia Kranendonk
070-3517116
18 jan 05 14:19
Ministerie van Verkeer en Waterstaat